helppsyndroom en trombose

hoi ik ben 34 jaar en bij ons was het helemaal geen roze wolk
bij ons was het een grote nachtmarrie.
het begon al bij de 7 week dat ik zwanger was .
ik was namelijk al snel zwanger,dat was ons enigste geluk.
ik was vanaf de 7 week ontzettend misselijk,niet zo erg dat ik de zwangerschap most afbreken.
ik ben er wel de ziektewet mee ingegaan,het ging gewoon niet meer ,ik was helemaal op.
maar dat was bij ons niet het slimste.
1 maart 2005 wed ik voor het eerst in het ziekemhuis opgenomen,ik was 27 weken zwanger.
ik had een hoge bloeddruk ,mijn onderdruk was 105,dus ik moest in het ziekenhuis blijven.
ik heb er 12 dagen gelegen,
ik mocht met een onderdruk van 110 weer naar huis ,we snapten er niks van.
maar die hoge bloedruk hoorde bij mij ,zeiden ze.
6 dagen later moest ik weer worden opgenomen,mijn onderdruk ging steeds hoger.
maar na 5 dagen mocht ik weer naar huis met een onderdruk van 109
dat zal wel wij zijn geen gynacologen dachten wij.
volgens mij waren ze daar niet met elkaar eens in het ziekenhuis.
de ene nam mij op en de andere ontsloeg mij weer.
29 maart ik moest voor de derde keer opgenomen worden.
mijn onderdruk was 119 en ik zag er niet meer uit ,ik was gewoon een michilen poppetje.
ik lag aan de ctg en in eenkeer viel de hartslag weg van de kleine.
toen was er paniek ,ze konden de hartslag niet weer vinden.
ik begon wazig te zien .
ik kreeg infuus ,nou pas longrijping,en een katheter werd ingebracht.
het ging niet goed met mij en de kleine.
ik lag in een ziekenhuis waar ze baby,s onder de 32 weken niet mogen halen.
dus ik moest overgeplaatst worden,en er was alleen maar plek in veldhoven en munster in duitsland.
we moesten naar duitsland,want dat was het dichste bij er was dus haast bij,
in duitsland aangekomen ging het steeds slechter met mij.
de kleine moest gehaald worden.
ik heb 3 keer over een ruggeprik gehad,maar het was ook naar boven geschoten ,ik kon dus geen adem meer halen en ik ben helemaal weggeraakt ,mijn vriend heeft alles gezien.
toen hebben ze een spoedkeizersnee gedaan want de kleine kreeg geen zuurstof meer,
de placenta was voor 75 % losgelaten,i.v.m trombose waar we later achter zijn gekomen.
het ging heel slecht met de onze zoon en mij.
de kleine zou zwaar gehandicapt of een kasplantje worden.
hij zou blind en doof zijn .
wat voor toekomst heeft zo,n kind,de eeste week weet ik niks van af ik ben niet bij geweest.
ik heb 3 keer over een nierdialyse gehad en bijna een longembolie.
wat ben ik ziek geweest.
ik heb zelf 15 dgn in het ziekenhuis gelegen .
de kleine heeft ook nog een bloeding bij de hersenen gehad.
hij had dus een waterhoofje ,maar daar konden ze wat aan doen.
na 3 weken ging de kleine langzaam vooruit.
het eerste positieve wat wij hoorden dat was dat hij kon horen.
wat waren wij blij.
maar hij was wel blind.,de grond zakte onder onze voten weg,we zagen het niet meer zitten.
totdat ze met het bericht kwamen dat er toch hersenweefsel achter zit.
hij had wel gezichtsvermogen maar in hoeverre konden ze niet zeggen.
hij heeft er 3 maanden gelegen.
toen hij weg mocht hebben ze nog een mri gemaakt,en daart kwam uit dat hij wel kon zien met een afwijking en dat er een stukje van het motoriek weg is,en dat betekent dat hij later iets anders kan gaan lopen.
hij is nou 7 maanden en gaat goed met hem naasr omstandigheden.
het is echt een wonder hoe hij het nou doet,
hij beweegt normaal ,alleen wat spanning in de beentjes en hoeveel hij ziet dat wten we nog niet ,daar moeten wij 10 nov.mee naar zeist naar het bartimeus instuut voor blinden en slechtzienden.
wij hebben hier nog ontzettend veel verdriet van en we kunnen onze draai niet vinden na alles wat er is gebeurt.
il begin nou pas te beseffen dat ik er bijna niet meer ben geweest.
ik wil graag wten of iemand dit ook heeft meegemaakt en die precies voelen hoeveel verdriet wij hier nog van hebben.
ik heb zo,n rotgevoel van binnen.
om nog een tweede bij te nemen dat durven wij dus niet meer.

