Het eerste fruithapje

Hallo allemaal,

Mijn lieve dochter is alweer 4 maanden. En het is alweer zover, ze mag haar eerste hapje!

Nu heb ik even een vraagje: op welk tijdstip van de dag begin je met het fruithapje? En doe je dat tussendoor of vervangt het een fles?

Ze slaapt 's ochtends na de eerste voeding nog erg goed en meestal moet ik haar wakker maken voor de tweede voeding. Nu wordt het fruithapje vaak met de tweede voeding aangeboden, maar mag ze dan meteen na het fruithapje ook de fles hebben? En heeft ze daar dan nog wel zin in?

Ik hoop op een snel antwoord, want ik kan niet wachten om te beginnen!

Groetjes Mamarieke
 
Hoi

Mijn dochter is pas drie maanden, maar ik ben ook al informatie aan het inwinnen over het beginnen met fruithapje. Enven verderop in de discussie lijst staat antwoord over hoe je het aan moet pakken. Ik weet wel van mijn schoonzusje dat je nog niet meteen een fles moet laten vervallen, want je baby moet eerst wennen aan het fruithapje en zal het in het begin ook niet meteen lekker vinden. Verder moet je maar even kijken in de discussie lijst. Daar heeft iemand een schema neergezet voor de voeding voor kinderen vanaf 4 maanden. Veel succes er mee en ik kan eerlijk gezegd ook niet wachten tot mijn dochter een fruithapje mag

 
Hoii,

Leuk hoor, het eerste fruithapje. Ik deed dat altijd rond half 5 of 5 uur 's middags. De eerste paar keren zit er meer fruithap in jullie haar dan in het mondje van je kindje, maar de lol is er niet minder om! Fles vervangen hoeft nog niet, want dit is echt nog om te proberen.

Groetjes,
Line
 
hay!

mijn zoontje is van 11-02-06 en is sinds 2 weken nu aan de fruithap.
ook ik heb eerst informatie gevraagd op t buro en die zeiden dat je een voedingsschema aan moet gaan houden zodat ze met fles en fruit en groente hapjes een goede regelmaat krijgen in t eten.

ons schema is als volgt!

8.00:fles 180 cc
12.00:fles 180 cc
13.30/14.00:half potje fruithapje
16.00:fles 180 cc
17.30:(straks eventueel groentehapje)
20.00:fles 180 cc
22.30:fles 180 cc met 4 a 5 theelepeltjes nutrix

je moet er rekening mee houden dat je er minimaal 1,5 a  2 uur tussen  hebt zitten,anders nemen ze de flessen niet meer helemaal!

dit is ons voedingsschema uiterraard kan t zijn dat er al kindjes zijn die meer cc in hun fles hebben want op t buro bij ons werd gezegd dat quenten(ons zoontje)al meer mocht als 180 alleen wil ie niet meer en is ie tevreden met wat ie krijgt,best toch?

veel plezier met t fruithapje en ik hoop dat je iets aan mijn advies hebt gehad.

liefs ilona
 
Hoi hoi

Mijn zoon is bijna 5 maanden. Hij krijgt zijn fruithapje gelijk met ons avondeten. Hij keek ons eten uit onze mond en begon dan te klagen.
Nu hij op dat moment zijn fruit krijgt is het goed. Hij grijnsde van oor tot oor bij het eerste hapje. Erg leuk om te zien. Net of hij nu het idee heeft dat hij erbij hoort.
Je moet zelf gewoon kijken wanneer het jullie het handigst uit komt.

Tot 6 maanden zijn fruit en groentehapjes leuk voor erbij, maar ze vervangen geen fles. Vanaf 6 maanden ga je langzaam de flessen afbouwen en vervangen door groente enzo.

Veel plezier met het eerste fruithapje!!!!

Groetjes Ria
 
Allereerst: wat je doet moet je zelf weten (voordat ik het hele forum over me heen krijg)

Maar wist je dat het tegenwoordig aangeraden wordt om te wachten met bijvoeding totdat je kindje 6 maanden is? Dus ook pas een fruithapje met 6 maanden.

Het is een advies, wat je ermee doet moet je zelf weten. Maar het is dus niet zo dat je, nu je kindje 4 maanden is, met een fruithapje móet beginnen. Liever niet zelfs.

Als je geïnteresseerd bent in Rapley, moet je eens een kijkje nemen op het bijvoedingsforum en de diverse links die daar staan. Als je de achtergrond van Rapley kent, is de methode lang niet zo eng als het in eerste instantie lijkt.

de link

Ik ben dus zelf wel gaan bijvoeden a la Rapley. Eerste keren kreeg ze wat stukjes/een rijstewafeltje 's middags als wij zelf ook wat te eten namen. Inderdaad niet in plaats van een voeding, maar gewoon als extraatje tussendoor. Na verloop van tijd is ze zelf minder gaan drinken (vnl overdag). Niet zozeer minder vaak, alswel minder per keer. Voorheen 180-200ml per keer, nu denk ik 80-90. (en wat water bij de maaltijd)
 
hoi mijn dochter is volgende week 5 maanden en ze eet al een dikke maand fruit en warm, iets wat ze heeeel graag heeft.
zij krijgt haar fruit tegen 11 uur en dan krijgt ze haar fles rond 1 á 2 uur en op het bureau zijn ze uiterst te spreken over haar
groetjes sil
 
Hallo NancyC,

Ik ben het met je eens wat betreft het moment van starten van bijvoeding. Het zijn richtlijnen van de World Health Organisation om met 6 maanden vast voedsel te introduceren. Tot de leeftijd van 6 mnd heeft je baby voldoende aan melk. Eén van de uitsluitingscriteria is als je baby niet voldoende goed groeit. Dan mag je met 4 maanden bijvoeding introduceren. Via Google kan je de site van de WHO zo vinden, daar staat de informatie.

Waarom ben ik "pas" met 6 maanden met bijvoeding begonnen. Eigenlijk puur omdat dit het algemene advies is (dit dienen CB's ook uit te dragen). Daarnaast zijn mijn vriend en ik beide gevoelig voor allergieën. Als je eerder met bijvoeding begint kan dit invloed hebben. Ik zou het mezelf niet kunnen vergeven dat onze zoon een allergie ontwikkelt omdat ik het zo leuk vind om eerder dan geadviseerd zou willen beginnen met bijvoeding.

Maar natuurlijk moet je zelf doen waarvan je denkt dat goed is voor je eigen kind. Ik vond het bovenstaande belangrijk, maar als je met 4 maanden met bijvoeding wilt beginnen, dan is dat ook een mening/keuze.

Groetjes,
Marieke
 
Terug
Bovenaan