herbelevingen tijdens de bevalling

Hoi,

Ik heb een vraagje.
Alleen gaat het over een vrij persoonlijk iets en als jullie vinden dat het niet thuishoort op dit forum, zeg het dan alsjeblieft.

Mijn man en ik willen vanaf september proberen een kindje te maken.
Dus eigenlijk heb ik nog niks om over in te zitten. Toch vraag ik me het volgende af.
In het verleden ben ik misbruikt en ik vraag me af of je herbelevingen kunt krijgen tijdens het bevallen. Opzich heb ik het goed verwerkt maar een bevalling is natuurlijk heftig en daardoor kun je als het ware in een andere wereld raken (laat ik het maar even zo beschrijven). Zijn er meiden/vrouwen die ook misbruikt zijn in het verleden en hier last van hadden  of niet  tijdens het bevallen?

Nogmaals, als dit een te heftig onderwerp is, dan laat ik dit berichtje wel weghalen als dat mogelijk is.

Groetjes van Nadine.

Hoi,

Ik heb hier zelf, gelukkig, geen ervaring mee. Ik heb er ook nog nooit van gehoord. Maar tijdens mijn bevalling was ik niet in een andere wereld hoor. Mijn lijf nam het wel over en ik moest er wel in mee gaan, meer zo iets. Ik had ook geen tijd om tijdens de bevalling na te denken. Nu had ik ook een weeenstorm en dan gaat het wel heel erg snel. Maar een bevalling is heel hard werken.
Ik denk eerder dat je na de bevalling last kan krijgen van herbelevingen, omdat je dan zoveel moet verwerken. Dat was bij mij het geval inverband met het overlijden van mijn moeder tijdens mijn zwangerschap. Dit kwam na de bevalling erg hard terug.
Bespreek je gevoelens met je verloskundige dan kan zij er rekening mee houden en zij heeft het vast vaker meegemaakt en kan er dan rekening mee houden.

Groetjes

Inderdaad heftig verhaal, maar juist goed dat je het doet, want het komt natuurlijk meer voor dan iedereen denkt. Als je je er nu al zorgen over maakt voordat je zwanger wordt, dat lijkt me geen goed begin. Misschien kan je eens een afspraak maken met een verloskundige om het te bespreken, hoe ze daar mee omgaan. Ze kan vast wel even voor je vrij maken. Ik weet dat sommige verloskundigen bijvoorbeeld niet toucheren enzo bij de bevalling, omdat er vrouwen zijn die dat liever niet willen. Kan me voorstellen dat als je je er erg druk om maakt dat ze dan zelfs een keizersnee zouden overwegen. Want een vrouw die niet wil bevallen die wordt verlost hoor!
Ik vond mijn bevalling een oerervaring, die helemaal op zich staat. Niet te vergelijken met wat dan ook. Je bent in een roes, helemaal in jezelf gekeerd. Je verbaast jezelf over de kracht die je lijf heeft.
Ik hoop dat je wat hier aan hebt.
Groetjes
Wasabimammie!

Goedemorgen,

Bedankt voor jullie reacties.
I
k ga het zo ie zo met de verloskundige bespreken.
Ik wil bijvoorbeeld ook persee een vrouwelijke verloskundige
en geen stagiares enzo.
Maar goed, voorlopig is het nog niet zover en heel druk maak ik
me er ook gelukkig ook nog niet over. Dat zou ook niet goed zijn.

Groetjes, Nadine.

Herbeleven komt veel voor in verschillende gradaties. Het is idd verstandig om het met je vk te bespreken. Ik weet niet hoe goed je engels is, maar als het goed genoeg is zou ik je aanraden om eens: when survivors give birth van Penny Simkin te lezen. En het eventueel  de vk vragen het te lezen. Ik vond dat zelf een heel informatief boek. Imheb het destijds gewoon via amazon.com besteld.  

quote: verloskundige reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('30-07-2006 14:16:08'));

Herbeleven komt veel voor in verschillende gradaties. Het is idd verstandig om het met je vk te bespreken. Ik weet niet hoe goed je engels is, maar als het goed genoeg is zou ik je aanraden om eens: when survivors give birth van Penny Simkin te lezen. En het eventueel  de vk vragen het te lezen. Ik vond dat zelf een heel informatief boek. Imheb het destijds gewoon via amazon.com besteld.  

Bedankt voor de tip! Mijn engels is vrij goed dus dan moet het te doen zijn om dat boek te lezen.
Vraagje: jij bent zelf echt een verloskundige?

quote: verloskundige reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('30-07-2006 19:49:27'));

Ja, ik ben echt verloskundige en al bijna 25 jaar. Ik werk in een groepspraktijk in een van de grote steden.  

Hoi,
Ik wil nog even kwijt dat ik het niet vroeg omdat ik het niet vertrouwde,
maar gewoon omdat ik benieuwd was.

Groetjes, Nadine.

Terug
Bovenaan