Het slaapgebeuren

Hallo medemama's,

Allereerst een heel gelukkig, gezond en fantastisch 2012 gewenst allemaal! Ik hoop dat jullie fijne feestdagen hebben gehad en het nieuwe jaar vol goede moed in zijn gegaan.

Het nieuwe jaar betekent voor ons dat we Lise langzaam op haar eigen kamertje willen laten slapen. Nooit verwacht dat ik dat moeilijk zou vinden, maar sja... ik verras mezelf de laatste maanden wel vaker ;-)

Tot op heden ligt Lise vanaf de ochtend totdat wij naar bed toe gaan bij ons beneden. Als ze wakker is dan knuffelen we, spelen we met haar of ligt ze in de box naar de mobiel te kijken. Zodra ze moe wordt stoppen we met het geven van prikkels en valt ze in de box in slaap. Zodra ze slaapt kunnen we zonder problemen hardop praten, stofzuigen etc. Ideale situatie!

Nu kunnen we Lise alleen niet tot haar 18e beneden laten slapen, dus vinden we het tijd voor het introduceren van het bed, bedtijd en bedritueel. Ik heb alleen geen idee waar ik moet beginnen. Hoe doen jullie dat? Gaan jullie kindjes 's avonds om een vaste tijd naar bed? En overdag ook? En hoe zijn jullie daarmee begonnen?

Heel stom, maar ik durf niet zo goed :-s

Xx
Arwen

 
Hey meid!

Snap dat je het niet zo durft! Saar slaapt sinds een kleine week op haar eigen kamertje en dat vond ik me toch spannend! Vriendlief zelfs zo dat hij automatisch ieder uur wakker wordt, omdat ie haar mist ;-). Maar Saar vond het prima en heeft geen kik extra gelaten nu ze op haar eigen kamertje ligt.

Saartje slaapt wel elk slaapje in haar eigen bedje sinds ze geboren is, dus ik kan je geen tips geven voor het veranderingsproces bedje ipv box. Zou het gewoon proberen. Wie weet gaat het ineens goed!

Ons ritueeltje is: wakker - schone broek - eten - knuffelen en met mama spelen - box - slaapzakje aan bij eerste gaapje - knuffel van mama - liedje zingen - hemeltje van wiegje dicht en ik loop dan weg. Soms rommel ik boven nog wat, zodat ze weet dat ik er ben.

Saar heeft nu bedacht dat jengelen erg leuk is, want mama is daar gevoelig voor dus ik ga na een 15 min. jengelen nog even bij haar kijken. Vaak is dat overdag niet nodig, omdat ze dan al in slaap is gevallen.

Vaak is Saar in totaal ongeveer een uur wakker vanaf moment dat ik haar uit bedje haal. Ze slaapt dan meestal tot de volgende voeding. Hoe lang is Lise wakker?

Liefs Suus
 
Wij hebben Gabriël hier in de reiswieg van de wandelwagen. Nu wonen wij niet heel groot en ons boven is de zolderverdieping en dat is echt alleen maar opslagruimte ;-)

We zijn sinds zaterdag begonnen met een vaster ritueel. Gabriël krijgt eten, knuffelt 15-30 minuutjes met papa of mama, wordt daarna verschoont (hij poept altijd als hij voeding krijgt, dus hebben we het verschonen van voor de voeding naar na de voeding verplaatst) en daarna gaat hij in zijn wagen.
Vaak huilt hij dan, maar we hebben besloten dat als hij niet langer dan 5 minuten aan 1 stuk huilt, het huilen niet anders wordt en het niet langer doorgaat dan 30 minuten we hem gewoon laten liggen.
In zijn bedje in de slaapkamer doen wij nog niet (ik slaap ook op de bank naast de wagen...), omdat het ledikantje voor hem echt te groot is en hij er nog veel te ongelukkig van wordt daar te liggen. Wij willen wel over een paar weken als het eet-knuffel-verschoon-slaapritueel er echt helemaal in zit gaan beginnen met het ipv in zijn wandelwagen echt in zijn bedje te leggen, maar ik weet ook niet goed hoe dat gaat verlopen (ondanks dat het 5 stappen verder is dan waar de wandelwagen staat :p).

