Help...?

Mijn zoontje is inmiddels 16,5 week oud (geboren op 13 november, 7 weken te vroeg, met een gewicht van 2366 gram). Hij weegt nu ongeveer 5,5 kg. Hij heeft mogelijke koemelkallergie (de KA wil pas testen als hij 1 jaar oud is) en reflux en heeft nu speciale (kunst)voeding (Nutramigen) en medicatie (Zantac).

Hij heeft inmiddels zijn eigen ritme gevonden in voedingen (elke 5 uur een fles) en houdt dit netjes aan (ook 's nachts). Hij krijgt dus ongeveer 5 flessen per dag en slaapt nog niet door (maar dat vind ik niet erg). Hij krijgt flessen aangeboden van: 160 ml water + 5 scheppen KV + 3 scheppen JBPM. Om de fles wordt hier nog 1 theelepeltje maisolie aan toegevoegd ivm moeilijk poepen (op aanrading van de KA). Hij drinkt ze af en toe leeg maar laat vaak tussen de 10 en 60 ml staan. De laatste weken begon hij weer moeilijker te doen, en dan vooral rondom de tijd dat wij willen gaan eten in de avond. We geven hem telkens voordat wij gaan eten de fles (hij wordt wakker als ik ga koken), maar dat maakt hem niet rustiger. Meer in de fles doen heeft geen zin, dan laat hij gewoon meer staan. We laten hem bij ons zitten als we eten, zodat hij ons goed kan zien en geven hem dan iets in zijn handen om mee te spelen of in zijn mond te stoppen, een simpel spuugdoekje heeft hij het liefst. Maar hij wordt vaak zo overstuur dat wij om de beurt moeten eten zodat een van ons met hem door het huis kan lopen. Meestal is het weer over als wij hebben gegeten, al gebeurt het ook vaak dat hij onrustig blijft tot hij moe genoeg is om naar bed te gaan (meestal tussen 9 en 10, na zijn 'laatste' fles). Ik heb ook geprobeert hem een hapje wortel te geven (schoongemaakte worteltjes gekookt in vooraf afgekookt water zonder enige toevoegingen en gepureerd tot een glad papje). De eerste keer vond hij het prachtig en at 2 eetlepels! De 2e en 3e keer bleef het bij 1 eetlepel (wat ik ook al erg veel vond) en de 4e dag wilde hij het niet meer. Ik heb hem overigens geen worteltjes gegeven ter vervanging van een fles hoor! Het was enkel om te proeven, maar goed daar dus mee gestopt. Pap geven is geen succes, ondanks dat hij het wel lekker lijkt te vinden wordt hij er een stuk onrustiger van, dus daar ook maar mee gestopt.

Nu vraag ik me af of wat ik doe fout is, ik ben tenslotte pas voor het eerst mama. Hij heeft mogelijk allergiën, maar het kan ook zijn dat hij die dus niet heeft. Heeft iemand ideeën of tips? Of zal ik toch weer even aan de KA of het CB vragen wat ik moet doen?
 
sorry geen verstand van... ik wet wel dat sommig kinderen van bijvoeding overstuur worden om dat het raar voeld in hun maag/darmen...
wij hebben ook vaak omstebeyrt gegeten en het gebeurt soms nog steeds... en hij is 9 maanden...

ik zeg koop een draag doek... dan heb je je handen vrije... terwel jekind toch gedragen word...

en vertrouw op je moedersgevoel... jij kent je kind als beste... en als je iets niet vertouwde gewoon vragen... maar als je niet goed voel bij wat een arts zegt ook gewoon op je gevoel af gaan... zij zitten nu niet heel de dag met een kind...

even een andere iedee,... maar ik weet niet of dat kan mag met kv... ???? de corezier me als dat niet slim is... je zou sommig flessen meer kunnen maken en andere minder... even een paar dagen goed op scrijf welke die op krijg en welke niet en als er een ritme in zit zo aan passen...

succes
 
Dankjewel voor je reactie :)

Het was al voordat we hem lieten proeven van de worteltjes of pap helaas, juist daarom probeerden we dat om te kijken of hij wat gelukkiger zou worden, dat is dus helaas niet zo.
Wij hebben een draagdoek, alleen dat houdt hem ook niet rustig als we eten. Hij wil alles zien en heeft het snel warm in de doek (zelfs bij het naar buiten gaan), en wordt dus ongedurig als we hem in huis erin dragen. In het begin ging dat wel, toen wilde hij alleen maar daarin slapen, maar de tijden zijn veranderd ;-)
Het zou kunnen om hem de ene fles meer te geven dan de andere, maar dat werkt hier niet echt. Ik heb al eens proberen bij te houden hoeveel hij drinkt maar daar zit helemaal geen ritme in, alleen van de tijden...
 
