Herfstkind: naar groep 3 of nog even in groep 2?

Mijn zoon is in december geboren en toen doorgestroomd naar groep 2 in september en nu dus de jongste van zijn klas. Elk jaar ben ik bang geweest dat hij teveel op zijn tenen zou lopen.  Dromerige jongen. Maar dat is ie nog steeds. Veel oefenen thuis en hij heefr uiteindelijk klein jaartje een ombouw om zijn tafel gehad voor minder afleiding. Elk jaar waren de juffen en meesters er zeker van dat ie over kon gaan. Meer mama angst dat mijn kind steeds achter liep. maar wat ben ik blij dat ik hem toch liet doorgaan. Hij is super sociaal en we hebben hem echte mooie groeisprongen zien maken waar ik zelf verbaasd van was. Elk kind is natuurlijk anders maar ik als mama zou je als advies geven ook naar de juffen te luisteren.  Dat hij zijn tas bv vergeet is ook wat anders dan in de klas en wat juffen zien wat hij wel kan. Heb vertrouwen in ze en in je kind. Hopelijk kom je er snel uit. Xxx
 
Nog een aanvulling op mijn eerste reactie: een artikel uit 2017, waar beide kanten worden belicht. 
 
https://www.trouw.nl/home/het-dilemma-van-de-kleuterjuf-is-een-kind-klaar-voor-groep-drie-~a9feab1e/
Ik heb zelf als kind ook 3 jaar gekleuterd, geboren op 25 oktober. Ik heb altijd moeite blijven houden met rekenen, de verlengde instructie was toen heel slecht in die tijd. Taal was mijn specialiteit en altijd gebleven. Ik was motorisch goed ontwikkeld, maar wel klungelig, onhandig en vergeetachtig. Ik had weinig zelfvertrouwen en werd gepest. Sociaal emotioneel met 3 jaar kleuteren dus niet steviger in mijn  schoenen. Ik heb de basisschool zonder doublure weten te doorlopen. Maar wel heel veel moeite met rekenen gehad, vanwege te weinig hulp. Mijn meester gaf mij vmbo t advies, maar mijn ouders kozen voor havo en dit heb ik ook soms op mn tenen moeten doen. Maar wel behaald! 
 
Kleuterverlenging is dus niet altijd zinvol. Het gaat erom wat de leerkracht doet om het kind verder te helpen. 
 
Gr Lisa
 
Ik ben toevallig bezig met een opleiding over dit onderwerp, dus over je vraag rondom onderpresteren: in sommige (ernstige) gevallen kan het leiden tot drop-out op bijv de middelbare school, het leidt sowieso snel tot een kind dat niet graag naar school gaat. Een leerling die niet wordt uitgedaagd, leert ook niet doorzetten en ziet school vaak als iets saais dat nu eenmaal moet. Daardoor lopen ze de kantjes er al snel vanaf, en worden de resultaten dus slechter, met als gevolg dat school nog stommer wordt: het geeft geen succeservaringen. Het is een soort vicieuze cirkel: geen uitdaging = minder inzet = geen succeservaring = minder inzet etc. Uiteindelijk zien we vaak dat zulke leerlingen op een te laag niveau terecht komen, en/of helemaal niet meer naar school willen.
 
Dit is voor jullie natuurlijk allemaal nog ver in de toekomst, en ik schets nu natuurlijk het meest heftige plaatje, maar toch iets om in je hoofd te houden tijdens je overwegingen denk ik!
 
Dank voor jullie reacties. Klijn,dank voor je gevolgenschets. Alles wat ik daarover lees zie ik met name bij hoogbegaafden en ik heb niet het idee dat mijn zoon dat is, alhoewel juf wel een vage opmerking maakte. Ik heb nog geen echt idee van zijn intelligentie. Onderpresteren lijkt me minder zichtbaar bij normaal intelligente kleuters? Ik neig nog steeds naar toch langer kleuteren . Ik observeer hem nu veel: zie toch onzekerheid bij hem, hij is vooral ook erg traag. Altijd als laatste zijn bord leegeten etc, als laatste in en uit de auto. Kan zijn karakter zijn maar zie wel dat het verbetert met vorderen van zijn leeftijd. Ik twijfel ook aan het sociale aspect: hoe hij echt ligt bij groep 2 personen, heb er te weinig zicht op. Als ik terugkijk is hij afgelopen jaar voor 3 feestjes uitgenodigd waarvan 2 van jongere kinderen. Ben me toch ineens aan het afvragen hoe hij ligt bij groep 2-ers. Ik wil graag dat hij weerbaar is. Dat stond overigens ook in het rapport van diegene die meekeek van overkoepelende organisatie. Daarin stond dat hij wel wat weerbaarder mag eorden, maar diegene vond verder wel dat hij naar groep 3 kon al adviseerden ze nog wat oefeningen met een dobbelsteen. Ik heb gewoon gevoel dat er met zowel Cesar als een bouwprogramma allemaal te veel voor nodig was. Laat hem maar even kind zijn... Ik heb ook gewoon de school niet zo hoog zitten eerlijk gezegd. Als ik al zie wat voor discussie zon zo'n gesprek oplevert als pas dan voelt dat niet fijn. Maar dat de school niet hoog zit heb ik zowel als het gaat om hoe groep 3 begeleiding gaat zijn, dan wel hoe extra aanbod is in groep 2. Blijft al met al lastig...
 
Kan hier alleen uit eigen ervaring wat van zeggen. Ik ben van september wat in mijn tijd nog de grens was, daardoor op 3e net voor verjaardag begonnen met kleuters en ook gewoon na 2 jaar doorgestroomd omdat ik volgens juf anders te weinig uitdaging zou hebben. Heb er zelf nooit iets van gemerkt dat ik de jongste was en rest van de klas ook niet, zij dachten dat iemand met verjaardag in juli de jongste was. Ook qua vriendschappen heeft dit nooit in de weg gezeten, mijn beste vriendin destijds was op maand na een jaar ouder en we zijn nog steeds goed bevriend. 
Wat betreft dromerigheid. Ik was ook snel afgeleid maar ben dat nu nog steeds, is gewoon iets van mijzelf en had niks met leeftijd te maken. Wat onderpresteren betreft herken ik me ondanks doorstromen in stuk hierboven. Heb nooit hard hoeven werken en alles toch best makkelijk gehaald. Op middelbare wel blijven zitten maar puur door zelf niet leren. Bij test op hbo dacht studieadviseur dat ik mogelijk te weinig uitdaging heb gehad waardoor ik ging onderpresteren. Heeft dus niet perse met leeftijd en wel/niet doorstromen te maken.
De leerkrachten zijn professionals die veel kinderen zien, ik zou hun advies dus echt ter harte nemen. Verder is natuurlijk elk kind anders en wat voor mij (of een ander) van toepassing is hoeft niet zo te zijn bij jouw kind of andere kinderen. 
 
Terug
Bovenaan