Ik denk dat je haar gewoon een beetje moet laten wennen (en jezelf ook) aan het in bed gelegd worden als ze moe wordt. Desnoods ga je er de eerste paar keer bij zitten, als je het heel moeilijk vind ;-)

Veel succes en ik ben benieuwd hoe het gaat lukken!

Liefs,
Marieke
 
@mriek85,

Tip: je kunt de reiswieg ook in zijn geheel in het ledikantje zetten, dan kun je toch lekker in bed liggen 's nachts.
 
Hoi Melian,

Wij hadden Milan de eerste week in de wieg van de kinderwagen, maar daar kreeg de kraam de zenuwen van. Samen met haar hebben we de overstap naar het ledikantje gemaakt. En dat ging erg goed. Als hij moe wordt lekker in bedje leggen en nog even bij hem zitten, luisteren naar een liedje. Ons ritme is na de voeding naar bed (hij wordt moe van eten) als hij wakker wordt even knuffelen en lekker mee naar beneden. Voor het eten verschonen en na het eten dus weer knuffelen en bedje in. Alleen Milan zijn badje heeft nog niet echt een plekje in het ritme.
Ik vond het in het begin wel fijn om ook boven te zijn als Milan in bed lag. Lekker dicht in de buurt. Ik zou het gewoon proberen. Heel veel succes!!!!
 
@mriek85 Ik sluit me bij bloempje27 aan. Zo hebben wij ook de overstap gemaakt.

@Banka. Kreeg de kraamhulp er de zenuwen van? Ik moest haar juist in de wieg van de kinderwagen leggen van de kraamhulp, terwijl ik haar juist meteen in haar eigen bedje wilde hebben (wat door ruimtegebrek bij ons op de kamer)
 


@chade Wij hadden ook het ledikantje in zijn eigen kamertje staan wegens plaatsgebrek, maar milan was zo klein en ik erg slapjes dat we de wandelwagen maar naast het bed hadden gezet. Daar kruikjes bij om hem warm te houden. Maar volgens de kraam was de wieg te dicht en werd het risico op wiegendood groter. Het was geen gezicht in het begin. Zo'n klein menneke in zo'n groot bed. We hebben de kruikjes wel nog een paar weken gebruikt.

Heerlijk al die tegenstrijdige adviezen :-D
Hoe vaak doe jij je lieverd in bad? Volgens onze kraam is 2x per week genoeg.
En speentjes en bv zouden niet samen gaan, terwijl iemand anders juist op advies van de kraam een speentje heeft gegeven.
Het houdt het spannend :-D
 
We hebben gister de wieg van de wagen in het ledikantje gezet. Dit was geen advies, ondanks dat hij doodmoe was heeft hij een uur lang liggen huilen (met tussenpozen en tussendoor dat wij hem zijn gaan proberen te troosten). Na de wieg weer in de huiskamer op de wagen te hebben gezet viel hij binnen 5 minuten in slaap. De wieg verplaatsen als hij slaapt is geen doen, daar wordt hij wakker van en dan kunnen we weer opnieuw beginnen. Ik kijk het voor nu nog even aan, maar hij wordt ook groter (ja dat kleine mannetje van ons moet alweer over op maat 56), zo gek dat hij eerst echt zo klein was, hij is nu al bijna 15 centimeter gegroeid.

Wij gebruiken overigens ook een speen, nu maakt dat hier niet heel veel uit, want hij drinkt toch niet aan de borst, maar krijgt borstvoeding uit de fles. En bij ons was het het CB die voorstelde hem in de wieg van de wagen te doen en niet in zijn ledikantje, die vonden dat een beter plekje voor hem ;-)

Liefs,
Marieke
 
Terug
Bovenaan