heupdysplasie en kleren/ontwikkeling

Hallo,

Ik heb net te horen gekregen dat mijn zoontje(6mnd)een spreidbroekje moet hebben mijn vraag hebben mensen hier ervaring mee met oog op kleding?

Verder ben ik heel erg benieuwd hoe een kind zich ontwikkeld, mijn zoontje heeft een hele zware start gehad en een beschadiging opgelopen het gaat nou erg goed met zijn ontwikkeling ik ben alleen erg bang dat hij erg word belemmerd met ontwikkelen. Zijn er mensen die daar ervaring mee hebben?

Alvast bedankt

Groeten cecile
www.arieencissy.beebiesite.nl

Hoi Cissy,

Echt schrikken hè, zo'n bericht. Wij hebben het ook meegemaakt met onze dochter toen ze 9 maanden was. Gelukkig had ze een minimale heupdisplasie aan haar rechterheup, maar ze moest wel 23 uur per dag een spreidbroekje aan. Sinds vorige week is ze er weer vanaf, ze heeft hem 'maar' 7 weken om gehad.

Ze was er zelf snel aan gewend, eerder dan wij. De eerste 3 nachten was ze wat onrustig, maar daarna ging het goed. Ze wilden alleen niet meer omrollen, vertikte ze gewoon. Zitten ging prima. Nu ze eruit is, is ze weer heel beweeglijk. Ze schijnen de achterstand in ontwikkeling snel in te halen. Je moet alleen wel de nodige aanpassingen doen in huis. Zo paste ons meisje niet meer goed in de kinderstoel, maxi-cosi ging niet meer en gewone broekjes passen niet. We hebben toen de autostoel tevoorschijn gehaald en de zitting opgevuld met schuimrubber. Toen kon ze prima mee in de auto. Met een kussentje in de rug kon ze ook goed zitten in de buggy. Als je zelf handig bent, kun je het beste zelf broekjes maken. Gewoon lekker wijd, met een knoop- of ritssluiting. En anders moet je eens kijken op www.hetgaiahoekje.nl voor iedeetjes.

Succes ermee en als je nog vragen hebt, laat het dan maar weten.

Gabrie

Hoi,

Ik weet niet hoe het er tegewoordig aan toe gaat, maar 20 jaar gelden hebben mijn ouders hetzelfde meegemaakt met mijn zusje. Die heeft toen enkele maanden gips gehad om haar beentjes uiteen te houden. Met kleertjes is dat inderdaad erg moeilijk. Mijn moeder loste het op door erg goedkope joggingbroekjes te kopen, die in de naden open te knippen en er ritsen in   te zetten. Natuurlijk doe je dat niet met een broekje van 50 euro, maar bij Zeeman of Wibra hebben ze erg goedkope dingen waarbij het dan niet zo zonde is om ze kapot te knippen. Voor een meisje is dan ook een jurkje erg handig, maar ja, daar heb jij niks aan met je zoontje natuurlijk. Een ander idee is misschien een soort broekje dat je tussen de benen helemaal open kan doen met drukknoopjes. Dat kan je hem over zijn hoofd aantrekken, en dan dichtknippen.

En dan de ontwikkeling. Ik weet dat mijn zusje nooit heeft leren kruipen, doordat ze die gips had, en ook later dan gemiddeld was met lopen (16 maanden). Maar ach, mijn eigen zoontje van 2 liep ook pas met 19 maanden, en die heeft nooit een spreidbroekje of iets dergelijks gehad. En verder geen problemen met mijn zusje. Ze draagt nu wel steunzolen omdat dat beter is voor haar heupen en haar rug, maar heeft verder nergens last van.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Het is natuurlijk een beetje een 'verouderd' verhaal, maar misschien lees je het toch wel graag.

Groetjes,
Marian

Hoi,

Dat is geen leuk nieuws en vooral omdat je niet weet wat je te wachten staat.
Bij mijn dochter merkte ik het zelf op dat er iets niet goed was en vanaf 9 maanden heeft zij een tuigje gehad. Het verschilt per orthopeed wat de behandelmethode is. Hier in Zwolle wordt meestal voor een tuigje gekozen. We kwamen in die tijd een vader tegen die vertelde dat dochterlief ernstige heupdyplasie had terwijl mijn dochter maar een lichte afwijking had, en ze hadden hetzelfde tuigje. Ik zag je email adres staan, ik mail je wel even een foto. Misschien valt er iets te overleggen over de behandeling.
Het tuigje zorgt ervoor dat de knietjes opgetrokken blijven maar zonder dat ze dus helemaal vast zitten. Mijn dochter kon er mee zitten, mee kruipen. Wel anders dan anders maar het kon wel. Volgens de orthopeed gaat de ontwikkeling gewoon door. Hij had kinderen binnen zien lopen met zo'n corset. Moeilijk te geloven maar hij zal vast niet liegen. Ik heb vooral gebruik gemaakt van grotere, ruimvallende kleding en soms babypakjes die je aan de onderkant vast kon maken. Ik geloof dat wij het erger vonden dan dochterlief omdat ze er heel snel aan wennen.
Succes en als je nog iets wilt weten dan hoor ik het wel.

