HELP!!!

Hallo iedereen,

Hier een noodoproep van een augustus mama. Liezelotte is vandaag 2 weken oud, maar ze heeft een nogal vervelende gewoonte.
Op de tijden dat ze in haar bedje ligt slaapt ze gewoon NIET. Na de voeding van 12.00 en de voeding van 23.00 leggen we haar in haar bedje maar vanaf dan begint de ellende. Ze is ontzettend moe, ze gaapt zich helemaal suf. Maar ze huilt zo dat ze zichzelf helemaal over haar toeren jaagt. Resultaat: papa en mama slapen niet tussen 23.00 en 03.00 en mama kan niet rusten tussen 12.00 en 15.00 omdat zij alleen maar ligt te huilen. Na de voeding van 03.00 valt ze eindelijk in slaap en dan slaapt ze rustig 5 uur achter elkaar. Zodra we haar optillen of een pink in haar mondje doen wordt ze stil maar zodra we haar weer neerleggen of de pink verwijderen begint ze weer te brullen. Speen is al geprobeerd, maar die wil ze niet.
Iemand ervaring hoe we deze visueuze cirkel kunnen doorbreken??
Groetjes, een wanhopige mama
 
Krijgt ze fles of borstvoeding? Het kan zijn dat ze nog honger heeft en daardoor niet wil/kan slapen.
Ons zoontje dronk de fles veel te snel leeg (soms in 5 min), waardoor hij niet verzadigd was, daarnaast groeide hij vrij snel, waardoor we de inhoud van de fles mochten ophogen.
 
Welke speen heb je geprobeerd? Mijn zoontje wilde de dental van difrax echt niet, maar de combi wel! Werkte gelijk!
En idd een manier vinden om rustiger te drinken?
Succes!
 
Leg je haar wakker in bed? Je zou 'ns kunnen proberen om na het eten haar even in de box te doen of even met haar te spelen of een ontspannende wandeling te maken. En dan na een uurtje of zo naar bed toe te doen (of gewoon lekker laten liggen in de kinderwagenbak als ze slaapt). Moet je haar wakker maken voor de voeding van 23 uur? Want dan zou ik proberen die voeding gewoon over te slaan: als ze slaapt, slaapt ze en als ze honger krijgt, komt ze wel weer.
Overdag zou je kunnen kijken of ze in een draagdoek bij je wil zijn. Jij hebt dan je handen vrij en zij is dichtbij je.
En bij huilen: laat je haar huilen of ga je steeds naar haar toe? Sommige kindjes huilen echt wel minstens een kwartier voor ze in slaap sukkelen. Als jij dan na 10 minuten gaat kijken, is ze weer helemaal uit haar doen. Je zou dus de interval van gaan kijken wat langer kunnen maken?
 
Helemaal fout volgens de boeken... maar wij hebben ons mannetje de eerste 2 / 3 maanden gewoon in slaap gewiegd.. In zijn eigen kamer, in het donker. Hij was heel gespannen door krampen en dit was de enige manier. Toen ie zich eenmaal wat beter ging voelen zijn we hem wakker op bed gaan leggen en dat gaat prima! Hij valt nu gewoon op bed in slaap!
 
Heel herkenbaar! Jonge baby's vertonen dit onrustige gedrag vaak. Je kunt er niet veel aan doen, dan er voor te zorgen dat je kindje ontspant. Onze zoon Sven heeft het ook gehad aan het eind van de middag en de avond en dit duurde tot zeker 9 weken. Dan was hij aldoor aan het huilen en onrustig zijn. Het was echt niet leuk, maar het hoort er wel bij.
Ze zijn vaak overprikkeld en zijn te moe om te slapen. Onze zoon, Sven is nu 3,5 maand en kan dit gedrag nog vertonen overdag. hij doet korte dutjes en is ook zo weer wakker waardoor hij zo moe wordt en dus strontvervelend is. Inbakeren hielp een heel eind. Gelukkig slaapt hij nu 's avonds wel goed en slaapt 's nachts ook door.

Ik hoop voor je dat ze haar onrustige momentjes gaat verplaatsen naar de avond of de ochtend want dan kunnen jullie slapen.

Ook jonge baby's willen vaak even wakker zijn voordat ze weer naar bed gaan. Ze kunt haar even een tijdje ophouden en dan weer naar bed doen! En doe dingen altijd in dezelfde volgorde. Bijv. wakker worden - verschonen- voeden- op de arm spelen- nog even op de bank liggen bij mama - box spelen - naar bed toe. Dan wennen ze aan een ritme en voelen ze op een gegeven moment aan dat het weer bedtijd is.

inbakeren zou ik zeker uit proberen, vooral als ze veel maait met de armen en benen.

Succes meid, ik weet hoe zwaar het is zeker als je net bevallen bent!
 
O, ja zorg er voor dat er goed verschil tussen nacht en dag. Het is wel de bedoeling dat ze leert dat ze gaat slapen tot 23 uur en dan na de voeding direct weer in bed gaat om verder te slapen. Zo ook met de nachtvoeding. Dan moet je haar echt niet bezig houden. Voed op deze tijden op een rustige plek zonder veel geluid en licht. Als ze daarna niet wil gaan slapen, leg haar dan lekker bij je in bed, dicht tegen je aan met een pink in haar mond. Niet teveel prikkelen. Wakkere oververmoeide baby's lijken alert en het lijkt alsof ze zin hebben om te spelen, maar in werkelijkheid zijn ze over hun slaap heen en zijn inwendig zo onrustig. Rust en weinig prikkels brengt sneller rust in hun hoofdje waardoor ze ook sneller weer gaan slapen.
Het gaat een aantal weken duren voordat ze het door hebben. Baby's moeten leren om in een ritme te slapen en te drinken. In de baarmoeder werden ze constant gevoed en konden ze slapen wanneer ze wilden. nu moet het allemaal op onze tijd. Geef haar dus ook de tijd om te wennen. geloof me: het komt goed, maar afdwingen om te slapen lukt echt niet. Acceptatie en er rustig mee omgaan maakt je baby ook rustiger.

Het lijkt makkelijker gezegd dan gedaan en dat is ook zo. Ik kan het ook enorm frustrerend vinden en er heel boos om worden en veel om huilen, maar probeer je emoties niet te uiten waar je baby bij is want dan worden ze vaak onrustiger omdat ze jou onrust voelen. Neem een time out als dit nodig is. En vraag of iemand je meiske even mee wil nemen om te wandelen rond 12 uur zodat jij kunt slapen. Want rust is erg belangrijk is het volhouden van deze heftige fase. Er zijn echt maar heel weinig baby's die slapen van voeding tot voeding, niet huilen en hun ouders niet uit de slaap houden. Je bent geen uitzondering. Zo heftig is de eerste 3 maand. Maar ik hoop van ganse harte voor jou dat ze na 23 lekker gaat slapen.
 
O nog iets: wissel die onrustige uren 's nachts af. De ene nacht mag jij slapen de andere nacht je partner. Of moet je partner slapen ivm intensieve arbeid???
 
Terug
Bovenaan