Als ik de leeftijd van je zoon omreken dan is ie te vergelijken met een kindje van 9 weken. Of ben ik dan helemaal abuis? Die onrust is dan volkomen normaal hoor. Vooral rond etenstijd! Als je een week of 3 / 4 verder ben kan het zo ineens over zijn.
Lekker bij je houden dus en het even accepteren dat het zo is.

ook kan het een sprongetje zijn. Dan zijn ze onrustig van en kun je erg druk met ze zijn. Is helemaal niets om je zorgen over te maken. En het heeft ook niks met voeding te maken.

Aan het einde van de dag worden ze vaak ook moe en kunnen ze hangerig worden. Slaapt ie tussen 5 en 10 ook? Of wil ie dan niet slapen??
 
Bloempje ook bedankt voor je reactie :)

Het zou inderdaad ongeveer kunnen kloppen dat hij min of meer te vergelijken valt met een 9 weken oude baby, al loopt hij dan (volgens de KA) wel een aantal weken voor. Volgens de KA lijkt het of hij al helemaal bij is met zijn kalenderleeftijdsgenootjes al kunnen ze daar nog niet veel meer over zeggen tot hij minstens 6 maanden oud is. Ik weet daardoor ook niet zo goed wat ik moet verwachten en 'rommel maar wat aan'.
Goed te horen dat de onrust rondom etenstijd normaal is, we redden het wel hoor, maar we vinden het vooral voor ons zoontje zo naar :-(

Ik zat ook te denken aan een sprongetje of regeldagen, maar dan duren die wel al zo'n 2 weken en dat lijkt me toch wel vrij lang...

Tussen 5 en 10 wil hij meestal niet slapen, hij is dan alleen maar onrustig. Als we geluk hebben wil hij af en toe een paar minuten op zijn speelkleed liggen en rondkijken.
 
Ben het met Bloempje eens. Mijn zoontje is nu 11 maanden, maar heeft nog steeds zijn "lastige" uurtjes rond etenstijd. Het is of ze het er om doen hahaha. Het is vaak zoeken naar een ritme en de goede voeding en als je eindelijk denkt het gevonden te hebben dan gooien ze het weer om. Ik heb ook lang met voedingen getobt en echt veel advies heb ik niet gekregen (van het cb al helemaal niet!) Ik ben op den duur wel naar de dietiste gegaan en die heeft me wel redelijk kunnen helpen. Dus helaas is het inderdaad erg zoeken wat voor jullie kindje het beste is. Laat je niet uit het veld slaan hoor. Het komt wel goed.
 
Ik kan niet helemaal uit je verhaal halen of je het volgende al doet, maar miss kun je hem in de wipstoel op de tafel zetten tijdens het eten? Dan kan hij alles zien en hebben jullie je handen vrij. En alleen wortels gaat natuurlijk vervelen :) Miss een beetje fruit, om de smaken wat af te wisselen?
Maar wat de andere dames al zeggen, het lijkt mij ook een spongetje, ons meisje werd dan ook altijd onrustig tijdens het eten. Bij het ene kind duren die langer dan bij het andere. Wij aten dan op de bank met haar tussen ons in, dan was het wel goed. Succes ermee!
 
Op tafel gaat niet, maar hij zit er wel altijd bij, we kunnen op de bank ook nog proberen, wie weet helpt dat. Dat gaan we vanavond dus eens proberen ;-)

Hij lijkt het niet echt te missen dan ik hem geen hapjes heb gegeven de afgelope 3 dagen, dus ik wacht het nog even af. Heb de voeding in de flessen wat verminderd, want hij dronk ze helemaal niet meer leeg, nu gaat dat in iedergeval al weer wat beter, al mag hij volgens de bus voeding meer hebben per keer. Ik vind het erg leuk, maar dan laat hij de helft staan, dat vind ik toch wel een beetje zonde.
Ik kijk het nu even aan hoe de flessen gaan en ga eerst kijken of hij ze leeg drinkt voordat ik weer ga proberen fruit en groente te introduceren. Ik ben er ook nog wat vroeg mee, maar ja ach, soms weet je het gewoon even niet en ga je vanalles uitproberen. Ik had overigens ergens gelezen dat je 4 dagen dezelfde groente of fruitsoort moet geven omdat ze die tijd nodig hebben eraan te wennen?

Als het een sprongetje is hoop ik dat het snel over gaat. Zat ook te denken aan tandjes (ondanks dat dat nog wat vroeg is lijkt mij), omdat hij de laatste tijd veel aan het kwijlen is (echt natte plekken op de hals en mouwen van zn shirtjes) en als je je vinger in zn mondje doet bijt hij erop. Ik zie echter helemaal niets en neem aan dat dat wel had gemoeten als dat het zou zijn geweest toch?

Nogmaals bedankt allemaal! Ik hoop dat als we op de bank eten met hem tussen ons in dat hij dan wat vrolijker is ;-)
 
Terug
Bovenaan