Het vertellen? NU AL! ja of nee??

Allereerst van harte gefeliciteerd!
Ik zou nog niks zeggen en aangeven dat je medicijnen gebruikt ofzo.
Zelf kreeg ik een tweeling  twee kloppende hartjes op de eerste echo met 8 weken maar in week 9 is er helaas 1 overleden. 
Ik had al een presentje klaar voor de hele directe familie om het met 12 weken te vertellen maar heb toen mijn ouders, schoonouders broer en zwager gebeld om het verdrietige nieuws te delen en tevens het blijde nieuws dat we er nog wel één hebben.
Zoals iemand anders ook al aangaf wordt ook ik nog regelmatig gefeliciteerd met mijn tweeling en dat doet zeer! Zeker omdat dit in het ziekenhuis gebeurt door slecht lezen maar mocht het mis gaan zijn dat heel pijnlijke situaties.
Inmiddels ben ik ruim 24 weken maar ik blijf het spannend vinden.
Probeer er zoveel mogelijk van te genieten is mijn tip en maak je niet teveel zorgen om wat anderen zullen denken wanneer je niet drinkt. Overigens is niet drinken ook beter als je zwanger wilt worden dus in principe hoeft niemand er iets achter te zoeken. 

Wij zijn met 4 weken er achter gekomen dat ik zwanger bleek te zijn, maar we wilden absoluut tot 8 week wachten met vertellen, omdat we dan ook de eerste echo zouden hebben. 
En toen zat ik met hetzelfde probleem, want een paar feestjes in het verschiet en ik drink dan altijd wel een drankje. Lastig! 
Toch verzon ik steeds een smoesje (buikpijn, medicijngebruik, ik was ‘de bob’) en voor mijn gevoel had iedereen het direct in de gaten. 
Maar toen wij het vertelden van de zwangerschap, was er niemand die achteraf had gedacht dat ik wel eens zwanger kon zijn.
Ik heb zelfs een hele dag bij een strandfeest blikjes Radler 0.0 gedronken, niemand die het zag! 
Je denkt misschien bij jezelf dat het gelijk zou opvallen, maar vaak zijn andere mensen daar niet eens zo mee bezig! 

Doe wat je hart je ingeeft! 
(Makkelijk gezegd hea..)
Maar ik zie veel mensen zeggen het niet te doen, mij heeft het júíst geholpen het wél te doen, dat is heel persoonlijk. Ik was bijna zeven weken, had het iets verloren op de wc op het werk (hoopte nog op bloedprop of iets), moest nog tot dinsdag wachten op echo (was vrijdag). We waren dat weekend nog onze ouders / broers gegaan.. Heel fijn om te delen!! Hadden in Italie sokj3s gekocht, die aan de papa/broer gegeven, ook een foto uit italie waarop wij stonden met rompertjes "ik word papa/mama", die aan mama/schoonzus geheven. Het was natuurlijk heel dubbel, van "watttt gefeliciteerd", naar "en hoe gaat het?" "Ja kut.. ben het misschien op de plee op het werk verloren.. en dan zaterdag mijn familie en zondag die van mijn aanstaande.. natuurlijk geen fijne dagen, maar had er niet aan moeten denken dit niet gedaan te hebben, die week duurde al zo fucking lang..
Nu dus weer vroeg verteld.. (6 weken), en je zou idd kunnen denken maar wat als het fout gaat.. maar wij hebben het alleen dus ouders en broers verteld, dus er gaat niemand na paar maanden nog vragen of we nog zwanger zijn. En nu is het fijn dat ze weer meeleven, dat mijn partner en ik het niet samen hoeven te doen in deze spannende weken.. Ditmaal heb ik mijn neefje van twee gefilmd, ik wees naar mijn buik en vroeg; wat zit daarin en hij zei; baby (na tien keer geoefend te hebben XD hij zei eerst koe en kat whahaha) die laten zien en voor zekerheid nog chocolademetmuisjes gegeven, voor als iemand het niet begreep ,-) We zeiden we doen geen foto meer, daluk gaat het toch niet goed en staat heel hun nachtkastje vol met foto's ,-)
Dus luister naar je hart!!!
En deel hier

Gefeliciteerd wat een geweldig nieuws! Wij hebben hetzelf al met 5 weken tegen onze ouders verteld. 
Je moet doen waar je je goed bij voelt. Het kan altijd mis gaan natuurlijk maar blijf vertrouwen houden in je lichaam. 
Beslis samen aan wie je het eerste verteld en wanneer. wij hebben het gedaan met wat slabjes te geven met een leuke tekst. 
Een hele fijne zwangerschap gewenst! 

Wat mij betreft gaat de cliché-regel heel erg op: vertel het aan de mensen met wie je eventueel verdriet ook kan delen. 
Bij mij heeft het enorm geholpen dat ik mijn verdriet kon delen met vrienden en familie. 
Zelf hou ik ook behoorlijk van een drankje maar het is mij opgevallen hoe weinig mensen hier eigenlijk écht op letten. Mocht je het willen vertellen dan zou je zelf bv 0.0 biertjes mee kunnen nemen en zeggen dat je “baby-biertjes” mee hebt. Zo noem ik ze :)
Doe wat voor jou goed voelt. De 12 weken-vertel-termijn is niet heilig en werkt noet voor iedereen het beste

Wij hebben zelf een hoop tegenslag gehad, maar daardoor ben ik er juist van overtuigd dat je moet doen wat goed voelt!
Zelf wachten wij tot de eerste echo met hartslag, ook dan kan het mis gaan, maar daar moet je ook niet altijd vanuit gaan! 
Mbt de drank ben ik inmiddels een expert! Ik dacht ook dat iedereen het zag, maar alcoholvrije wijn, zelf inschenken bij de koelkast, dubbelfris, water, ‘antibioticakuur’, doordeweeks niet drinken. Een weddenschap tot ... om niet te drinken. Enz enz.. 

