Het valt allemaal wel heel erg mee

Hallo,

Misschien zijn wij een uitzondering op de regel, maar een kind brengt toch niet zoveel kosten met zich mee als we gedacht hadden. Toen bleek dat ik zwanger was, dit was gepland, zijn we onszelf gaan orienteren. We hebben een babykamer gekocht die we zelf in elkaar moesten zetten. Onze babykamer is harstikke mooi geworden en kostte nog geen 400 euro. De kinderwagen hebben we gekregen. Op het moment dat je verteld aan je vrienden en vriendinnen dat je zwanger bent, krijg je van alles. Zo heb ik van mijn beste vriendin een badje met standaard gekregen, diverse kleertjes die haar dochtertje heeft gedragen. Ga ook eens naar de Zeeman, koop in de uitverkoop. Mijn dochtertje ziet er altijd fris en verzorgd uit ook met kleertjes van Zeeman. Het hoeft helemaal niet duur te zijn. Ik heb ook kleertjes hangen van Villa Happ, Tommy Hilfiger, DKNY. Ze zijn of gebruikt, gekregen of gekocht via Marktplaats.

De enige kosten die wij nu echt hebben zijn luiers (eigen merk Kruidvat, scheelt 4 tot 5 euro per pak met Pampers en zijn net zo goed, komen tenslotte uit dezelfde fabriek) en voeding. Een pak Nutrilonvoeding kost 9,75 per pak, hier doen wij ongeveer een week mee, een pak luiers doen we ongeveer 2 weken mee, kosten: 9 euro. Als met al valt het allemaal mee.

Mijn man werkt fulltime en ik werk parttime. Voordat ik zwanger werd werkte ik fulltime, om nou te zeggen dat wij er financieel heel veel op achteruit zijn gegaan, nee. Het is maar net aan wie je je op wilt trekken. Als mijn dochter een pakje, jurkje of iets anders aan heeft van Zeeman, ziet ze er vaker nog leuker uit dan een baby die iets aanheeft wat harstikke duur. Waarom zou je duur kopen? Je baby heeft er absoluut geen benul van en ze zijn er zo uitgegroeid.

Ik hoop dat jullie iets kunnen met mijn tips.

Hoi,

Jij hebt idd wel bruikbare tips, en ook herkenbaar.
Toen ik zwanger was van Daan heb ik ook veel gekregen.
Maar kleding van de zeeman is niet altijd goed. Ik ben er wel achter gekomen dat goedkoop ook duurkoop kan zijn. Ik kocht ook geregeld kleding bij de zeeman voor Daan maar vooral truitjes en pyama's zijn na 2 a 3 X wassen een beetje uit model, terwijl kleding van de hema heel mooi blijft. Luiers van kruidvat kunnen wel uit dezelfde fabriek komen als pampers maar ze hebben niet de zelfde kwaliteit, want Daan is niet gemaakt voor de kruidvat luiers, altijd nat en de poep loopt langs de luier met als resultaat 3X daags schone kleren aan dus geen succes. Dus wij gebruiken wel pampers en huggies overging als je de aanbiedingen van de luiers goed in de gaten houd zijn pampers vaak toch goedkoper dan de kruitvat.
Toen Daan toe was aan een buggy hebben wij een goedkope bij de kruidvat gekocht nou waardeloos inmiddels heb ik een goeie bij een babyspeciaalzaak gekocht.
Ik denk dat wij allemaal wel weten dat het niet duur HOEFT te zijn.
Maar soms is goedkoop echt duurkoop.

Groeten Saskia

hallo
inderdaad vind ik het ook allemaal wel meevallen. We hebben inmiddels 2 kindjes ( 2 meisjes) eentjee van 2 jaar en nu eentje van 5 weken. omdat we altijd al graag meerdere kindjes wilden heb ik bijna alles van onze oudste bewaard zoals kleertjes en flesjes etc.
Ook de wandelwagen hebben we bewaard.
De wandelwagen en maxicosi hebben indertijd gekocht voor 90 euro bij vrienden. En onze oudste heeft er heerlijk in gelegen. NU bij de tweede hebben we een dubbele buggy gekocht voor 75 euro. en dit gaat ook prima. (gevonden via marktplaats) helaas moet ik nu wel op zoek naar een andere maxicosi, deze voldoet niet aan de nieuwe wetgeving.
dat vind ik dus op zich wel beu. De maxicosi is helemaal in perfecte staat alleen dus wel al 4 jaar oud. En omdat er dan een andere code op de sticker staat mag hij ineens niet meer. Hij is helemaal hetzelfde als de nieuwe, heb zelfs de maxicosi leverancier gebeld om te vragen of er aanpassingen gedaan waren die ik niet zo kan zien,maar het blijkt echt alleen maar om een code op een sticker te gaan. En dan vind ik het niet leuk dat ik nu een nieuwe cosi moet kopen puur om een cijfertje.

