het slikken van Foliumzuur en andere do's en don'ts

Hoi Dames,

Ik ben onlangs gestopt met de pil. Ik ga vanmiddag foliumzuur halen (als het nog zin heeft)

Waar moet je rekening mee houden wat vetreft eten en drinken. Wat mag je nu wel en wat mag je nu Niet? Ik hoor namelijk overal van verschillende vrouwen weer nieuwe dingen waarvan ik denk: he?? mag dat ook niet?

Waar ik wel al van weet is dat je uiteraard naast het niet roken en drinken (wie weet dit nou niet) geen rauw vlees mag eten. Ik heb zo'n vermoeden dat dit niet alles is.

Is er nergens een lijstje  met  adviezen o.i.d.?

Hoi Aicha,
Zolang je nog niet zwanger bent mag je alles eten en drinken hoor. Daar zal niet iedereen het over eens zijn, maar ik ga me echt m'n glaasje wijn niet ontzeggen omdat ik mogelijk misschien toevallig volgende week zwanger kan raken.
Met foliumzuur moet je eigenlijk 4 weken voor de bevruchting mee beginnen en slik je tot 10 weken zwangerschap. Helaas ben ik alweer aan m'n 2e potje toe.
Pas als je zwanger bent moet je het één en ander laten, maar ook daar moet je niet te hysterisch over doen. Rauw vlees moet je maar even vergeten (hoewel ik nog nooit toxoplasmose van filé americain heb gehad), maar bijvoorbeeld brie die niet van rauwe melk is gemaakt kan je gerust eten. Teveel orgaanvlees is ook niet goed.

Ontzeg jezelf nou niet teveel, dan duurt het wachten tot je zwanger bent helemaal lang!

Groetjes,

T.H.

Beetje gezond leven kan geen kwaad, dus niet te... te veel koffie, te veel alcohol, te veel sex . Liever helemaal niet roken. De man geen strakke broeken en warme baden :)

Zelf heb ik af en toe een opleving met gezond doen, maar inderdaad als het allemaal wat langer duurt is dat best wel eens moeilijk. Voor de eerste ben ik aan mijn 3e pot foliumzuur toegekomen.

Het schijnt pas vanaf week 8 ofzo echt invloed te hebben.

Teha, ik hebgehoord dat het helaas  zo kan  zijn dat je zelf geen last hebt van toxoplasmose, maar de smurf wel, dat ligt allemaal gevoeliger. Daarnaast lijkt het me heel erg als je kind wat heeft (ookal ligt het niet aan je eten) terwijl je weet dat je 'slecht' hebt gegeten.

Ik vind het nu al moeilijk om echt gezond te eten.....erg, he?! Maar ik doe mijn best om vol te houden. Ik denk dat als je echt zwanger bent, het dan makkelijker gaat. Dan doe je het ECHT ergens voor!

En met foliumzuur ben ik ook alvast begonnen...een beetje vroeg want ik stop volgende maand pas met de pil, maar ja, het kan geen kwaad las ik.....

Hoi

Wat ik niet snap is waarom je foliumzuur zo  lang van tevoren zou moeten slikken?? Er staat dat foliumzuur niet door het lichaam opgeslagen kan worden, waarom zou je dan van tevoren slikken als het toch uit je lichaam gaat? Of werken sommige organen van je dan beter? Maar daar lees je ook niets van.
Ik ben daarom pas bij mijn eerste begonnen toen ik een positieve test had, ik was heel regelmatig en heb niet meer dan 3 dg overtijd getest, dus toen waren de zenuwcellen nog niet gemaakt.
Wie weet de achtergrond van deze theorie??

Groetjes
Karin

Dames,

Even  een stukje van een andere site:

Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat het gebruik van foliumzuur, nog voordat je zwanger bent, de kans op neurale buisdefecten, zoals een open ruggetje, met 50% vermindert.
Tegenwoordig wordt dan ook aan elke zwangere aangeraden om foliumzuur te gebruiken vanaf de bevruchting tot de 10e week van je zwangerschap.

Aangezien je meestal niet weet wanneer je bevrucht wordt is het motto: gestopt met de pil…..gestart met foliumzuur.

Zoals hierboven ook al gezegt, gezond leven is voor iedereen beter. Laat als je zwanger wilt worden niet te veel staan, als je eenmaal zwanger bent moet je oppassen met rauw vlees en producten van rauwe melk (alleen verkrijgbaar bij de kaasboer). Brie uit de supermarkt kan je gewoon eten. Verder moet je oppassen met orgaan vlees, maar dit mag je nog wel hebben alleen niet teveel.

Groetjes tebbe, 9w2

quote: Karin1 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('29-11-2005 12:35:50'));

Hoi

Wat ik niet snap is waarom je foliumzuur zo  lang van tevoren zou moeten slikken?? Er staat dat foliumzuur niet door het lichaam opgeslagen kan worden, waarom zou je dan van tevoren slikken als het toch uit je lichaam gaat? Of werken sommige organen van je dan beter? Maar daar lees je ook niets van.
Ik ben daarom pas bij mijn eerste begonnen toen ik een positieve test had, ik was heel regelmatig en heb niet meer dan 3 dg overtijd getest, dus toen waren de zenuwcellen nog niet gemaakt.
Wie weet de achtergrond van deze theorie??

Groetjes
Karin

hoi karin,
ik slikte al vanaf dag 1 dat ik zwanger wilde worden foliumzuur!!nu zijn we bijna 4 maanden verder en ben ik nog niet eens een keertje ongesteld geworden omdat mijn lichaam waarschijnlijk nog is aant afkikken van de hormonen in de pil....mijn dokter heeft me daarom ook aangeraden te stoppen met slikken van foliumzuur,hij zegt dat dat totaal geen zin heeft!hij zei begin er maar weer mee als je positief test...??!!!vond het heel raar want iedereen raadde me aan om folimzuur te slikken!!!ik ben er in iedergeval mee gestopt !ook met teunisbloem en tarwekiemolie....want ik slikte het 3 maanden en nog steeds niet ongesteld!!!en de dokter zei ook dat iemand wat gewoon gezond eet en sportief is en een normaal leven leid dat je dan geen extra vitamine nodig hebt...dus allemaal heel dubbel vind ik!!!maar ja,ik vertrouw nu dan maar ff op de H.A....dus ja echt een theorie ???ik weet het niet hoor??!!!

liefs lonneke

Heee? Lonneke wat een rare dokter heb jij.
Toen ik begin dit jaar m'n pil bij de apotheek ging ophalen kreeg ik een foldertje mee waarin stond dat je het beste 4 weken voor de bevruchting moest beginnen met foliumzuur.

Terug
Bovenaan