Het eerste fruithapje

Wij zijn ook met 6 maanden begonnen met bijvoeding. Ik vond het belangrijk dat de darmpjes van mijn zoontje in alle rust de tijd kregen om te volgroeien. Pas rond 6 maanden zijn de darmen van een baby rijp voor bijvoeding. Daar hebben wij dus op gewacht.

Ik vind het eigenlijk best raar dat er nog steeds cb's zijn die adviseren om bij een gezond kindje al met 4 maanden te gaan bijvoeden. Dat is een erg achterhaald advies...

Kindjes van rond de vier maanden gaan inderdaad vaak dingen in hun mond stoppen en graaien naar het eten van de ouders. Maar dat betekent zeker niet dat ze toe zijn aan eten. Het betekent alleen dat ze nieuwsgierig zijn en geïnteresseerd zijn in hun omgeving en in wat hun papa en mama aan het doen zijn. Ze hebben nog nooit iets gegeten, dus ze weten niet eens wat eten is!
Ik vind het voorbeeld van autosleutels wat in dit kader vaak gegeven wordt wel mooi: kindjes van die leeftijd graaien ook met hun handjes naar je sleutels, maar dat betekent toch ook niet dat ze aan autorijden toe zijn?

Begrijp me niet verkeerd, het is jullie kind en jullie moeten vooral zelf weten wat je ermee doet, maar ik wil even aangeven dat het mijn keuze niet zou zijn.

Groetjes,
Helena
 
Hoi Mamarieke en de rest,

Het is denk ik heel goed dat er niet zomaar meer bij 4 maanden wordt begonnen met allerlei voeding, maar de richtlijnen vanaf 6 maanden vind ik ook weer overdreven. Volgens mij geeft het CB aan dat je goed naar je kindje moet kijken. En natuurlijk niet de eerste de beste keer dat je kindje iets in zijn mond stopt denken dat het honger heeft. Mijn meisje was rond 4,5 maand erg van slag. Ze sliep (nog steeds) niet door, was overdag vaak huilerig, maakte een ontevreden indruk. Ze wilde vaak haar fles niet leegdrinken. In overleg met het CB ben ik heel voorzichtig met fruit begonnen. Eerst peer een paar dagen. Na twee dagen at ze al een hele peer op! Toen ik ook groente op het menu zette (eerst wortels), sliep ze prompt de nacht door en kreeg overdag een lekker ritme. Als ik had gewacht tot 6 maanden, wat ik in eerste instantie van plan was, had ik onnodig nog twee maanden met een jengelig en ontevreden kind gezeten denk ik zelf!! Ze is nu 6,5 maand, super tevreden, ondanks een gipsen spreidbroek, eet alles wat ik haar voorschotel en geniet daarvan.
Tip: probeer toch 's ochtends te beginnen met fruit, dan kun je de rest van de dag eventuele reacties in de gaten houden (anders heb je 's nachts misschien spuug- en poeppartijen). Gaat het goed, dan kun je het ook 's middags geven en 's ochtends weer iets nieuws proberen. Uiteindelijk heb ik er naar toe gewerkt 's ochtends fruit te geven en 's middags (17.00 uur) groente, maar daar heb ik twee maanden over gedaan. In het begin gaf ik haar niet te veel, ze mocht nog geen flessen laten staan. Nu is het al vervanging van een fles geworden, maar dat ging als vanzelf.
Succes, veel plezier en volg je moederhart!!

Jootje
 
Hallo allemaal,

Ik zie hier allemaal staan dat babietjes van 4 maanden al fruithapjes krijgen. Ik heb een dochtertje van 5 maanden en die heeft nog steeds alleen maar flesvoeding, 4 flessen per dag van 210 cc. en daar heeft ze nog steeds genoeg aan. En misschien ben ik wel erg voorzichtig maar ik geeft het pas als ik ga merken of als zij laat merken dat ze niet meer verzadigd is. En ik denk dat dat voorlopig nog niet is. Ik heb dit ook zo gedaan met mijn eerste dochter en die is ook goed terecht gekomen. Ik ben zo bang voor gluten allergie. Het enige wat ik geef is water als het erg warm is maar dat wil ze zelf nog niet eens dus ja ik denk dat het nog wel kan wachten. Met vast voeding. Iedereen zijn ding uiteraard maar ik wilde even laten weten dat je ook nog kan wachten met vaste voeding. Het gaat allemaal al zo snel. Ik wil uiteraard geen mama's en papa's veroordelen maar ik wil alleen vertellen hoe mijn dochtertje het doet. Want niet iedere baby is het zelfde en iedere kindje heeft zijn eigen behoeftes.

Groetjes Wendy
 
Terug
Bovenaan