<p>Hoi moeders,</p><p> </p><p>Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen, wellicht dat die van jullie me wat gerust kunnen stellen. </p><p> </p><p>Ik ben vandaag precies 40+6 weken zwanger van mijn eerste kindje en vanochtend had ik een afspraak bij de gynaecoloog voor een ctg van de baby en het bespreken van mogelijke inleiding. De ctg was goed en de baby doet het gelukkig prima. Ook het vruchtwater en de placentawaarden zijn goed. De gynaecoloog van vanochtend (in het ziekenhuis heb je bij de controles soms elke keer weer een andere) was vonden wij erg voorzichtig ingesteld en sprak zijn voorkeur uit om vrouwen in te leiden vanaf 41 weken zwangerschap, ongeacht of het medisch nodig is of niet. Want de risico's worden groter vanaf de 41 weken zwangerschap, zo zei hij. Hij gaf wel aan dat alles er bij mij en de baby goed uit ziet dus dat er op dit moment geen medische noodzaak bestaat. Ik merk bij mezelf dat ik nogal op zie tegen inleiding, een angst dat inleiden de bevalling een stuk moeilijker, pijnlijker maakt. Daarnaast voelt het fijner om het proces natuurlijk te laten verlopen en de baby het moment te laten bepalen. Daar sta ik als persoon meer achter.</p><p><br />Afgelopen dinsdag ben ik gestript met 40+3 en daarna is de slijmprop losgekomen, ik had ook meer krampen toen en bloedverlies. Ik had op dat moment een grotendeels verstreken baarmoedermond en 1 cm ontsluiting. Vanochtend was het nog steeds 1 cm ontsluiting, de baarmoedermond moest volgens de gynaecoloog een héél klein stukje verstrijken. Het strippen van toen heeft dus niet gezorgd voor meer ontsluiting.</p><p> </p><p>Komende maandag heb ik opnieuw een controle, alsmede komende donderdag. Dan willen ze nog tweemaal strippen, met de hoop dat dat iets doet. Ook controleren ze dan natuurlijk de conditie van de baby, mocht er iets zijn waaruit blijkt dat zij het minder goed doet in de buik dan is het geen vraag meer; dan leiden we direct in. Haar welzijn (en dat van mij) is het belangrijkste.</p><p> </p><p>Mijn gedachte/vraag is nu: hoe groot is de kans dat ik nu alsnog voor volgende week zaterdag (dus binnen 8 dagen) spontaan beval? Omdat er de afgelopen drie dagen eigenlijk niets qua verandering is gekomen vraag ik me af of dat een redelijke hoop is van mij dat ik alsnog spontaan beval, maar ik heb geen ervaring met een eerdere bevalling dus wellicht kan het heel snel gaan...? Hebben andere moeders daar wellicht ervaring mee dat het dan onverwachts alsnog heel snel kan gaan? Voor mij voelt het nu dat die ontsluiting totaal niet vordert... Wellicht hoop ik dan op iets wat niet realistisch is. </p><p> </p><p>Ik ben benieuwd, wellicht hebben jullie positieve ervaringen hierin en kan het me sterken in mijn idee voor nu om het inleiden pas met de 42 weken te doen. </p><p><br />Thanks alvast! </p>