Herstel na (geplande) keizersnede

<p>Hi! </p><p>Ik vroeg me af of hier misschien mensen zijn die een (geplande) keizersnede gehad hebben en mij iets meer kunnen vertellen over hoe het herstel ging erna. Aanstaande donderdag zal onze baby gehaald worden met een geplande keizersnede vanwege stuitligging. Ik merk dat ik hoe dichterbij het komt steeds zenuwachtiger word voor het herstel dat me te wachten staat. Zie er enorm tegenop!</p><p>Maar lees veel verschillende verhalen. De één zegt echt 6 weken vrijwel niks te kunnen, de ander zegt na 2 dagen wel weer voorzichtig trappen hebben kunnen lopen enzo. Omdat we in een appartement op 1 en 3 hoog wonen, ben ik ook vooral benieuwd naar dat traplopen. En omdat ik altijd gewend ben geweest zo'n 4 keer per week te sporten hoop ik toch in ieder geval wel snel weer enigszins op de been te zijn (snap dat ik niet direct weer kan gaan sporten natuurlijk).</p><p>Mijn vriend vindt dat ik me niet zo druk moet maken en vanzelf wel merk hoe het gaat, maar dat vind ik lastig (vooral omdat ik nu met verlof enzo alllllle tijd heb alles op te zoeken erover haha).</p><p>Alvast bedankt!</p>

Oooo ik lees mee!! 
Mijn keizersnee is vandaag gepland (baby ligt ook in stuit) Ik lig nu te wachten tot we opgehaald worden, het is al een uur uitgesteld.... ?
Ben ook zo benieuwd hoe het straks gaat als ik weer thuis ben en weet ook niet zo goed wat ik moet verwachten.
Maar voor mezelf denk ik nu ook: eerst vandaag maar eens doorkomen en de dagen in het ziekenhuis... het is allemaal toch best heftig ofzo...

Ligt natuurlijk per persoon verschillend!
Ik ben 21 jaar, en een echte sportfanaat. Toch viel de keizersnede me erg zwaar tryen! De eerste 7 dagen als een oud oma'tje haha! Daarna ging het met grote stappen vooruit maar vooral omdat ik niet te gek deed. Het huishouden heb ik ook echt een tijd uit handen gegeven.. Bedden opmaken, wasmanden tillen heb ik pas na 5/6 weken weer gedaan.
Na een week liep ik wel weer mijn eerste ronde door het dorp om babyinkopen te doen met de kleine en mijn man. Daarna weer een half uurtje gelegen met die kleine op mijn borst.
Raad je ook zeker aan om je rust te pakken na iets actiefs want ik kreeg pas rond de avond echt pijn als ik te gek had gedaan. 
Na 12 weken stond ik weer op het volleybalveld na goedkeuring van mijn verloskundige. Nog niet fanatiek gesprongen en gedoken maar oh wat was dat fijn! 

Ik ben 3 juni jl. bevallen met een geplande keizersnede ivm stuitligging. De eerste 24u heb je verplichte bedrust. Hierna werd mijn katheder eruit gehaald en moest ik dus zelf uit bed komen om naar de wc te gaan. Het uit bed komen en rechtop staan viel heel erg tegen omdat de wond dan trok. Ook kon ik de eerste 1,5-2 weken niet platliggen ook ivm trekken van de wond.
De 3e dag mochten wij naar huis, en ik moet zeggen dat het uit bed komen toen al gemakkelijker ging. Ook traplopen tree voor tree, maar was (goed) te doen. Echter was ik die dag teveel uit bed geweest en had ik de dag erna wel last. 
Advies is dus echt je rust nemen, des te sneller te genezing. In de derde week ben ik langzaamaan kleine rondjes met mijn meisje gaan lopen. Iedere paar dagen het rondje groter gemaakt. Inmiddels zijn we 8wkn verder en gaat het me erg goed. Ik merk wel dat als ik op 1 dag teveel heb gedaan, ik er de volgende dag wat last van heb en dan ook vermoeid ben. 
Beiden heel veel succes en laat alles vooral op je afkomen! En geniet van jullie mooie kindjes ❤️

Mochten jullie nog vragen hebben, stel ze dan gerust ?

Dank jullie wel voor de reacties! Ik ga het meemaken.. Vond het echt zo stom dat hij in stuit is blijven liggen, maar had er om de een of andere reden al de hele tijd rekening mee gehouden. Moest wel even wennen toen bleek dat het een keizersnede zou worden, want ben ook nog nooit geopereerd of iets (ook niks kleins) dus moet me daar toch een beetje overheen zetten. Nu is dat gelukt inmiddels, alleen kwamen dus de vragen omtrent het herstel naar boven. Goed te horen dat jullie relatief snel wel vooruitgang zagen/zien al! Als het maar elke dag ietsje beter gaat ben ik op zich oke ermee en ik ga zeeeeeker m'n best doen echt rustig aan te doen en goed naar mijn lichaam te luisteren.
CvB wat spannend!! Ik ben dus ook bang dat het gaat worden uitgesteld enzo. Ze zeiden al dat je met een geplande keizersnede "nul spoed" hebt bij mij, dus ben benieuwd.. Hoop wel dat het donderdag iig gaat lukken, ben dan 39+4 en het rommelt best wel en lijkt me toch echt fijner als ik niet ineens de 'stress' van een beginnende bevalling en spoed keizersnede hoef mee te maken. Hopelijk ben je snel aan de beurt!!

Hier een spoedkeizersnede gehad. Eerst 2 dagen ziekenhuis met katheter inderdaad en morfine, na een dag rustig zelf douchen en naar wc.
Thuis heeft de kraamhulp me opgedragen maar 1 keer per dag de trap op en af te gaan. Dat ging eigenlijk prima. Ik raad aan vooral ook als  er kraamhulp is lekker je rust te pakken. Je hoeft niks. Plof op de bank, kindje voeden. Af en toe helpen met verschonen of wassen.
Mijn man heeft die 1e week de kleine steeds uit bed  gehaald gezien tillen echt niet kon. 
Pijn viel mij mee, je mag veel aspirine ook. Ik kon 2 weken niet auto rijden en ben na 6 weken geloof ik rustig begonnen met mama fit, sporten na een bevalling en na zon 10 weken met volleyballen. 
Ohja wat is lastig vond was de 1e keer ontlasting. Je mag geen druk geven ivm de wond. Evt even vragen aan kraamhulp of ze iets laxerends aanraad bijvoorbeeld.

Succes!

Hier een spoedkeizersnede gehad. Eerst 2 dagen ziekenhuis met katheter inderdaad en morfine, na een dag rustig zelf douchen en naar wc.
Thuis heeft de kraamhulp me opgedragen maar 1 keer per dag de trap op en af te gaan. Dat ging eigenlijk prima. Ik raad aan vooral ook als  er kraamhulp is lekker je rust te pakken. Je hoeft niks. Plof op de bank, kindje voeden. Af en toe helpen met verschonen of wassen.
Mijn man heeft die 1e week de kleine steeds uit bed  gehaald gezien tillen echt niet kon. 
Pijn viel mij mee, je mag veel aspirine ook. Ik kon 2 weken niet auto rijden en ben na 6 weken geloof ik rustig begonnen met mama fit, sporten na een bevalling en na zon 10 weken met volleyballen. 
Ohja wat is lastig vond was de 1e keer ontlasting. Je mag geen druk geven ivm de wond. Evt even vragen aan kraamhulp of ze iets laxerends aanraad bijvoorbeeld.

Succes!

Terug
Bovenaan