herstel na keizersnede

Hoi hoi,

Dit is mijn eerste berichtje op dit forum, ben sinds 16 april een mama.
Ons kindje is met de keizersnede geboren en alles gaat prima met hem! De borstvoeding gaat goed (hoewel ik 8 voedingen per dag erg zwaar vind, ook emotioneel), hij groeit goed, is een lief ventje, huilt weinig. Bijna een modelkind!

Nu ben ik bijna 4 weken verder na de keizersnede, maar ik vraag me wel eens af hoe lang het herstel gaat duren. Ik mag 4-6 weken niet fietsen, niet autorijden, niet zwaar tillen. Mag onze Cas wel optillen, maar niet compleet met maxi-cosi. Aardappels schillen kan wel, maar als ze in de pan zitten met vol water, dan is dat weer te zwaar. Wandelen gaat nog niet zo goed. Langer dan 15 minuten houd ik het nog niet vol, dan krijg ik erge buikpijn. Ik wist dit van te voren allemaal wel. Had ook geen keuze, vanwege de stuit kon onze zoon niet gewoon geboren worden. Maar ik zou graag weten hoe het bij anderen is gegaan.

Nu hoorde ik wel dat zelfs bij een gewone bevalling het herstel niet zo snel hoeft te gaan, terwijl mijn gevoel is: bij een gewone bevalling loop je na een week lekker met je kindje te wandelen, mag je lekker met de auto weg etc. In ieder geval kon mijn zus dat wel, maar misschien had die gewoon een makkelijke bevalling. Iemand zei me laatst dat zij ook lang bezig is geweest met herstel na een natuurlijke bevalling.

Graag hoor ik jullie ervaringen, al dan niet met keizersnede!

Gr. Tamara
Mama van Cas (16-04-2007)

Ha Tamara!

ook ik heb een keizersnee gehad en bij mij ging het herstel boven verwachting goed!
Na 6 dagen liep ik al buiten te wandelen met Justin.
Niet dat het lange stukken waren, maar toch.
En over het te zwaar tillen ik heb gewoon de maxi-cosi met Justin erin getild de wel meer zwaardere dingen.
Na 2 weken was ik weer druk aan het stofzuigen ( kon niet meer stil zitten)
Na 6 weken weer voor controlle en het zag er allemaal hardstikke goed uit!
Misschien heb ik gewoon geluk gehad, dat het herstel snel ging, maar ik vind ook dat als je je goed voelt je best wat meer mag tillen!
Hopelijk herstel je snel!
Groetjes Mirjam en Justin ( 5 maart 2007)

hoi,

Ik ben 6.5 week geleden op een "gewone" manier bevallen. (Had wel enorm veel bloedverlies na de bevalling) Maar ik ben nog niet hersteld. Ik kan wel een stukje lopen buiten met de kleine maar dan al snel ben ik te vermoeid.
Kan door het bloedverlies en het herstel zelfs geen borstvoeding geven en dat wou ik zo graag. Dus keizersnede of gewone bevalling..... het ene herstel gaat snel en de ander langzaam

Hoi,

Ik heb een natuurlijke, voorspoedige bevalling gehad en ik was daarna heel snel weer op de been, vond ik zelf. Maar ja, ik was de laatste maanden van mijn zwangerschap ook bijna invalide door vermoeidheid, rugpijn, bekkenpijn etc, dat het kraambed voor mij een ware opluchting was! Na 4 weken kreeg ik echter  een flinke  terugslag, weer veel pijn aan bekken en rug... want ik had alles opnieuw overbelast!!
Toen heb ik echt even pas op de plaats moeten maken en fysio bleef maar roepen, geef het tijd, geef het tijd! Ik geloofde er bijna niet in, maar uiteindelijk 10 weken na de bevalling waren mijn klachten toch grotendeels weg en zag ik het helemaal weer zitten om te gaan werken etc! De tijd van het bevallingsverlof heb je echt nodig om lichamelijk te herstellen, dat besef ik nu heel goed. Nu kan ik pas weer langer staan, langer lopen, goed bukken etc, al is de conditie van voor de zwangerschap zeker nog niet terug...

