Het één of het ander...

Veel vragen zijn heel normaal. Ga je in het ziekenhuis bevallen of thuis, ga je borstvoeding geven of fles, slaapt de baby in een wiegje of in een ledikantje, krijgt het kindje een dekbedje of een dekentje met lakentje, wordt de kleine gedoopt als baby of pas als hij/zij volwasen is, slaapt hij/zij in zijn eigen kamertje of bij de ouders op kamer.  Allemaal hele normale vragen maar als ik iemand vraag of ze de kleine zelf gaan opvoeden of dat iemand anders die taak voor een groot deel op zich neemt dan is die vraag ineens raar!!!! Een vraag over mijn borsten (de borstvoedings vraag) is volgens mij veel persoonlijker en ook nog eens veel intiemer. Het is hier in Nederland toch heel normaal om na de bavalling je baby zo snel mogelijk bij een ander onder te brengen om weer te kunnen gaan werken. Volgens mij wordt de opvang al geregeld in de derde maand van de zwangerschap en soms al eerder. Alles heeft voor en nadelen. Dat geld voor de voeding, voor de plaats van bevallen en ook voor het wel of niet zelf opvoeden (voor 100%) van de kinderen. Hoe zien jullie die voor- en nadelen als het gaat om wel of niet blijven werken?

Petra

hoi,

Bedoel je dat er raar wordt gereageerd op dit forum of in je directe omgeving?
Ik heb misschien makkelijk praten want mijn dochtertje van 2 gaat ''maar'' 3 middagen naar de opvang en tijdens schoolvakanties val ik veel in en gaat ze 3 a 4 hele dagen.
voordelen":
-voor mij de enige mogelijheid om te kunnen werken, want ik heb geen familie in de buurt en mijn man werkt erg veel,
-ze leert er omgaan met andere kinderen
-ze leert van huis te zijn
Ik zie het niet als iemand anders die de opvoeding van mijn kind overneemt, Natuurlijk leert ze daar wel regels kennen.
Als mijn dochter 3 of   4 dagen naar de opvang gaat vind ik dat vaak wel zielig, maar meer omdat ze zo moe is (druk en ze slaapt er weinig), niet omdat ik er op zich moeite mee heb om haar te brengen.

Wat ik ook gemerkt heb is dat je pas echt weet of je er moeite mee gaat hebben als je eenmaal een kind hebt en het wegbrengt. Dit is echt iets waar je geen idee van kunt vormen als je het nog niet hebt ondervonden is mijn ervaring.

groeten Elke

Ik snap je vraagstelling niet helemaal, maar ik ga eerst genieten van mijn zwangerschapsverlof en in april ga ik weer werken. Ik wil 24 uur proberen en als ik dat te veel vind ga ik naar 20 uur terug. Ons kindje gaat naar een kinderdagverblijf, de hoofdreden is omdat ik wil blijven werken, ik wil niet fulltime thuis zijn. Financieel is het ook mooi meegenomen dat ik blijf werken. Ik neem flexibele opvang af, 20 uur per week. Mijn man gaat een halve dag thuis werken, alhoewel ik niet denk dat er veel van werken terecht komt :)
Ik werk zelf op een kinderdagverblijf en ik merk over het algemeen dat de kinderen een stuk socialer zijn en gewend zijn om met andere kinderen om te gaan. Ik kies bewust niet voor opa's en oma's omdat ik van mening ben dat zij mijn kind niet hoeven op te voeden en dat het echt opa's en oma's bllijven. Ook wil ik geen combinatie van kinderdagverblijf en opa's/oma's omdat ik dat te veel voor het kind vind, dan hier dan daar. Op het kinderdagverblijf sta ik achter de pedagogische visie. En natuurlijk is de aandacht niet altijd 1 op 1, maar dat is ook niet altijd nodig.
Nou da's dus mijn mening. En ik weet dat een heleboel mensen de mening van opa's en oma's als oppas niet met mij delen :)

groetjes
Jadeje

Ik heb best veel moeite gehad met het idee om mijn kindje naar het kinderdagverblijf te sturen en te gaan werken.

