Heupafwijking?

Hoi meiden,

Vd week tijdens t badderen viel me op dat Myrthe dr rechterbeen ietsje groter is dan haar linkerbeen.
Gister moesten we naar het cb en toen ik het zei werd ze gelijk gecheckt en ja die arts viel het ook op.
Ook als dr benen buigen is dr rechterknie hoger dan dr linkerknie. Nu heeft mijn vriend ook die afwijking en is er nooit iets aan gedaan.
Maar we moeten een echo laten maken en als het niet goed is dan krijgt ze zo'n spreidbroekje.
Nou ik kan je wel vertellen dat ik me gister  schuldig voelde. Het voelt net alsof ik iets fout heb gedaan. Haar verkeerd vastgehouden al die tijd of misschien met verschonen iets iedere keer fout gedaan.
En als ze inderdaad zo'n broekje moet wordt ze zo beperkt, terwijl ze nu juist zo vrolijk is omdat ze de kamer rondtijgert/ kruipt en eindelijk dat kan ontdekken wat ze ziet. Sinds ze dat kan is ze gewoon een stuk vrolijker omdat ze zo nieuwsgierig is.

Bah vind t echt rotnieuws. Ik weet wel dat er nog niets zeker is, maar toch.
Moet via de ha een doorverwijzing krijgen. Ik gebeld, hebben we een nieuwe assistent die ook nog eens alles verkeerd doe, waardoor ik en geen afspraak heb en de ha niet telefonisch kan bereiken en de ha gaat ook nog een weekje weg.
Terwijl ik wil weten waar we aan toe zijn.

Heeft iemand ervaring hiermee?

Liefs Reneke

Hoi Reneke,

Dat is inderdaad schrikken. Ik kan me voorstellen dat je je schuldig voelt, ook al heb je heus niks verkeerd gedaan. Bij Norah hebben we ook even gedacht dat er iets was met haar heupjes. Bij haar zijn haar benen wel even lang, maar haar plooien in haar billen en bovenbenen zijn niet symmetrisch. De kinderarts kon gelukkig uitsluitsel geven, alles was goed en een echo was niet nodig. Toch zat de schrik er behoorlijk in. Totdat je de uitslag krijgt,  ga je je inderdaad afvragen of je haar niet verkeerd getild hebt ofzo. Maar geef jezelf absoluut niet de schuld, daar kan het echt niet aan liggen hoor! Zeker als het, zoals bij jou,  in de familie zit.

Op zo'n spreidbroekje zit je  natuurlijk eigenlijk niet te wachten, maar je kindje heeft daar zelf relatief weinig last van. De eerste dagen zijn de meeste kindjes een beetje huiliger, maar daarna tijgeren ze er gewoon de kamer mee door. En als ze al een achterstand in hun mototiek oplopen, dan lopen ze die altijd weer helemaal in. Het belangrijkste is natuurlijk dat ze later geen geen last van hun heupen. Ik las op internet het verhaal van een moeder die haar ouders nu nog altijd dankbaar is dat ze als baby een spreidbroekje aan heeft gehad. Want anders had ze tijdens het sporten, maar ook tijdens haar eigen zwangerschap, zeker last van haar heupen gekregen.

Dus, wat het ook wordt (wel of geen spreidbroekje), probeer het te accepteren en ga het positief in! Je kindje is kan meer hebben dan je denkt!

Liefs,
Jamie

Thnx voor de oppepper.
Heb net de ha ook gesproken en hij maakt zich ook geen echte zorgen. Hij is jarenlang consultatiebureau-arts geweest dus hem vertrouw ik wel veel meer in zn ordeel dan de arts bij mijn cb. Die zaait graag paniek  haha.
Maar het klopt wel wat je zegt. Bij mn vriend is er nooit wat aan gedaan en die heeft veel lage rugklachten. Dus wij zeiden wel gelijk dat als ze het aanraadden wij het wel doen!
1 oktober krijgt ze de echo en dan horen we vanzelf meer. Ik ben benieuwd.
Vind het wel fijn te lezen dan ze kan  doortijgeren. Want sinds ze dat kan, huilt ze een stuk minder en ik was bang straks weer met een gefrustreerd meisje te zitten. En dat is voor  niemand leuk hihi.

Liefs Reneke

Hoi

Met een spreidbroekje kunnen ze na een paar dagen net zo veel als voorheen hoor ik spreek uit ervaring.
Wij hadden er meer moeite mee dan onze dochter, ik hoop dat het niet nodig is voor jullie maar als het wel zo is is het een mooi hulpmiddel om een hoop elende te voorkomen op latere leeftijd.
Succes met de echo.
Als je vragen hebt stel ze gerust

Groetjes M

Ja dan laat ik het zeker even weten.
Mijn vriend neemt dan ook vrij dan gaan we gezamelijk erheen.
Moet zeggen dat ik me al een stuk rustiger voelt.

Liefs Reneke

Ik heb zelf in een spreidbroekje gelegen, ik kon er mee omdraaien, tijgeren en al. Bij mij waren de bilplooien ongelijk. Ik heb nog wel eens een beetje last van 1 heup als ik een rare beweging maak, ik denk dat dat veel erger zou zijn zonder spreidbroekje! Omdat ik het zelf had heeft mijn dochter met drie maanden een echo van haar heupjes gekregen, was niks op te zien, en moet ze volgende week weer. Wees blij dat je dochter niet zo breed is want anders past ze niet goed in het dingetje waar ze de echo maken...

Hoi,

Wat bedoel je met dingetje waar ze in moet passen?
En hoor je gelijk uitslag? Of moet je weer eerst een paar dagen wachten?
Blij te horen dat jouw dochtertje niks aan dr heupen heeft.

Liefs Reneke

Terug
Bovenaan