Hoi,

Ik herken je verhaal niet,maar ik heb het met ontzetting gelezen, wat een afschuwelijke ervaring, dat is wel een hele rotte start met je kindje en ook zo jammer dat je dan niet weer zou durven, dan bepaald het ook nog je gezin, maar ik kan het me wel voorstellen hoor, ik zou ook heeeeeel bang zijn.

Ik hoop echt dat het je lukt om deze ervaring te verwerken en eigenlijk zou ik erbij willen zeggen dat ik het je heel erg zou gunnen om ook een normale ervaring te hebben, maar dat moet de tijd uitwijzen.

Sterkte, Brenda

hai,

Ik herken je verhaal een klein beetje, maar het is niet te vergelijken.
Ik had ook Hellp, is ook kantje boord geweest, werd namelijk onderkend omdat mijn bloeddruk niet extreem hoog was.
Pas bij de bevalling, toen het met mij echt slecht ging, zijn ze er met bloedonderzoek achter gekomen. Ik ben wel 40 weken zwanger geweest, ons dochtertje is nu 10 maanden en woog te licht bij de geboorte. Maar ze doet het nu prima, tot nu toe denken wij dat ze er niets aan over heeft gehouden.
Ik heb na de bevalling een toeval gekregen en bloedstolling, dacht dat ik dood ging, en eigenlijk kan ik nu pas zeggen dat ik mezelf weer een beetje ben. Hellp heeft een behoorlijke naslag gehad op mijn gezondheid, psychisch en lichamelijk, en het heeft ook ons aan het denken gezet over de gezinssamenstelling. Want 2 kindjes willen we het allerliefst....

De misselijkheid was bij mij ook extreem, maar dat hield wel op na 18 weken gelukkig. Verder was ik ook een michelinpoppetje aan het einde, maar dat was voor de verloskundigen niet zo zichtbaar omdat ik erg tenger ben van mezelf. Ik zag er dus uit als een gezonde zwangere   in hun ogen, met lekkere rode wangen. En tja, twee schoenmaten groter, mijn benen deden gewoon pijn en ik kon mijn knien niet meer buigen......pffff...

Ik wens je sterkte met het verwerken, kijk je weleens op de Hellp-website?
HElaas is die niet meer zo actief, maar de verhalen zijn wel herkenbaar en ik heb daar wel steun aan gehad.

Hou je taai!

Hoi Gijs,
Wat goed, dat je je verhaal van je afschrijft. Ik heb zelf niet zoiets meegemaakt maar het lijkt me verschrikkelijk, en ook erg traumatische gebeurtenis en vind het heel logisch dat je dat nog steeds achtervolgt. Ik heb zelf een spoedkeizersnee gehad na een moeizame bevalling en dit is niks vergeleken met jou verhaal, toch heb ik er ook echt tijd voor nodig gehad om het te verwerken.
Ik hoop dat je het een plek kan geven, praat erover zodat  je er niet mee blijft zitten......
sterkte, Geesje  

Hallo Gijs,

Wat een verhaal zeg. Kreeg gewoon de kriebels onder het lezen. Ik heb ook HELLP gehad, maar hoorde dit pas op het moment toen ze besloten met spoed een keizersnede te gaan doen toen ik 38 weken zwanger was. En wat het precies inhield hoorden wij gelukkig ook pas achteraf...Het is na de keizersnede nog erg kritiek voor mij geweest, maar nu gaat alles gelukkig weer stukken beter. Gelukkig kreeg ik er pas laat in mijn zwangerschap last van en heeft ons zoontje er als het goed is  niks aan overgehouden. Hij is nu net 4 maanden. Maar ik vertrouw die artsen in het ziekenhuis totaal niet meer. Durf  ook niet meer zwanger te worden en houden het er voorlopig bij 1, maar als ik ooit weer zwanger wordt dan sta ik bij het minste of geringste in het ziekenhuis hoor en ik laat me niet meer wegsturen!
Heb mijn verhaal ook hier van me afgeschreven op 20 augustus onder de titel HELLP, zie een stukje naar beneden.
Heel veel sterkte met het verwerken van deze verschrikkelijke ervaring en ik duim voor jullie dat jullie sterke knulletje gewoon alles ziet en dat hij over een paar maandjes stevig rond stapt alsof dat de normaalste zaak van de wereld is!
Liefs,

