Herstel na keizersnede

<p>Hallo,</p><p>Op 16 mei is onze geweldige zoon Kees met een keizersnede ter wereld gekomen. Het was ongepland, maar aangezien mijn ontsluiting na 30 uur weeën en weeënopwekkers nog steeds op 8 cm zat, de baarmoedermond weer begon te verharden en ik letterlijk begon weg te vallen, is besloten om hem te halen.</p><p>Nu is mijn herstel natuurlijk compleet anders dan ik had gepland en ik vroeg mij af of er hier mensen zijn met ervaringen rondom keizersnedes. Zo vraag ik mij af in hoeverre het kwaad kan om nu al zelfstandig, dus zonder leuning van bank of stoel op te staan en zitten. Het ene moment denk ik namelijk dat het al aardig lukt maar ik wil ook niks forceren. Moet ik die 6 weken echt aanhouden om dat soort dingen weer te kunnen of niet? Ik heb bijvoorbeeld ook nog niet met Kees de trap op of af gelopen, wanneer zou dit veilig zijn?</p><p>Mijn man is nu thuis en zorgt voor mij en Kees, met aangeven en naar boven dragen. Zijn zorgverlof eindigt alleen wel bij precies 6 weken na de bevalling, ik hoop dat ik dan al zo ver ben dat ik alles zelf weer kan.</p>

Mijn ervaring na een geplande keizersnee is dat ik die 6 weken herstel wel echt nodig had (natuurlijk kon ik steeds een beetje meer, met minder pijn) en daarna eigenlijk alles wel weer kon.
Wat fijn dat je man nog 6 weken thuis is! Ik denk dat je jezelf daarna wel kunt redden. Laat nu vooral lekker voor je zorgen!

Ik kon trouwens de baby al snel zelf verzorgen. Bij mn dochter van 2 had ik echt wel 6 weken hulp nodig
Wat het opstaan van je stoel betreft.. doe voorzichtig. Waarschijnlijk voel je ook al snel wat wel en niet kan. Zelf was ik na anderhalve week iets te enthousiast opgestaan van mijn stoel en had ik daarna een week lang veel last van mn wond. Bleek toch teveel!

Ik zou die 6 weken zeker aanhouden hoor het is zwaarder dan je denkt. Tegen mij zeiden ze je mag 6 weken niet zwaar tillen maximaal het gewicht van je kindje fietsen etc. 

Bovendien hoe voorzichtiger je bent, hoe beter je baarmoeder heelt. Dat is ook gunstiger en prettiger voor eventueel volgende zwangerschappen.
Ik zou zeker die 6 weken aanhouden als het kan! Soms kan het gewoon niet, dan is het niet anders, maar als je de mogelijkheid hebt zou ik zeker voorzichtig doen :) Die maanden zijn zo voorbij en op lange termijn heb je er toch meer aan. 
Sterkte met je herstel.

In tegenstelling tot wat mensen hierboven zeggen heb ik niet zo strikt alleen maar naar die 6 weken gekeken, maar vooral goed naar mijn lichaam geluisterd. In mijn geval kon ik al sneller dan 6 weken een stuk meer (kon eigenlijk al zonder problemen zelf de trap op naar ons appartement toen we thuis kwamen 2 dagen na de geboorte). Natuurlijk moet je opletten en niet zwaar tillen, je buikspieren zeker niet gaan trainen nog etc etc, maar zelf opstaan als het lukt (zonder pijn!) zou ik niet perse vermijden alleen omdat het nog geen 6 weken geleden is.
Bij mij was er een duidelijk verschil te merken na ongeveer 2 weken, kon toen bijna alles alweer, alleen sommige bewegingen vermeed ik. En tillen dus.
Mijn advies dus: luister heel goed naar je lichaam, maar als je aan voelt dat je iets (dus zonder pijn) weer kunt zou ik er niet voor terug deinzen. Er is niet iets dat magisch verandert vanaf 6 weken, snelheid van herstel verschilt per persoon.
Mijn keizersnede is vandaag precies 10 maanden geleden en ik heb nooit spijt gehad van dit uitgangspunt. Ik heb er ook niets aan over gehouden, kan alles weer en heb nooit last gehad van de keizersnede. 
Hoop dat je hier iets aan hebt!

Terug
Bovenaan