In het verleden ben ik er principieel op tegen geweest en ik heb nog wel eens het woord staatsopvoeding in de mond genomen. Voor mijn zwangerschap grapten we er wel eens over dat over twintig jaar ouders kinderen niet meer zelf zouden mogen opvoeden omdat ze er niet de diploma's voor hebben of dat je eerst goed gekeurd moet worden als ouders voor je zwanger mag worden, maar dat zou allemaal wel heel extreem zijn.

Ik kom oorspronkelijk uit het zuiden en daar wonen al mijn familieleden en vrienden nog, ik ben getrouwd en verhuisd naar het hoge noorden.  Als ik niet zou werken zou ik mij hier heel eenzaam voelen en ik denk niet dat mijn kindje wat zou hebben aan  een depressieve moeder. Verder zou ik ook de uitdagingen en alle leerzame dingen missen aan mijn werk en het is nog de vraag of herintreden over een paar jaar nog mogelijk is in een beroep waar dingen zo snel veranderen.
Verder is geld natuurlijk ook een punt, we houden nu eenmaal niets over, we zouden het wel redden op één baan maar dan moeten we wel elk dubbeltje omkeren en om extra bij te verdienen zou mijn man wel veel naar het buitenland moeten reizen. Dat betekend nog meer eenzaamheid voor mij, allemaal niet ideaal.

Ik ga het gewoon proberen, ik merk vanzelf wel of ik het aankan of niet...

Hai Jedeje!

Ik kan me wel vinden in je verhaal hoor en dat terwijl mijn dochter naar opa en oma gaat!! hahahaha!

Ik vind een kdv voordelen en nadelen hebben en zo geld het ook voor opa en oma opvang. Wat het allerbelangrijkst is, is dat je kind niet steeds een ander gezicht ziet en zich aan een aantal vaste mensen kan hechten. Hechting is in het eerste levensjaar erg belangrijk.  Dit kan de vaste leidster zijn op het kdv maar ook oma. Een combinatie van opa en oma een dagje, het kdv een dagje enz. heeft dan ook niet onze voorkeur en wij kiezen voor continuiteit. Nu is de situatie bij ons zo dat mijn moeder al 18 jaar werkt als gastouder en de term verwenoma niet van toepassing is. Ze hanteert de 2 r'en meer dan prima. In eerste instantie hebben wij  haar laten weten haar niet te willen als oppas aangezien ze vooral oma wil blijven maar dat deed haar zo'n verdriet. Al die jaren heeft ze op andersmans kindjes gepast en gehoopt dat ze nog oma mocht worden en dan ook op mocht passen. Ik ben zwanger van ivf na 5 jaar en mijn moeder is heel ernstig ziek geweest (hersentumor) en is ontzettend dankbaar dat ze toch nog oma kan zijn. Tja en wat doe je dan! Mijn man werkt 32 en ik 24 uur en op maandag en dinsdag gaat Mette naar oma. Er is daar nog een ander kindje waar ze het prima mee kan vinden en veel lol mee heeft. Ze gaat er vrolijk heen en komt vrolijk thuis. Is niet eenkennig en ontwikkeld zich prima. Mijn moeder geniet met volle teugen en wil niet meer anders. Mijn vader stopt in feb. met werken zodat ze ook nr. 2 op ku

Oeps iets te vroeg opgeslagen.

Anyway...mijn vader gaat mijn moeder helpen omdat 2 kids en het andere oppaskindje iets teveel voor haar is met haar gezondheid. Voor ons is het grote voordeel dat ze heel erg flexibel zijn in tijden. We hoeven nooit te stressen al hebben we wel de stelregel dat we proberen voor 18.00 Mette te halen omdat we het gewoon niet later willen voor zo'n kind. Tevens past mijn moeder ook gewoon op als ze ziek is want haar motto is als een moeder ziek is moet ze ook gewoon voor haar kinderen zorgen dus kan ik dat ook. Ze is 1 keer door haar rug gegaan waardoor we wel echt even een probleem hadden. Mijn vader heeft toen vrij genomen voor ons omdat hij vind dat wij jong zijn en aan onze toekomst moeten werken en hij gaat met de vut. Dit hadden ze samen al geregeld voordat wij de kans kregen zelf iets te regelen. Hoge flexibilliteit dus!

