Het verhaal achter de naam van je kindje

he meiden,

wat een leuke namen allemaal!Wij vonden het ook zo moeilijk om een naam uit te kiezen.We wisten dat we een meisje kregen maar we hadden voor het geval dat toch een jongensnaam,je weet maar nooit toch haha.

maargoed we werden het maar niet met elkaar eens.En ik weet nog dat we een echo lieten maken om te kunnen zien wat het werd,een jongen of een meisje.Dus het werd een meid!En wij maar nadenken wat vinden we leuk,een korte naam of een lange naam.Mn man is turks en ik nederlands.

Nu wilde we geen typisch turkse naam en ook geen nederlandse naam.En ook dat het gewoon goed uit te spreken was en niet te moeilijk om te schrijven haha,veel eisen.

dus mijn man was die avond op internet een beetje aan het zoeken,en opeens zei hij:wat vind je van Nevin?
Dus ik heb er over nagedacht,heel de nacht wakker gelegen.
En opeens zei ik:JA Nevin zo heet onze dochter.Tweede naam is Sunny ,de naam van mij moeder die is overleden.Dus Nevin Sunny.
Nevin zeg je met een korte e.of hoe zeg je dat?

Mijn vriend wilde haar gewoon alleen sunny noemen,maar ik wilde dat toch niet.ik vond het dan te pijnlijk om steeds mn moeders naam te horen.

maar goed dit is ons verhaal.

liefs kimberley.

Hallo Jacoline,

Wat een leuk idee zeg,

Hier is mijn verhaal:

Mijn man is dus Turks en ik ben Nederlands,
wel is mijn man in Nederland geboren en wonden mijn schoonouders al 40 jaar hier,
Hij vond een nederlandse naam ook  prima,
maar de achternaam is echt vreselijk lang en moeilijk en dan vond ik het niet mooi staan,
dus vandaar turkse namen voor onze kids.

Ons eerste kindje was een meisje ze is nu 6jaar, ik heb tijdens onze vakantie in Turkije zo'n turks namen boekje gekocht en daar in gezocht naar een naam.
Het moest ook voor mijn oma uit te spreken zijn.
Ik kwam heel snel op Dilara en heb mijn man gevraagt de betekenis voor te lezen en het betekend (troosten),
die naam is het ook geworden.

Ons 2de kindje is een jongetje   nu bijna 8mnd en ik had dat boekje nog bewaard, maar vond een jongensnaam wel een stuk moeilijker,
We hebben hem Tarik genoemd en je spreekt het uit als taruk, de betekenis is
(ochtendster)
En wat ik mooi vind is dat hij ook in de ochtend is geboren.

goh dat is wel een heel verhaal geworden

Groetjes Mascha

Hoihoi,

Evy is niet vernoemd naar een familielid. Ik heb de naam als kind zijnde eens ergens gehoord en hij is steeds bij mij blijven hangen, als mogelijke babynaam. Als jongensnaam had ik Raf.
Toen ik zwanger was en de mogelijke naam ter sprake kwam, vond mijn vriend Evy ook mooi. Dus daar waren we snel uit. Maar Raf viel niet in de smaak. En daar we het geslacht niet wilde weten, heb ik hem een jongensnaam laten kiezen. Deze bedacht hij ter plekke, en ik vond die ook wel mooi. Dus in 1 avond hadden we een jongens- en meisjesnaam. De jongensnaam houden we geheim voor het geval Evy nog een broertje zou krijgen. Een nieuwe meisjesnaam moet dan nog bedacht worden.

Evy betekend de leven gevende.

Groetjes Iris mv Evy 16-05-08

Nou, Jacoline, je vindt wel steeds top-topics!

Hier in Griekenland is vernoemen heel traditioneel. Ik ben er in toegestemd omdat t een jochie werd. (meisjesnaam wou ik kiezen want ik wou echt niet weer een Maria). M'n schoonvader heet Ioannis maar word (zoals ik er nog -tig ken) Yiannis genoemd.   Wij hebben voor onze oudste Ioannis aangehouden. M'n 2de jochie kreeg bijna automatisch mijn vaders naam Billy. Billy is ook grieks, een afkorting van Vassilis. Toen was ik zwanger v.d. 3de boy... Hij zou de mannelijke naam van m'n schoonmoeder moeten krijgen, Mario. Maar ik wou dit niet. Ik heb 10 mooie niet allerdaagse griekse jongensnamen op een briefje aan m'n man gegeven, hij mocht kiezen. Het is uiteindelijk Domenikos geworden. Met als 2de en 3de naam de namen van onze moeders, oma's ook blij haha... Domenikos Marios Frankiskos.

groetjes,Priscilla (mijn 2de naam is Margaretha, zag ik boven ergens)

Hej!

