heupdysplasie

Ik weet niet goed waar mijn vraag thuishoort vandaar dat ik hem hier plaats. Mijn dochter van 6,5 maand heeft heupdyplasie en luxatie...dwz een heupafwijking en de heup is ook nog eens uit de kom...Ze heeft 3 maanden in een pavlickbandage gezeten en zit nu sinds 2 weken in een soort van spreidbroek. Het gaat gelukkig erg goed maar het was enorm schrikken. Helaas is er weinig te vinden over dit onderwerp en ben ik erg benieuwd naar verhalen van andere moeders hierover. Ze is nu natuurlijk al 6,5 maand dus ze is volop in ontwikkeling maar kan veel niet omdat ze met de beentje wijd zit...Ben ook erg benieuwd hoe snel ze eea in zal halen als straks de behandeling klaar is en ze uit de spreidbroek mag...Ik hoor graag reacties van andere moeders.
 
Mijn jongste zusje had hetzelfde bij de geboorte en heeft dus ook een hele tijd een soort gips en een spreidbroek gehad. Zoals je al zegt is dat moeilijker voor de ontwikkeling, mijn zusje heeft bijvoorbeeld nooit gekropen. Ze ging wel zitten en schoof dan op haar kont vooruit (toen die spreidbroek uit was wel te verstaan). Lopen deed ze pas op 18 maanden, maar voor de rest verliep haar ontwikkeling vrijwel normaal. Ze is wel een tijdje naar een kinesiste gegaan, en mijin moeder heeft veel met haar geoefend (omrollen ed). Tegen dat ze 2 jaar was had ze alles ingehaald, en fietste met 2,5 zelfs al zonder zijwieltjes naar school! Misschien moet je je vraag eens voorleggen aan de arts waar ze onder behandeling is? Die kan je misschien ook achteraf doorverwijzen naar een goede fysiotherapeut of zo...
Alleszins veel succes ermee, en ik hoop dat alles snel goedkomt met je dochtertje!
Groetjes,
Marian
 
Ons dochtertje is nu 21 weken en sinds 10 weken heeft zij ook een spreidbroekje vanwege heupdysplasie. Ze heeft geen luxatie. Het gaat erg goed. Bij de constatering van de dysplasie kon ze haar beentje maar 50 graden buigen terwijl dit 90 graden moet zijn. Echter na 4 weken was dit al 70 graden, dus ze zat al mooi op de helft. Eigenlijk moesten wij in januari pas terugkomen maar de arts verzocht om in december al te komen en tevens een rontgenfoto mee te brengen. 20 december hebben we de afspraak en ik ben zeer benieuwd. Heb zelf het idee dat het heel goed gaat.

Wij zijn ook erg geschrokken toen het geconstateerd werd, maar toen ze hem kreeg en bleek dat ze er zelf geen last van had, werd het ook voor ons wat makkelijker. Inmiddels zijn we er helemaal aan gewend. Het is alleen een beetje jammer met kleding enzo. En de buitenwereld kan je ook aankijken alsof je kind een enge ziekte heeft. Maar ja daar kijken we maar doorheen.

Ik heb ook op het internet gezocht naar informatie, maar er is inderdaad weinig over te vinden.

Ik wens jullie veel succes.

Groetjes Natasja
 
Bij mijn oproepje ben ik vergeten mijn naam te vermelden maar ik heet dus Annemarie. Ik ben erg blij met reacties op mijn oproepje. Ik heb al eea neergelegd bij de arts maar daar wordt ik niet veel wijzer van en ik was ook echt opzoek naar "ervaringsdeskundigen".De arts verteld veel op het medisch gebied maar over praktische hebben ze het niet daarom vond ik het ook zo moeilijk in het begin want een beetje meedenken was er niet echt bij. We hebben komende woensdag weer een afspraak bij de arts en we hopen dan weer op goed nieuws..Het gaat allemaal heel voorspoedig en ze mag nu ook weer in badje want ze heeft 3 maanden in de pavlick gezeten en mocht toen niet in bad omdat het absoluut niet uit mocht.
Nu kan ze weer lekker in bad. Ze heeft er zelf ook geen last van ze is gewoon een heel lief en vrolijk meisje en ze weet gewoon niet beter maar soms merk ik nu wat frustratie omdat ze wel dingen wil doen maar beperkt wordt.
En wat betreft de buitenwereld heb je ook gelijk Natasja mensen kunnen zoooo kijken maar daar let ik ook niet meer op....
Ik vind het ook zo ongelooflijk en mooi dat het helemaal goedkomt want als je het verschil ziet tussen de 1e en de laatste rontgenfoto dan weet je niet wat je ziet.
Bedankt voor jullie reacties en Natasja jullie ook nog veel succes met jullie dochtertje...Laat het nog even weten hoe het is gegaan de 20e.

Groetjes,
Annemarie
 
Hoi,
Ik heb gisteren te horen gekregen dat mijn dochtertje geen heupdyplasie heeft. Ik vond het niet erg als ze het zou hebben, maar was gisteren toch wel opgelucht, snap het zelf nog niet helemaal, maar goed.
Mijn schoonmoeder heeft allebei de heupen kunstheupen, en de arts zei dat het door heupdyplasie kon komen.
Dus eigenlijk voorkomen jullie dat jullie dochters operaties in de toekomst. En dat vind ik nou goed nieuws ;-)
 
Hoi Anoniem,

Hartstikke goed nieuws joh geen heupdysplasie..Ik snap goed dat je opgelucht bent...Het is allemaal niet zo ´n ramp maar het is zo anders als je je had voorgesteld en ik weet dat het nu heel belangrijk is dat ze er iets aan doen want dat is inderdaad voor haar toekomst...We zijn afgelopen woensdag weer naar de arts geweest en helaas moeten we nog een half jaar...Het gaat wel ontzettend goed en het beentje kan nu niet meer uit de kom en de kom is echt aan het groeien en ook de heupkop maar het is een langdurig proces en dat duurt gewoon een poos...We mogen nu wel een uurtje per dag het spreidbroekje uit doen zodat ze kan spelen zonder broekje en we mogen nu ook gaan zwemmem met haar dus we gaan na de feestdagen beginnen met babyzwemmen en gaan we daar eens lekker van genieten..Gisteren is ze gedoopt en toen mocht ze ook lekker even zonder broek dus dat was wel heel fijn...Fleur heeft er verder geen last van en is zo ´n heerlijk meisje en ze zal er straks ook niets meer van weten en voor we het weten huppelt ze straks door het huis met 2 hele gezonde heupjes...Liefs, Annemarie
 
hoi allemaal,
ik heb ook een dochtertje robin en de kinderarts vermoed ook dat ze dysplasie heeft dus zijn er afgelopen donderdag fotos gemaakt en daar krijgen we deze week de uitslag van.heel spannend dus,maar om even op de vraag terug te komen over meer info je kunt op de site (aangeboren heupafwijkingen heel veel informatie krijgen en er is ook een forum waar heel veel ervaringsverhalen op staan.
nou allemaal veel sterkte en ik hoop dat jullie er wat aan zullen hebben.
groetjes marrig
 
Terug
Bovenaan