Verder gebruiken wij kruitvat flesvoeding. Eerst similac maar daar spuugde ze teveel van, dus nu kruidvat en dat gaat perfect. 5.75 voor 800 gram.
luiers van de c1000, deze vind ik iets makkelijker als die van het kruidvat en ze zijn 0.20 per pak goedkoper. Zodra ze uit de newborn is gaan we over op die van de lidl. die gebruikten we bij onze oudste ook en dat is prima bevallen.

Kleertjes enzo hoef ik bijna niet te kopen maar als ik het dan toch eens doe komt het meestal van de zeeman, de hema of c&a in de uitverkoop. verder koop ik regelmatig iets via marktplaats.

De babykamer was 250 euro ook overgenomen via een soort marktplaats.

babydoekjes etc koop ik inde aanbieding met dozen tegelijk. zo kan ik er lang tegen en sleep ik me niet iedere week verloren.

speelgoed etc hebben we nog veel van onze oudste en anders is het ook via de hema of marktplaats. Ook als straks de rommelmarkten weer beginnen sla ik mijn slag.

Waar bij ons vooral de kosten in zitten is in de kinderopvang. 800 euro per maand voor de twee. ik werk partime en mijn baas betaald nog een deel terug, dit moet nu nog geregeld worden maar ik verwacht ongeveer 100 euro terug te krijgen en ook de overheid zal een deel bijspringen, ik dacht rond de 200 euro per maand. maar dan is het nog 500 en dat is toch wel veel, op een salaris van 850 per maand.

verzorgingsproducten etc koop ik vaak bij de action, daar hebben ze van die oranje flesjes, ruikt net als zwitsal. of ook wel eens van europrofit maar dat vind ik niet altijd even goed.
billenzalf gebruiken we hier helemaal niet, de kraamverpleegster zei dat dat enkel nodig is als de poep echt rood ziet, en dat is nog niet het geval, zo bouwen ze een natuurlijke weerstand op.

als je aan mensen in je omgeving verteld waar je naar op zoek bent, kun je al heel veel besparen want mensen hebben zoveel over. ..........

groetjes wendy

ach het is is zo duur als je het zelf maakt toch.
Mara kreeg tot 2 jaar en 3 maanden borstvoeding niets van kv hoeven kopen dat scheelt ontzettend veel. Luiers gebruikte we pampers bij de makro in de aanbieding. daarna van de aldie en liddl. Doekjes haal ik van de da huismerk.

Kleding koop ik in pakketen via mp. Ze ziet er tiptop en verzorgt uit.
Ik gebruik geen smeerseltjes enz enz voor haar. Alleen dure zalf voor pijnlijke billen die ze soms heeft als er tanden komen.

Verder eet ze vanaf 6 maanden gewoon met de pot mee. Niets van potjes fruit en groente. De babykamer, kinderwagen, fietskar enz via mp gekocht. bedje zelf gemaakt. en alles verkopen we ook weer. Omdat ik weet dat ik voor een tweede iets anders wil

Mara slaapt nog in het ledikant en als we gaan verhuizen krijgt ze een nieuwe kamer (hopelijk dit jaar) de babykamer slaan we wel op want we willen toch redelijk snel na het verhuizen voor een tweede gaan.

Ik denk dat de kosten ook pas komen als ze ouder zijn bv kinderopvang, zwemmen, schoolgeld, schoolreisje, sproten, boeken, fiets enz enz.

Groetjes joyce

Jeetje, tot 2 jaar en drie maanden borstvoeding geven, wist niet eens dat dat kon! Ik moest na 4,5 maand ECHT stoppen van de huisarts omdat ik onder mijn oude gewicht dook en helaas ben ik daar ook altijd onder gebleven. Ben  nu (2,5 jaar en nog een kindje verder) pas weer op mijn oude gewicht en dat is ook maar 46 kilo. Ben klein en tenger. Maar goed, dit ging over goedkoop of duur. Wij kopen altijd alle kinderkleertjes in de aanbieding. Altijd. Kan van alles zijn: HEMA, Villa Happ maar ook duurdere merken, die vaak 70% korting hebben in de winkels waar wij dan kopen. Wij wachten gewoon echt op de juiste aanbiedingen en dan kopen we in 1 x een boel kleertjes. We hebben afgelopen weekend twee jurkjes (maatje 80) gekocht voor ons dochtertje van Baby Barb (vreselijk duur merk). De jurkjes waren € 57,95 (!!!) per stuk, maar nu € 5,00 (joepieieie!). En ook een T'shirt van Bo Dean voor ons zoontje, kostte € 24,95 en nu eveneens € 5,00. Drie hele mooie kledingstukken van goede kwaliteit voor hele mooie prijzen. Want ja: alsof ik ooit bijna € 60,00 ga betalen voor een kledingstuk voor die kleintjes. Ook onze kinderkamer kostte geloof ik hooguit € 450,00 en is inmiddels voor de tweede keer in gebruik. Wel hebben we een dure kinderwagen gekocht die fantastisch rijdt omdat ik dat heel belangrijk vond. Ik ben klein dus ik moet een wendbare wagen hebben.