Bedankt voor jullie berichtjes,

Ik ben gisteren heen geweest en het spreidbroekje was niet op zijn
maat, dus moet ik volgende week weer komen. Heel spannend allemaal. Ook
omdat we eigenlijk helemaal niet zijn voorgelicht, ik ben wel van alles
wezen zoeken op het internet. Dat scheelt, verder krijgen we altijd al
fysio thuis voor Roan. Deze zal er wel erg veel van afweten en ook
dingen kunnen stimuleren.

Groeten cecile

cecilepoortinga@hotmail.com

Hoi Cecile,

Onze dochter van 7 maanden heeft subluxatie en heupdysplasie en hier kwamen ze met 4 maanden achter nadat ze foto's in het ziekenhuis hadden gemaakt omdat ze alle maanden in stuit had gelegen en ze op het consultatieburo toch een verschil in de beenplooien constateerden. Na de afspraak met de orthopeed heeft ze eerst een frijkakussen gehad om haar spieren op te rekken. Deze had na 7 weken heel veel resultaat en mocht ze met een spreidbroek beginnen. Ze reageert overal heel erg goed op en maakt er helemaal niets van. Ze moet nu nog tot eind juli de spreidbroek overdag en 's nachts om en daarna alleen 's nachts. Haar ontwikkeling gaat heel goed en het ene kind is nu eenmaal sneller als de ander. We hebben namelijk ook een dochter van 8 en die was gewoon heel snel met alles. Dus het hoeft helemaal niet aan de spreidbroek te liggen. Ze rolt al alle kanten op en begint nu met te kruipen, alleen gaat ze nu nog achteruit. Ook zit ze gewoon in een kinderstoel en kan ze volgende maand gewoon mee op de fiets. Je moet eens op de site www.heupafwijkingen.nl kijken. Als je ziet wat sommige kinderen met een spreidbroek doen. Sommige lopen er zelfs mee. Laat je niet door negatieve mensen mee sleuren en denk aan de toekomst van die kleine. Je wilt toch niet dat hij als ie 20 of 30 is een kunstheup moet? Af en toe zal je wel even een dipje hebben, maar dat heeft iedereen toch wel eens. Hou je haaks!
groetjes van Brenda

Hoi,
Ik wil even reageren op je mailtje, Bij mijn dochter kwam men er na 3 dagen achter dat er iets niet goed was met haar beentje. Het stond standaard naast de kom( geluxeerd dus ) en bij het terug duwen schoot hij er gelijk weer uit. ze heeft op de leeftijd van 6 dagen een gipsbroek gehad van haar navel tot haar tenen en alleen haar anusje en plassertje waren vrij.
ik moest hier dus een luier tussen zien tekrijgen een hoop gpruts dus.
na 7 weken gips dat tussen door 4 keer is verwisseld en 1 keer ingekniot dachten mijn man en ik dat het klaar was (zo werd het ons des tijds gebracht) maar ze heeft nog 6 1/2 maand een spreid broek gehad. en om eerlijk tezijn dacht ik dat het nooit meer goed zou komen. ik heb voor haar veel mailliotjes gekocht om aan te trekken en gelukkig was het een meid, later heb ik voor her mooie weer hoesjes om de spreid broek randen gmaakt van katoen en ook van oude handdoeken anders was het veel tewarm.
gelukkig kon ze de spreidbroek de laatste 2 maanden alleen snachts aan.
Door dat ze al van kleins afaan beperkt was in haar vrijheid heb ik er snachts geen last mee gehad.
norah is nu los van alles maar zodra ze goed los loopt moeten we toch voor controle terug weer een foto van haar heup enz.

gelukkig gaat de ontwikkeling prima en loopt ze nu aan 1 vinger nog, dus bijna los.
oja norah is 15 maanden oud.

Succes jolanda

Terug
Bovenaan