Barbara & Kasper (ruim 4 maanden)

Hoi Gijs,

Jouw verhaal is anders dan mijn verhaal maar toch zitten er ook veel overeenkomsten in. Ik ben bevallen met 26 weken en 4 dagen omdat ik ook het HELLP-syndroom bleek  te hebben. Mijn bloeddruk was 245/141 op de maandag dat ik opgenomen werd. Achteraf bleek ik al twee weken ziek te zijn maar bleef ik stug doorlopen omdat ik dacht dat het wel bij zwangerschap zou horen. De dinsdag na mijn opname werd ons verteld dat het er allemaal somber uitzag en de baby het niet zou redden. Tegen het eind van de middag ging het zo slecht met mij dat ze een spoedkeizersnee moesten verrichten. Ik had 2 steroiden injecties gehad maar had het voor het beste resultaat tot woensdag moeten volhouden. De keizersnee gebeurde met een ruggeprik dus gelukkig kon mijn vriend erbij zijn. Om 6 voor 6 's avonds werd onze zoon Bram geboren. Hij woog 660gram en was 35.5cm lang. Het zag er somber uit voor hem. Na de bevalling ging het met mij erg slecht. Vocht achter mijn longen en op mijn hersenen en af en toe flink aan het hallucineren. Op zaterdag ging het wat beter met me en kon ik Bram voor het eerst bezoeken. Een zeer emotioneel moment. Hij had hersenbloedingen gehad bij zijn geboorte en de nodige infecties. Toch knokte ons mannetje keihard door en na 7 weken was hij eindelijk buiten levensgevaar. Na 11 weken mocht hij naar een ander ziekenhuis en na 17 weken kwam hij eindelijk thuis. Mijn vriend en ik waren gesloopt zowel lichamelijk als geestelijk maar vanaf zijn thuiskomst zijn we alleen maar gaan genieten. Bram doet het goed. Geen hersenbeschadigingen of andere ernstige afwijkingen. Hij groeit goed (nu ruim 4kilo en 57cm) en is een heel makkelijk en lief kereltje. We hebben 1 keer in de maand controle bij zijn kinderarts en 1 keer in het half jaar in het WKZ. Het was allemaal geen roze wolk maar dat halen we nu dubbel en dwars in. Wat de toekomst ons brengt wat betreft Bram's ontwikkeling zien we wel. Hij is bij ons en we houden ontzettend veel van hem en dat is het enige belangrijke. Ik wens jou ook heel veel geluk met de kleine en geniet van iedere kleine en grote mijlpaal. Ik vraag me trouwens af waarom je zo weinig leest over het HELLP-syndroom in alle baby/kinder/zwangerschapstijdschriften. Ik zou er graag meer over lezen en zien dat meer vrouwen er vanaf weten zodat ze op zijn minst evt. symptomen kunnen herkennen. Er is zo weinig lectuur over dit onderwerp te vinden.   De stichting HELLP heeft wel een goed boek uitgebracht dat ,,geen roze wolk"" heet. Misschien is het ook wat voor jou als je het al niet gelezen hebt.

groeten Sandra ( Robbedoes)

Hoi Gijs,

Ik wilde nog zeggen dat wij absoluut niet een tweede kindje meer willen. We willen dit onszelf maar ook een tweede kindje niet aan doen. Ik maak 20 tot 30% kans op herhaling en dat vinden we veel te hoog. Over alles wat er gebeurd is hebben we nog best veel verdriet maar dat hoort erbij denk ik. Het is een proces dat je door moet maken. Wij zijn hier heel sterk uitgekomen ook al is het pas 6 maanden geleden. Ik heb hulp gehad van een psycholoog en maatschappelijk werk en dat heeft me veel goed gedaan. Het schuldgevoel dat ik af entoe nog heb zal wel nooit helemaal weg gaan en daar leg ik me maar bij neer. Bram is het allemaal waard.

sterkte Sandra (Robbedoes)

Terug
Bovenaan