Kortom er is voor alles wat te zeggen. Als mijn moeder niet meer in de kleine kids had gezeten en een typische verwenoma was geweest hadden we het zeker niet gedaan.

gr.Ing

Voor mijn eerste zwangerschap riep ik dat ik een "thuis-blijf-moeder" zou worden. Ik geniet iedere dag van mijn ventje, maar ben toch erg blij  dat ik uiteindelijk ben blijven werken!!  
Het is goed voor mij (ontwikkeling, sociale contacten) Mijn man is 4x 9 gaan werken en  is dus een dag thuis. De andere dag gaat hij naar opa en oma. In januari verwachten wij de tweede. In februari gaat hij naar het KDV, goed  om te leren spelen met andere. En na mijn verlof gaat de baby dan een dagje naar oma.

Hoi hoi,

mijn moeder past al jaren op een aantal kinderen, en ik heb het ook altijd als ideaalplaatje gezien dat mijn kinderen ook door haar opgevangen zouden worden. Ik blijft strakjes 2,5 dagen werken (de ene week 2 en de andere week 3 dagen) en zoals het er nu naar uitziet gaat het kindje de ene week 1 en de andere week 2 dagen naar mijn ouders toe. Dit omdat ik 2 tot 3 dagen te veel vind voor mijn ouders (mijn vader gaat bijna met pensioen en ze moeten ook kunnen genieten van hun vrije tijd). Een dag om de week vonden zij te weinig en ze gaven aan dat ze het alleen maar leuk zouden vinden deze dag als extra te hebben met ons kindje. Grappig is trouwens dat mijn vader er nog meer zin in lijkt te hebben dan mijn moeder, hoewel hij niet zo dol lijkt op kleine kinderen....
Voor de andere dag zijn we nog een oplossing aan het zoeken. We gaan binnenkort op een (kleinschalig) kinderdagverblijf kijken. probleem is een beetje onze reistijd. We werken allebei niet naast de deur en mijn man moet om half 7 weg. De meeste dagverblijven hier  gaan vanaf 8 open, half 8 is soms ook een optie. Aangezien ik een half uur reistijd heb zal het voor mij racen worden om om half 8 de kleine weg te brengen en om 8.15 op mijn werk te zijn. Een creche dicht bij mijn werk vind ik eigenlijk geen optie. Ik werk 's avonds langer door en mijn man zou het kindje al eerder op kunnen halen en een creche in de buurt is ook wel handig als het kindje eens ziek is of zo, dan kan ik mijn familie bellen (die allemaal hier in de buurt wonen) om het kindje op te vangen daar ik absoluut niet weg kan (werk in het onderwijs) en mijn man met een uur reistijd te maken heeft. We moeten dus nog even zien of een dagverblijf een optie is of dat het toch een oppas aan huis of een gastouder wordt.
Eerst maar eens genieten van de eerste maanden. Ik wil direct aansluitend aan het zwangerschapsverlof ouderschapsverlof opnemen waardoor ik bijna tot aan de zomervakantie rij ben. Die paar weken zijn op te vangen en dan is het al weer september...
Sluit trouwens nog niet uit dat ik zal stoppen met werken (hoewel thuiszitten me helemaal niets lijkt en ook niet bij me past). Financieel zou het moeten kunnen en ik wil daarin gewoon mijn gevoel volgen.

Nog een vraagje trouwens: ik heb het met mijn ouders over het financiele stukje nog niet gehad. Ze doen zichzelf snel tekort. Heeft iemand een idee waar ik informatie kan vinden over welk bedrag per uur redelijk is?

groetjes Natasja

Terug
Bovenaan