Herfstkind: naar groep 3 of nog even in groep 2?

<p>Hoi allemaal,</p><p> </p><p>Ik zit met een voor mijn gevoel groot dilemma.</p><p>Onze zoon wordt 21 oktober zes. Hij zit nu in groep 2 (in een combi 1-2 klas) en volgens de juffen moet hij nu door naar groep 3. Ze vinden dat hij het kan. Afgelopen jaar heeft hij cesartherapie gehad voor het ontwikkelen van de fijne motoriek en de juffen hebben een of ander bouwprogramma op de pc aangeboden. Ik heb vanaf het begin van groep 2 al aangegeven aan de juffen: bij twijfel wil ik echt dat hij blijft. Zelf altijd in de gedachte dat ik eigenlijk niet wil dat hij zijn hele loopbaan de jongste zal zijn. </p><p>Nu liggen we dus in discussie met school.</p><p>Hun argumenten: hij gaat komende jaar niet genoeg worden uitgedaagd, en dat zijn dromerigheid afneemt en het waarschijnlijk bij hem past. Bang voor onderpresteren ook. </p><p>Mijn argumenten: dromerigheid neemt weliswaar af maar wil dat hij dat verder kwijtraakt (aan begin jaar was hij extreem dromerig dat ook de kleuterjuffen dat het erg opviel en we ons afvroegen of er niets aan de hand was), toch iets onzeker en bevestiging zoekend, niet willen dat hij de allerjongste wordt van de groep, ook niet vooruitkijkend naar middelbare school, hem het risico willen ontnemen van het tenen lopen.</p><p>Hij is weliswaar verder heel sociaal. Hij begint sinds enkele weken wat letters te lezen en kan dan woordjes plakken en bv Sam of vos lezen. Verder speelt hij gewoon veel en zie ik hem zelden kleuren etc, hij alhoewel hij dat soms wel kan. </p><p>Ik wil eigenlijk de strijd met school aangaan, en voor hem vechten dat hij mag blijven. Vanuit de gedachte dat ik mogelijke ellende voor hem kan voorkomen. Tegelijkertijd ben ik bang voor dat onderpresteren en ben ik stiekem bang dat hij komend jaar zichzelf leert lezen en ik dan terugkrijg: zie je wel? Dit had nooit zo gemoeten. Ik ben benieuwd of jullie me kunnen helpen!</p><p> </p>
 
NB ik observeer hem nu veel. In de zwemles is hij altijd de laatste, ik zie dat hij opdrachten soms niet hoort. Ver met zijn gedachten. Volgens juffen lijkt het ook een soort gemakzucht of luiheid te zijn. Ik denk dat dat meespeelt. Voorbeeldje: hij fiets met tas in mandje naar school (nadat ik tien keer heb gezegd: tas meenemen). Hij parkeert zijn fiets op school en komt naar me toe zonder tas (staat nog in mandje op fiets)..  dat soort voorbeelden...
 
 
Ik had een hele lange reactie geschreven, maar toen ik wilde verzenden liep mijn telefoon vast :( 
 
Het kwam erop neer dat je zoon heel sociaal is en al wat interesse toont in taal en lezen. Dit zijn signalen dat hij aan groep 3 toe is. Hij zal waarschijnlijk inderdaad gaan onderpresteren in groep 2. Vaak zie ik dat kinderen bij mij in groep 3 echt gaan opbloeien en een leersprong maken, maar nooit bij de zwakke lezers komen. (Ik sta 8 jaar voor gr3). Die dromerigheid kan ook een karaktereigenschap zijn, die hem uniek maakt en hem de kans geeft nog lekker in zijn eigen fantasie te zitten. Zo is ieder kind anders, maar om hem daarvoor in groep 2 te houden is in mijn ogen niet voldoende. Vertrouw op de expertise van de school en de leerkrachten. 
 
Uiteraard ken jij je kind heel goed, dus als je na een aantal adviezen nog steeds naar groep 2 neigt, moet je vooral je moederinstinct volgen! 
Heel veel succes! 
 
Dank voor je reactie! Wat is het risico van onderpresteren? Term wordt wel veel gebruikt, maar wat zijn de gevaren ervan? Met name voor langere termijn?
hoor namelijk nooit voorbeelden uit omgeving dat ze achteraf niet langer hadden laten kleuteren. Wel veel voorbeelden van ouders die achteraf wel langer kleuteren hadden gewild (twijfel overgaan daarna of jongste etc)... Ik wil juist voor langere termijn, ook middelbare school goed kiezen..
 
