het goede nieuws vertellen

A

Anoniem

Guest
hallo allemaal,

ik zou wel eens willen weten wanneer jullie het de omgeving verteld hebben dat je zwanger bent.

het liefst vertel ik het al aan iedereen maar daar is het nog veel te vroeg voor.

we moeten er zelf enorm aan wennen.

en ik heb ook 2 hele lieve honden, maar hoe kan ik die 2 er op voor bereiden.

hoe zou je dat aanpakken

liefs sandra

Hallo,

Ik heb het na ongeveer acht weken aan mijn vader verteld en na tien aan mijn moeder (die was namelijk met vakantie en ik vond het niet leuk om via de telefoon te zeggen). Bij mijn tweede zwangerschap had ik het na ongeveer 8 weken verteld, ook op het werk enzo. Maar daarvan heb ik een miskraam gehad. Aan de ene kant dacht ik toen dat ik het misschien te vroeg aan iedereen had verteld maar aan de andere kant konden ze zo wel allemaal meeleven, en hoefde ik daar niet geheimzinnig over te doen. Toch zal ik nu iets langer wachten tot na 12 weken ofzo. En wat betreft je honden, daar kan ik niks over zeggen want ik heb geen honden. Maar toen ik zelf werd geboren hadden mijn ouders ook een hond en die vond mij maar niks, dus hebben ze hem uiteindelijk weg moeten doen. Dat wil je graag voorkomen natuurlijk, maar ik kan je niet zeggen hoe...

Groetjes, Margje

Onze (schoon)ouders wisten het al bij 8 weken, maar verder heb ik het tot 12 weken voor me gehouden.

Wij hebben ook een grote hond en 3 katten. Zelf ben ik ook opgegroeid met een hoop huisdieren en ik denk dat opgroeien met een huisdier heel positief kan zijn voor kinderen.

Er  zijn wel een aantal dingen die je nu al kunt doen. Denk eens goed na over dingen die je anders zou willen doen met je hond wanneer je kindje er is. Die dingen zou je nu al  kunnen veranderen. Bijv. bij ons  ging de hond altijd op de achterbank van de auto, en  hij lag vaak  op de bank in de huiskamer. Nu zit hij achter de achterbank van de auto, en heeft hij zijn eigen zitzak naast de bank. Omdat hij deze veranderingen nu al heeft, zal hij geen verband leggen met de komst van het kindje.

Wanneer je kindje er is: vergeet niet om  positieve  aandacht te blijven geven aan je hond, observeer zijn gedrag heel goed, onderneem actie wanneer je ziet dat je  hond raar reageert  en laat ze nooit nooit nooit samen alleen in een ruimte zonder dat je erbij bent.

Ik heb allerlei adviezen gelezen, maar volgens mij kun je het beste je eigen gevoel volgen, jij kent je eigen  hond het beste. Mocht je het niet vertrouwen, dan zou ik meteen bij een hondenclub  om advies vragen en ze evt. laten meekijken. Het hangt  bijv. ook af of het een dominant mannetje is, of bijv. juist een angstige hond (kijk uit voor angstbijters).  
Succes!

O ja, een goede tip van een vriendin van mij...vind ik.
zorg dat je honden het kindje straks associeren met leuke dingen! Dus bijv. als je de kinderwagen pakt, mogen je honden ook mee wandelen. Of wanneer je in de zomer met je kindje in de tuin gaat zitten, neem dan ook uitgebreid de tijd om met je honden met een bal te spelen of zo, of geef ze iets lekkers wanneer ze er gezellig en rustig bij  komen liggen.

Hoi,

Ik heb het gelijk dezelfde avond verteld. Ja zo ben ik en mijn vriend ook. Zoiets kunnen we echt niet voor ons houden.

Wat betreft de honden sluit ik me helemaal bij sophia aan. Zorg ervoor dat ze de baby als een positief iets zien. Lees vooral veel over de omgang van hond en kinderen en probeer uit te zoeken of jullie honden sowieso kindvriendelijk zijn. Ik heb er zelf ook nog geen ervaring mee maar ik heb wel veel gelezen.

Waar je , in mijn mening, vooral rekening mee moet houden is dat de hond de rondkruipende baby als een pup beschouwd. Wat doet een hond als hij een puppy waarschuwd, precies even een lip optrekken of ee n zachte knauw geven. Puur en alleen om te laten weten dat de pup nu moet ophouden met zijn gedrag. Baby's snappen dat natuurlijk niet en gaan dan toch naar de hond waardoor de hond denkt dat de baby (pup) gestoord gedrag vertoond en dan dus kan bijten. Lat de baby niet in de buurt van de hond komen als ze kruipt of als de hond eet of rustig op zijn kleed ligt te slapen. Vergeet niet dat het voor de hond ook belangrijk is om zijn eigen stekkie te hebben en dat die deze kan verdedigen hoe leuk de hond de baby ook vind.

Ja ik weet het ,dit is makkelijker gezegt dan gedaan.