Leuk....
Ok: Sverre en Bjarne zijn mijn jongens. Sverre betekent: hij die als een wervelwind draait. PAST PRECIES!! Ha,ha,ha. Bjarne las ik ooit eens in een krant, dat was een jongen van 14. (Dus niet eens de wielrenner, daar kwam de gynecoloog op toen Bjarne geboren was). Sverre Rörik en Bjarne Jannick heten ze. Mooi he.... (ha,haha) Scandinavische namen, omdat we die zo mooi vonden!! En nog.
En toen kwam er een meisje bij. Ik vond de Malins, Elins, Ebba's en Maries (zo heten er wel 1000) etc. niet zo passen. Sofie wel, maar manlief niet. het moest Sanne worden zei hij.... Ja dat was in onze verkeringstijd 100 jaar geleden onze favoriet ... maar het voelde niet als Sanne.... het voelde als Linnéa, maar dat vond manlief teveel op Linné lijken (Carl von Linné). Ja dat klopte dus 100% want het is er vanaf geleid. Helder lichtje die man van mij he... ha,ha,ha.
Toen bedacht ik me dat het 'vernoemen' misschien wel geinig was. Elisabeth (lies) en Marian heten de oma's. Lekker gepuzzeld en toen werd het uiteindelijk: Annelinde Mirthe (Mirthe hadden we bij Bjarne al bedacht). Mirthe is bloem van liefde of zoiets, mooi he. An komt van Marian en Li van Lies. Anneli is wel zweeds, maar vonden we niet helemaal toppie. Annelinde was te lang als roepnaam, dus Linde werd het. Expres want er zijn ook wel 1000 Anne's (ook al vind ik de naam wel erg mooi, maar Linde is mooier). We hebben ook twee hele oude Lindes op ons erf, daar heb ik vaak onder liggen slapen in mijn hangmat terwijl de bijtjes in de bloesems zongen. Dan mijmerde ik zo'n beetje met mijn dikke buik: Kijk Linde, we liggen samen onder de Linde.... Ach ja, zwangerschapshormoontjes..... Ik ben nog steeds erg blij dat ik de lieve naam Linde nu elke dag hardop mag uitspreken. Het staat ook voor huiselijkheid en lieflijk. Liefs Pippi

Loek heet voluit Loek Wilhelmus Albertus.

We hadden een aantal jongensnamen op het oog, maar vonden het moeilijk een juiste te kiezen. Van het lijstje wat we uiteindelijk nog over hadden zijn we op internet gaan zoeken welke naam het minste voorkwam, aangezien wij geen naam wilden wat al zoveel voorkwam.

De betekenis van de naam is `Roemvolle strijder, strijder om een buit`.

Wilhelmus komt van mijn overleden vader, mijn vader is op 9 juli 2004 overleden en was uitgeteld op 9 juli, "gelukkig" is Loek geboren op 10 juli. Albertus komt van de vader van mijn man af.

Liefs Chantal

hoi,

wij vond het kiezen van een naam ook lastig. mijn man had hem graag Jan genoemd, net als hij, maar dat wilde ik niet. er passeerden toen een aantal leuke namen Jerom, maar dat vonden we niks, omdat iedereen dat anders uit zou spreken. dus toen twijfelden we tussen Johannes en Joris. de laatste is het geworden, een naam die iedereen goed schrijft en uitspreekt en toch beter passend bij ons als die lange naam.
voor een meisje waren we het ook niet echt eens, ik wilde Elisa en mijn man Elise. uiteindelijk kozen we voor Elisa, maar het werd een jongen, dus die naam hebben we niet nodig gehad.

joris betekent zaaier van de aarde.

voor ons eventuele volgende kindje  zijn we  al volop namen aan het bedenken. we hebben een hele mooie naam bedacht, maar de betekenis is bitter en bedroefd en dat willen we nou ook weer niet.

gr floor

Wat een onwijs leuk idee. En wat vind ik het erg leuk om te lezen hoe iedereen aan de namen van zijn kindje is gekomen.

Ik ben een trotse moeder van 2 kindjes, Rens van 4 en Nora van 7,5 maand.
Allebei de kinderen zijn vernoemd, maar dan naar onze opa's en oma's.
Bij mijn man thuis zijn ze met 7 kinderen en de kleinkinderen zijn bijna allemaal naar pa en ma vernoemd. Om onze kinderen daar dan ook nog naar   te vernoemen??? Hadden we niet zo veel zin in. Ik ben zelf wel naar mijn opa en oma vernoemd en mijn kinderen nu dus ook weer en dat heeft wel iets speciaals.

Rens heet voluit: Rengert Wilhelmus. We konden geen leuke jongensnaam bedenken. Alle namen die we hadden vond of ik of mijn man niet leuk. Tot mijn moeder riep dat Rens ook wel een leuke naam was. Wij zeiden allebei niks, maar wisten wel al, dat wordt de roepnaam. Nu heet mijn mans opa Cornelis Rengert.  Dus die was makkelijk te combineren.  Rens is ook het allereerste kleinkind die de achternaam voortzet. Dus wij vonden het heel speciaal om Rens dan naar opa te noemen. En Wilhelmus ( 1 van mijn doopnamen) is van mijn favo opa. Had een hele speciale band met die opa en vond het heel speciaal om die opa toch te vernoemen.
Als Rens een meisje was geworden, dan had ze Iris geheten. Doopnamen weet ik niet meer.

Nora heet voluit: Leonora Elisabeth.
Leonora komt van mijn mans andere opa. Die heette Looi Lodewijk. Maar ze noemden hem Leo. Mijn man vond de naam Nora altijd heel erg mooi en toevallig was die naam mooi te combineren met een doopnaam. Elisabeth komt van allebei mijn oma's en ik heb als eerste doopnaam ook Elisabeth.

We hebben eigenlijk niet over een jongesnaam hoeven te denken, want we wisten al direct dat het een meisje zou worden. Hadden wel gepraat erover. Dus wisten wel als we wel een jongen zouden krijgen wat de naam zou worden. Maar die hou ik nog even voor me. Willen toch nog wel een of meerdere kinderen erbij. Dus......

Groetjes

Terug
Bovenaan