<p>Lieve papa's en mama's,</p><p>Ik zit sinds enkele weken met iets in m'n hoofd en weet niet wat ik er mee moet. </p><p>Laat ik voorop stellen dat ik geen arts of psycholoog ben. </p><p>Ook vind ik het niet nodig labels op kinderen te plakken en achter elk apart trekje wat te zoeken.</p><p>Ik ben ook maar een doodgewone moeder van 4 Kids. Wel met enige ervaring dus ook lang op kinderdagverblijf gewerkt vroeger. </p><p>Mijn vriendin is sinds enkele jaren ook moeder van 1 dochter (3 en half).</p><p>Vanaf de dreumes leeftijd ervaart ze zoals elke moeder wel moeilijkheden in het gedrag.</p><p>En kan haar kindje zich ook best lastig gedragen. Alles kost meer moeite.</p><p>Eerst dacht ik dat dit grotendeels kwam door haar gezonde dozes overbezorgdheid, en heel strikte regeltjes en structuur.</p><p>Ik zelf ben het tegenovergestelde maargoed ieder z'n eigen stijl.</p><p>Ik heb al vaker me afgevraagd of er niet meer aan de hand is met haar dochtertje omdat ze echt enorm aandacht kan zuigen, alles heel intens aanvoelt, kleine veranderingen zijn heel heel erg moeizaam voor haar.</p><p>Nu las ik laatst iets over high sensitive children. En voor mij was het eigenlijk gelijk 1 en 1 is 2. Alle punten die je erover leest na me meer verdiept te hebben sluiten naadloos aan op haar dochter. Maargoed ik ben natuurlijk geen psycholoog of huisarts.</p><p>Nu is mijn vraag moet ik haar dit laten weten?</p><p>Ik zou het andersom misschien ook niet zo leuk vinden te horen van een ander die ff een label voor je kind heeft klaarliggen.</p><p>Maar het is oprecht goed bedoelt en ik zou het andersom wel willen horen denk ik. </p><p>Ze heeft nooit dingen gezegd of gevraagd van goh wat is er toch met haar dit vind ik afwijken /zorgelijk/net even anders etc. </p><p>Haar dochter gaat ook niet naar de crèche en is eigenlijk alleen met haar en haar man. </p><p>Hierom de vraag moet ik iets zeggen? Ze weet heel goed hoe ze met haar dochtertje om moet gaan, en pakt alles heel kundig aan, dus dat is mijn zorg ook niet. </p><p>Ik vind het vreemd om dit achter te houden maar ik vind het ook raar om dit als gewoon maar een moeder en haar vriendin, over haar kind te zeggen. </p><p>Wat zouden jullie doen? </p><p>Greetz</p><p> </p>