Hallo,
Misschien moet je even wachten tot je "zeker" weet zwanger te zijn. Ik zou nog een test doen en kijken of het lijntje echt zichtbaar is. Dan kan je het daarna wel vertellen denk ik. (Het lijkt namelijk of je zelf twijfelt, het is toch leuker/fijner om met wat meer overtuiging en zekerheid te kunnen zeggen dat het zo is)
Wij hebben het mijn zwager en schoonzus meteen verteld. We kunnen heel goed met hun. Ook omdat zij ook een kindje verwachtte. Dit was in eerste instantie best pijnlijk want wij waren al bijna 1,5 jaar bezig en hun in 1x zwanger en wij toen nog niet. Het was dus heel fijn om het te kunnen delen. We hebben het 5+6 aan mijn schoonouders verteld en 6+6 aan mijn ouders, broer/zus en oma. 
Voor mijn schoonouders hadden we een beer met een briefje erop " hallo opa en oma willen jullie op mijn beer passen tot ik geboren ben" (na de geboorte kregen we hem terug met een briefje " dag, we hebben op je beer gepast, hij is lief geweest, nu mag je hem weer terug als vriendje groetjes van opa en  oma)
Mijn ouders: een tasje gemaakt met daarop mijn eerste spulletjes voor bij opa en oma, die gevuld met een romper, sokjes, slab etc. Ze laten het tasje nog steeds trots zien aan iedereen die het maar wil zien (ze laten de spulletjes er zelfs in zitten terwijl ze bedoeld waren om te kunnen gebruiken, haha)..
Mijn broertje: houdt van voetbal dus een kleine bal gegeven met dag oom (naam), als ik daar straks groot genoeg voor ben zullen we dan samen met de bal spelen groetjes je neefje/nichtje. Hij vond het heel leuk en wil wel graag met de bal spelen als ze (inmiddels is onze dochter geboren) groot genoeg is
Mijn zusje: lust graag Hugo, fles Hugo gekocht en daar een kaartje aan gehangen met deze Hugo is van tante (naam). Ze had het in eerste instantie niet door dat er wat aan hing, ze riep he van wie is die fles en toen zei ik, weet niet.. zag er een kaartje aanhangen, misschien staat er wat op... dat was dus best grappig..
Mijn oma: die werd voor het eerste overgroot oma. Ze was (bijna) jarig dus haar een "verjaardagscadeau" gegeven. Had een ketting met een hartje gekocht en daar een briefje bij gedaan.. " het hartje van je eerste achterklein kind klopt al". Ze was echt super blij maar ik was wel blij dat we haar hadden laten zitten, ze is namelijk diabetes en hart patiënt...
Mijn manager en de 5 beste collega's waar ik veel mee werkte (en die hun mond konden houden) heb ik het met 8 weken verteld (wij hadden doordat we zo moeilijk zw. Konden raken al echo in het zkh bij 5 en 7 weken, had toen dus ook al echo foto's). Ik stond ook op het punt vast contract of ontslag. Ik wilde op een voor mijn gevoel eerlijke manier dat contract en niet daarna zeggen dank je wel en o ik ben zwanger.. dat voelde niet goed. Bij 10-12 weken andere mensen verteld. Grappige is dat er nog mensen achter kwamen de dag voor mijn uitgerekende datum of zeiden na haar geboorte dus je wad toch wel zwanger of wist eigenlijk niet van je zwangerschap en toen ik erachter kwam was je al heel ver (o.i.d)..
Voor het drinken inderdaad de excuses van hierboven maar ik zou dat alleen antwoorden als er naar gevraagd wordt en niet zelf de aandacht er op vestigen, misschien hebben ze het inderdaad niet door.. Als je alcohol vrije wijn gaat drinken zou ik hem wel van te voren proeven zodat je zelf geen rare gezichten trekt ofzo maar het gewoon lijkt of je drinkt wat je altijd drinkt.. Als je hele goede alcoholvrije hebt gevonden die lekker is, etiket veranderen en een fles wisselen, dan drinkt iedereen alcohol vrij haha (hebben wij ooit gedaan met iemand die alleen maar light wilde drinken, ze had nog nooit zulke lekkere cols "light" gedronken.. was dus gewone cola)..
Je kan ook als je op vakantie bent (geweest) zeggen dat je nog een souvenir voor ze hebt ( en dan gewoon wat ingepakt geven of iets uit dat land online bestellen.. bijv. Met land vlag op een romper of bij vakantie NL even bij souvenir winkel of VVV kantoor kijken)
Succes en veel plezier met vertellen (wanneer je dit gaat doen)!
Groetjes

Ik wou nog wel even wachten maar tests positief een paar minuten voor ik gehaald werd voor mijn vrijgezellenfeest. Dus mijn schoonzusjes wisten het gelijk. Onze ouders ook zo snel mogelijk verteld. Verder zoveel mogelijk stil gehouden al viel het op dat ik niet meer dronk tijdens het uitgaan. 

Terug
Bovenaan