Het onvermijdelijke: WATERPOKKEN!!!

Hallo allemaal,

ik zit meestal op het zwanger forum aangezien ik zwanger ben van mn tweede, maar nu heeft mijn zoontje alle aandacht...
Ik weet dat het een noodzakelijk kwaad is, maar wat zijn waterpokken toch zielig!!!!!
Blaasjes over het hele lichaam, jeuk, pijn en je kan er bijna niets aan doen...
Ik blijf maar smeren met menthol talkpoeder, maar het lijkt niet zoveel te helpen...
Nou heb ik net calendule van VSM gehaald, maar hier staat op dat het voor  NA de waterpokken is, terwijl ze in de winkel zeiden dat het ook tegen de jeuk werkt!
In de bijsluiter staat ook nog dat het alleen op onbeschadigde huid te gebruiken is... Wat heb je hier dan aan bij waterpokken, als de blaasjes opengaan is de huid toch beschadigd????
Heeft iemand ervaring met dit middel en hoe te gebruiken????
Of heeft iemand nog andere tips????
Mijn zoontje heeft er zo'n last van dat ik wel kan huilen (deed ik dan ook; zwangerschapshormonen he!?)

Liefs Nika  
 
Hallo Nika,

Wat vervelend zeg! En vooral heel erg zielig voor je oudste.
Hier zijn net de waterpokken verdwenen. Er zitten nog wel littekentjes, maar deze schijnen ook t.z.t. te verdwijnen. Ons zoontje heeft geen jeuk en pijn gehad. Wel af en toe verhoging en sliep soms wat langer uit (tot 8 uur ipv 7 uur).
Ook ik had de calendula emulsie gekocht uit voorzorg tegen de jeuk e.d. Maar helaas, dit kan je alleen gebruiken als de blaasjes ingedroogd zijn. Vaak komt ook de jeuk als ze gaan indrogen. Je kan heel goed voor het herstel van de plekjes calendula zalf gebruiken. Dit werkt ook goed tegen littekenvorming.
Wat ik heb gehoord, en gelezen, is dat een badje met havermout (in een washandje) verzachtend kan werken. Ook is er een speciaal zemelen-badje-spulletje te koop bij de drogist. Volgens mij is dit ook geschikt. Mochten de klachten van pijn en jeuk e.d. heel erg zijn, dan kan je overwegen om voor de nacht een licht zetpilletje paracetamol te geven.
En nu ook maar hopen dat de jongste het nog niet krijgt.

Heel veel sterkte!!

Groetjes Marieke

(De calendula emulsie kan je altijd nog gebruiken bij verlichting van zonnebrand!)
 
Oh ja, pas op als de blaasjes open zijn. Deze zijn dan  aardig vatbaar voor  infecties. Wij hebben een tijdje de zandbak gemeden om dit te voorkomen.
Er zat bij ons zoontje een grote plek onder zijn oksel. Elke avond moest dit van mij verplicht luchten... Dat betekende een dvd van Dribbel kijken met het armpje omhoog. We lagen samen op de bank en ik hield zijn armpje vast. Op zich vond ons zoontje dat helemaal niet vervelend omdat het beloond werd met Dribbel.
Sterkte!!
 
Hallo Marieke,

dank je voor je reactie!!!
Gelukkig gaat het alweer wat beter, veel van de blaasjes beginnen al in te drogen...
Ik ga hem straks een badje geven en zal dan de havermout proberen (gek idee, maar wie weet helpt het echt!)
Weet jij misschien hoelang het duurt voordat de blaasjes grotendeels zijn verdwenen???
En wanneer kan hij weer naar het dagverblijf???

Gelukkig heb ik zelf de waterpokken gehad als kind en zit ik nog niet eens op de helft van mijn zwagerschap dus mijn kleine zit nog lekker veilig!!!

Liefs Nika
 
Hallo Nika,

Oeps, te snel je berichtje gelezen; ik was in de veronderstelling dat je al bevallen was... Gelukkig dat hij/zij nog lekker veilig in je buik zit.

Ons zoontje kon gewoon naar het KDV tijdens de waterpokken-periode. Tenzij hij natuurlijk er erg ziek van was. Je zou het even bij je eigen opvang moeten navragen, maar meestal mogen kindjes met waterpokken gewoon komen.
Bij ons was het na ongeveer 14 dagen helemaal ingedroogd. Na de eerste  week dacht ik dat het al weer over was, maar opeens leek er een soort tweede fase aan te komen. Er kwamen weer een aantal blaasjes. Gelukkig vielen deze reuze mee en verdwenen eigenlijk al zo snel als dat ze gekomen waren.

Ik ben benieuwd of het badje wat verlichting brengt.

Succes en sterkte!

Groetjes Marieke
 
Tja, het gaat al een stuk beter met mn zoontje maar hij is nog ereg moe, dus ik denk dat ik hem nog maar even thuis houd...

Ik denk wel dat het badje goed heeft geholpen, gister ochtend in baden ik heb de hele dag geen talkpoeder meer nodig gehad!!!
Bijkomend voordeel is dat je het water lekker over zn hoofdje kan laten lopen en dus ook de plekjes onder zijn haren kan behandelen.
Na het badje leek het ook wel alsof de blaasjes wat meer indroogden, maar kan natuurlijk ook de tijd daarvoor zijn geweest.

Nogmaals bedankt voor de tips en uitleg

Liefs Nika
 
Insmeren met havermout schijnt ook te werken heb het zelf niet geprobeert, want onze jongens konden het goed redden met mentholpoeder. ons dochtertje (15 weken) was echter zo ziek dat ze er vier dagen mee in her ziekenhuis heeft gelegen,maar is gelukkig ook weer opgeknapt, ze zit alleen nog giga onder de littekens, misschien heeft iemand daar ook een tip voor.
 
Beste mensen/ lieve moeders,

Ik ben nieuw op deze site, maar wil even reageren op dit onderwerp: waterpokken.

Wij hebben een zoontje van 3 jaar en wij wonen in Duitsland. Hier kunnen de ouders kiezen of ze hun kinderen willen laten inenten tegen waterpokken en dat heb ik ook gedaan.  Wij hebben dit advies van onze kinderarts gekregen. Zover ik weet staan baby/peuter/ kleuters in NL onder controle van een constatatie bureau, maar in Duitsland loopt alles via een zogeheten Artz  fuer kinder und jugend medizin, een soort huisarts alleen voor kinderen.
Bestaat de mogelijkheid tot preventief inenten  in Nederland niet?
Zo ja, dan zou ik het zeker willen aanraden.  Onze zoon heeft geen  last gehad van de prik.  
 
Terug
Bovenaan