Kledingtip: Villa Happ. Zit in veel plaatsen in Nederland en heeft ook een site www.villahapp.nl. Daar hebben ze heel vaak kortingen en die zijn eerst 30% en loopt dan binnen enkele weken op naar 70%. Dan slaan wij altijd onze slag.

Groet,

Anouk

Hoi,

Het was voor ons dikke pech dat wij de eersten van vrienden en kennissen waren die zwanger werden (wèl gepland hoor!)

Wij konden dus helemaal niks overgenomen. Gelukkig kregen we de kamer en wagen (tweede-hands) van onze beide ouders.

Daar staat tegenover dat onze vrienden nu praktisch niets hoeven te kopen. Onze kids zijn nu 2 en 4 en onze vrienden beginnen nu aan kinderen. Wij hebben een jongen en een meisje dus we zijn van alle soorten kleding voorzien. En ik geef het graag weg. Ik vind het fijn als ik een kindje van een vriendin in dezelfde kleertjes, bedje, badje, slaapzak, omslagdoek, schoentjes enzovoorts zie haha.

Mijn beste geldbesparingstip: Lidl Luiers en billendoekjes. Ze zijn af en toe ook nog in de aanbieding, dan betaal je 5 euro per pak van 50 stuks (maat 4). Wij hoeven het om het geld niet te laten, maar ik vind de luiers van de Lidl gewoon het fijnste. Op het kdv vroegen ze ons laatst waar wij onze luiers toch kochten, want ons zoontje heeft nooit last van lekkage of uitlopende poep enz, in tegenstelleing tot veel andere kindjes. Toen ik vertelde dat ze bij de Lidl vandaan komen waren ze echt verrast!

Volgende tip: geen complete babykamer kopen. Een plank aan de muur, opgesloten met een halfhoge kast is net zo handig, en Ikea heeft perfecte kasten qua indeling (Rakke), die lang zo duur niet zijn als zo'n duur kamertje.

Volgende tip: bespaar, als je van jezelf weet dat je niet veel loopt, op de kinderwagen en koop een kwalitatief goede buggy. die gebruik je veel langer en vaker, omdat ze veel compacter zijn.

Groetjes,
Tamara

Hoi hoi

Zoals eerder aangegeven is het inderdaad zo dat als je vertelt dat je zwanger bent, dat je uit alle hoeken en gaten spullen krijgt.
Van mijn tweelingbroer hebben wij heel veel  spullen gekregen, daar ze na 2 dochters geen kinderen meer willen. Wij zelf hebben een dochter gekregen, dus alle kleding gaat 1 op 1 door als hun jongste eruit is gegroeid.

Daar wij het bij 1 kindje houden: gaat alles bij ons gelijk weer door naar een vriendin die een dochtertje heeft gekregen die 3 maanden jonger is dan onze dochter. Perfect systeem, alle kleding  gaat 1 op 1 door. Zij hartstikke blij, zeker omdat zij er niet breed bij zitten. Zij bewaard wel alles, daar zij nog een 2e willen

Speelgoed kopen wij wel allemaal nieuw of krijgen het nieuw: als onze dochter daar te oud voor wordt is Marktplaats een ideale oplossing. Verkopen doen we altijd. Kopen doen we zelf niet op Marktplaats.

Het leven kan inderdaad zo duur gemaakt worden als je zelf wilt.

Wel vinden wij het belangrijk dat onze kleine - als ze dat zou willen - later kan  studeren, haar rijbewijs kan halen en zo goed mogelijk zonder schulden aan haar volwassen leven kan beginnen. Daarom een speciale rekening voor haar geopend en sparen wij nu een vast maandelijks bedrag voor haar.  Ik denk dat dit een slimme oplossing is om te zorgen dat je je eigen kinderen een handje helpt om een goede start te maken. Wij hebben zelf  alles zonder hulp moeten doen, maar toch als je ziet hoe duur alles is en wij hebben nu bieden een goede baan, is het openen van een speciale rekening voor je kind geen slecht idee.

Iedereen succes met het overdenken om wel/niet aan een 2e, 3e of 4e kind te willen beginnen. Ik ben er zelf " gelukkig" uit dat het er bij 1 bljift. Natuurlijk zit daar ook weer een verhaal achter en mag ik allang blij zijn dat ons dit wondertje is gegeven.

Gr. Jeannette

Terug
Bovenaan