Verder moet je de hond gewoon overal bij betrekken maar wel regels leren. Laat de hond tijdens het verschonen bijvoorbeeld niet heen en weer lopen maar laat hem op een plek gaan liggen. Wij hebben ook een hond en die is vrij jaloers en doet dus ook alles om je aandacht te trekken. Onze hond zou dus rustig met de knuffels van het kind gaan slepen en gaan zitten piepen omdat ze vind dat ze te weinig aandacht krijgt. Ik maak me er best zorgen over want ze is zelfs zo jaloers dat ze ook vaak tussen mij en mijn vriend in wil staan, letterlijk en figuurlijk. Ook naar het hondje van mijn vriend zijn ouders doet ze heel gemeen als die hond aandacht krijgt en zij even niet.

Dit is dus wel echt probleemgedrag wat we er niet meer uitkrijgen. Ik denk ook da t ik er iemand voor laat komen om te kijken hoe we het kunnen oplossen. Een echte trainer. Wel heb ik tegen mijn vriend gezegt dat als ze op die manier reageerd naar de baby ze gelijk weg gaat. dan gaat ze naar zijn ouders.

Maar goed dit is dus wat anders als het gedrag van een normale hond zoal ik het hierboven beschreef. Ik hoop ook dat jou honden zo niet zijn maar dat denk ik niet anders had je dat allang gemerkt.

succes

iedereen moet het zelf weten natuurlijk!
Maar ik zie niet in waarom je moet wachten tot een bepaalde tijd om het te vertellen!
Wie dat ooit in de wereld heeft geholpen... Nederland is trouwens ook het enige land ter wereld waar deze ongeschreven regel geldt.
Als je een miskraam krijgt, verzwijg je dit dan ook voor je familie en vrienden????? Dat wil je toch ook delen. Moet je je schamen ofzo als je een miskraam krijgt??? Zwanger zijn is iets fantastisch, dat wil je toch meteen delen met vooral je ouders en vrienden???
Je moet er toch open over kunnen zijn over beide situaties?
Het lijkt me erg ingewikkeld om het te verzwijgen.
Dat is hetzelfde als het geslacht vertellen? Velen reageren dan met: dan is de verrassing er toch af? wat voor verrassing? Het maakt het voor ons juist leuker. Alsof je de geboorte dan minder leuk maakt ofzo...
Maar, de keuze is aan iedereen zelf natuurlijk, ik respecteer dat zeker. Al vind ik het moeilijk om het te begrijpen.
Groetjes en nog gefeliciteerd!

Sjana1 ik ben het helemaal met je eens!
Waarom moet je persé wachten totdat die eerste 12 weken voorbij zijn? Het is allemaal al zo heftig en dan moet je het ook nog eens voor je houden voor familie en vrienden..

Het is natuurlijk wel zo, dat wanneer iedereen het weet en het gaat toch onverhoopt niet goed... dan moet je het ook weer vertellen, dat is natuurlijk niet leuk. Maar ik vind zeker dat je het aan de mensen die dichtbij je staan al heel vroeg kunt vertellen.

Ik heb zelf ervaren dat opa's en oma's  het ook erg leuk vinden om het vroeg te weten, dan maken ze 'alles' mee.. Inderdaad moet iedereen het voor zich weten, maar ik vond het fijn dat ik het er met m'n directe vrienden en met m'n familie over kon hebben.

Groetjes!
Mamamski
18 wk, 5 dg

Hoi hoi,

Ik heb het bij de tweede meteen verteld, aan iedereen, ook mijn bazin... ik ben ook iemande die heel makkelijk praat en ik dacht gewoon als het mis zou gaan, waarom dan ook niet vertellen ipv zelf zitten kniezen..

Bij de eerst was het anders, wij dachten dat ik pad 7 weken zwNu hebben we een ranger was, maar ik bleek al 12 weken te zijn, dus toen hebben we het ook maar aan oedereen meteen verteld...

Wat de hond betreft, volg je eigen gevoel, en zorg ervoor dat hij/zij ook eerst een aai krijgt van het bezoek...toen ik ujit het zkh kwam hebben Nikki en ik eerst een uurtje beneden op de bank gezeten en de hond heeft haar mutsje helemaal afgelebberd...ik moet wel zeggen dat die hond er een uit duizenden was, zoooo lief...
Nu hebben we een reu die eigenlijk altijd buiten leeft, maar ik ben van plan om ook weer zodra ik thuis ben in de serre te gaan zitten en ze aan elkaar te laten wennen...

Ik heb het wandelen eigenlijk nooit geassocieerd met kinderwagen, want als je dan een keer alleen weg wilt met beebie krijg je misschien een jaloerse hond...Ik haal nikki ook uit school en dan gaat barry mee, maar nu laat ik hem ook regelmatig thuis, zodat hij weet waar ie aan toe is...

Enne, je hond weet al dat er iets op komst is, dus nu hoef je m nog nie echt voor te bereiden...

Succes!!

Groetjes Valerie
38 wk 4 dg

Terug
Bovenaan