Hoi!
Wat sta je voor een lastige keuze! Ik ga je mijn advies als juf van groep 3 geven 
Je vertelt dat je kind dromerig is. Ik sluit me aan bij de vorige reactie: elk kind is uniek en elke eigenschap heeft zijn voors en tegens. Als je denk dat deze eigenschap hem in de weg staat, bij het leren, zou je dit met de juffen kunnen bespreken en kunnen vragen hoe jullie je zoontje kunnen helpen bij structuur herkennen en zich daaraan vast te houden. Nog belangrijker hierbij is hoe hij zich voelt: is hij verdrietig dat hij "altijd de laatste" is en wel eens dingen vergeet of doet het hem niks? Ik zie wel eens kinderen in groep 6 met precies hetzelfde dromerige gedrag als zij in groep 3 hadden. Het zit in hun karakter en ze hebben er voor zichzelf geen last van. Zoiets los je niet op met een jaar extra kleuteren.
Kan het zijn dat hij met het programma bouw! heeft gewerkt? Dit is een online programma dat kinderen helpt bij het leren lezen. Dit programma begint bij een paar letters en breidt zich alleen uit als het kind deze letters beheerst. Ik zou je willen adviseren om (als hij hiermee werkt natuurlijk) te vragen wat zijn voorgang is. Als hij het goed doet met dit programma, is dit een extra teken dat hij echt toe is aan groep 3.
Hoe is het met zijn sociale contacten? Heeft hij vriendjes in de huidige groep? Hoe is de huidige groep 1? Kent hij daar kinderen? Zou hij daar aan kunnen sluiten? 
Wij laten kinderen alleen zitten in groep 2 als ze totaal niet kunnen hakken en plakken, geen letters kennen, enz. Heel veel kinderen zijn (aan het begin van) groep 3 nog heel speels. Hier sluit ik persoonlijk op aan door nog veel dingen in spelvorm te doen, buiten spelen, even lekker knutselen, enz. Je ziet ze rond de kerstvakantie meer richting het "schoolkind" gaan ontwikkelen. 
Het is en blijft als het goed is jullie keuze. Toch zou ik je willen adviseren om nogmaals goed met de juffen in gesprek te gaan en daarbij hun professionaliteit niet te onderschatten. Je zou ervan uit moeten kunnen gaan dat zij genoeg ervaring uit hun opleiding en werkjaren plus jaarlijkse bijscholing hebben, dat ze je zoontje niet zonder nadenken naar groep 3 zouden willen laten overgaan. 
Succes ermee!
 
Ik snap je twijfel goed. Mijn zoontje gaat pas net naar school, is van maart. Ik ben daar zo blij om, hij mag gewoon lekker lang kleuteren, bestaat geen discussie over. Hij is ook erg dromerig, een grote treuzelkont en snel afgeleid, meer dan andere jongentjes van zijn leeftijd. Gelukkig wel leergierig en heeft weinig uitleg nodig. De juf van mijn zoon zei dat vooral de jongens die vroege leerlingen zijn later minder hoog scoren op de eindtoetsen. Nu hoeft mijn zoontje niet hoog te scoren, maar zou het wel fijn vinden als eruit komt wat erin zit.
Mijn man is ook een vroege leerling en is daar achteraf niet blij mee. Hij kon sociaal emotioneel niet meekomen. Cognitief geen enkel probleem. 
Het gevaar van langer laten kleuteren is denk ik wel dat ze geen uitdaging krijgen en zich gaan vervelen en ongewenst gedrag gaan vertonen.
Continu op je tenen lopen is niets. Onder je niveau werken ook niet. 
Succes en blijf in gesprek met zijn juf.
 
Hij kan met kinderen uit beide groepen spelen.
Hij is het dromerige een stuk kwijt toch begin jaar, teken dat het ook bij de leeftijd hoort. 
Hij heeft gewerkt met bouw idd. Geen idee hoe ver hij daarmee staat. De informatievoorziening vanuit school is erg slecht. Hij scoorde 3 uit 5 op cito van pas. Gemiddeld dus zoals ik t interpreteer. Ik heb de uitslag opegvraagd maar nog niets teruggehoord. Aan het einde van het gesprek toen we in een soort van patstelling zaten kwam de juf opeens met de opmerking of hij niet juist hoogintelligent zou kunnen zijn. Jij scoorde niet op de lijsten daarop en ook wij herkennen hem daar totaal niet in. 
Ik heb nog maar zelden een beslissing zo moeilijk gevonden. Heb namelijk het idee dat je toch essentiële keuze maakt en ben met name bang voor het tenen lopen en altijd maar de jongste zijn. Ik wil graag een zelfverzekerde zoon en zal altijd mezelf voor kop slaan dat ik niet op mezelf heb vertrouwd. Ik kom namelijk steeds uit op conclusie doorkleuteren. Echter wil ik niet blind hierin zijn. Want ja hij is gewoon echt een ramdgeval en misschien beslis ik dan juist wel slecht voor hem.ik ben wel nog steeds zoekende naar het effect van doorkleuteren en onderpresteren op de langere termijn... 
 
 
Lastig! Ik denk dat goed overleg met leerkrachten heel belangrijk is, juist ook om te bekijken waarom wel of juist niet door. Heb zelf 4 jaar kleuters gehad en nu aantal jaren groep 4, denk dat ik inmiddels bekend sta als ‘de juf die iedereen houdt’, omdat ik groot voorstander ben van rijping. Niet door vanwege de dag dat je geboren bent, maar omdat je er aan toe bent. Dat betekent voor mij dat ik net zo graag leerlingen in groep 4 houd, als ik denk dat een kind daar wat aan heeft (nooit op basis van cognitie, alleen als ik denk dat een kind er écht iets aan heeft op sociaal emotioneel vlak). Tot nu toe zijn alle ‘zittenblijvers’ er enorm op vooruit gegaan. Leerlingen die tegen advies in toch doorgingen, zijn óf later blijven zitten óf nog altijd wat jong en onzeker. Een kleuter blijft niet zitten, dat jaar telt niet als leerjaar, dus in die zin zou het geen verschil maken. En hee eerlijk? Als een kleuter zich verveelt, is er iets anders mis dan dat hij een jaar voor ligt. Juist bij de kleuters kun je eindeloos uitdagen en onderzoeken... 
 
Terug
Bovenaan