Ik denk dat het herstel toch voor iedereen weer anders is en dat het heel makkelijk is te onderschatten wat je lichaam allemaal heeft moeten doorstaan! Hoe frustrerend ook, geef gewoon toe aan de signalen en neem de tijd die je lichaam nodig heeft. Hoe lang dat ook mag zijn... Je kunt het toch niet forceren.

Groetjes, Karin
Mama van Christian (12 weken)

allereerst nog gefeliciteerd met de geboorte van Cas!!
Ik heb 02-01 keizersnee gehad (ook ivm ligging). Van verschillende gyn. en verloskundigen t zelfde gehoord als wat jij zegt, 4-6 weken heleboel dingen niet mogen. Ik heb gevraagd waarom en ze gaven aan dat dit in belang van herstel wond is (voor nu en voor evt volgende bevalling) maar ook voor later (complicaties als verzakkingen en incontinentie enzo).
Ik vond t in begin meevallen, had me erop voorbereid. Maar als je langzaamaan wat meer kan, voel je je wel beperkt. Ik was blij dat de 6 weken om waren. Maar toen viel t wel tegen om "ff" stukje te wandelen ja, en simpele oefeningen op de nagym bleken ook niet zo makkelijk...
Nu is bevalling ruim 18 weken geleden en ik doe alles weer, voel nauwelijks beperkingen!! (soms voel ik de buikspieren nog trekken).
Geef jezelf de tijd en ruimte om te genezen en te herstellen, t is voor je eigen bestwil.
Succes ermee en geniet van jullie kleintje!!
Groetjes mira, sinds 02-01 trotse mama van jaap

Hoi Tamara,
Ik heb ook een keizersnee gehad maar nav zwangerschapsvergiftiging. Ik was zo ziek dat het niet anders meer kon. Mijn herstel van keizersnee viel me 100% mee, ik was juist nog heel lang beroerd door de vergiftiging en medicijnen. Ik heb me 6 weken erg rustig gehouden, ook vanwege bloeddruk die moest gaan zakken. Badje vullen, vuiliszak eruithalen, poes optillen, wasmand: alles was letterlijk te zwaar. Maar na een week 4 voel je al dat het beter gaat en na 6 tot 10 weken kun je wat tillen betreft al weer heel veel. Ik voelde gelijk als ik te veel gedaan had. Ook wandelen. Mijn wond ging dan heel erg trekken en een soort naar binnen staan. Aan mijn linkerkant van de snee, staat het nog steeds een stukje naar binnen en dat blijft een gevoelig plek (ben inmiddels 4 maanden verder.)
Ik zou je er niet te druk om maken, je lijf geeft vanzelf aan wat wel/niet gaat. maar neem zeker in het begin voldoende rust.
gr Petra

hoi,
ik ben ook bevallen met een keizersnee.
ik heb ongeveer 6 weken nog last gehad van mijn wond.
inderdaad buikpijn en als ik teveel deed dan werd het gebied om de wond heen weer dik.
ik deed er dan een ijscompres op(bevroren,nat gemaakt maandverband) ook heb ik nog een tijdje sávonds paracetamol geslikt voor de pijn.
nu is het bijna 8 weken geleden en heb ik weinig last meer,alleen voelt de buik nog doof aan heb er geen gevoel in maar dat kan wel 6 maanden duren voordat weer een beetje normaal aanvoelt zei de gyneocoloog.
groetjes ammarins

hoi tamara,

ik had mij voorbereid op een keizersnede (ook stuitligging) en een zware herstelperiode, maar mijn kindje bleek een half uurtje voor de ingreep gedraaid te zijn... Hiep hiep hoera, dacht ik toen, want van een gewone bevalling herstel je sneller.

Mijn gewone bevalling ging echter niet gemakkelijk. Ik kon bijvoorbeeld pas na 2 weken een kleine stukje verder lopen dan het stukje tussen mijn bed en de wc. Van de eerste weken staat mij niet veel meer bij dan het doodmoe zijn en veel pijn hebben.

Ik ben toch nog steeds blij dat ik geen ks heb gehad, omdat me dat wel een heel heftige buikoperatie lijkt. Probeer geduldig te blijven, je kunt je herstel niet forceren.

groetjes,
Janneke

Terug
Bovenaan