Heupdysplasie

Hallo,
Enige tijd geleden is door het consultatiebureau een afwijking aan de heupjes van onze dochter geconstateerd, heupdysplasie. Onze dochter is nu 5 maanden en sinds gisteren zit ze met haar beentjes in een spreidbroekje. Wie van jullie heeft hier ervaring mee? De eerste nacht was een drama. Ze lag altijd op haar zij en nu moet ze op haar rug met de beentjes een beetje omhoog. Om het uur werd ze wakker terwijl ze juist al lekker doorsliep. Ik weet ook wel dat het een kwestie van wennen is maar is zou graag ideeen en tips met anderen willen uitwisselen.

Alvast bedankt voor de reacties.

Hoi!

Ik kan je geen tips geven maar ik weet wel hoe vervelend het is.. Mijn dochtertje had nèt geen heupdysplasie hoe je dat ook schrijft.. dus zij hoefde dat ding niet de hele dag en nacht te dragen. Eigenlijk moest ze hem alleen 'snachts dragen en overdag niet. Dit hebben we geprobeert maar dat ging echt niet. Ze ligt ook graag op haar zij, en ze werd dus ook heel vaak wakker in de nacht. Dus hebben we het omgedraaid, alleen overdag en niet s'nachts. Dit ging perfect gelukkig. Het is natuurlijk een grote stap voor zo'n kleintje om ineens niet meer in je favo slaaphouding te mogen liggen..

Het is idd een kwestie van wennen, maar misschien is het een idee om een paar dagen even overdag te wennen, ook met slapen..en dan steeds wat langer. Dan uiteindelijk proberen om de nacht door te halen. En anders weet ik het ook niet helaas...

Succes met de spreidbroek en je kleintje!

x Bren.

Hoi Motormuisje (lieve naam zeg),

Vervelend he dat je dochter dit heeft!!
Mijn dochtertje Kyra heeft het ook gehad. Het is met 4,5 maand geconstateerd. Zij kreeg ook een spreidbroekje.
Het is belangrijk consequent te dragen, maar ik heb in het begin het rustig opgebouwd. Het is tenslotte toch een orthese. Alle orthesen bouw je rustig op.
Ik kreeg het advies dat als Kyra er last van heeft het even af te doen. Zeker 's nachts! Voor beide partijen (jij en je dochter) is nachtrust erg belangrijk.
Dus mijn tip: kijk en luister goed naar je dochter. En niks forceren, als het eenmaal goed gaat is het tijd zat om consequent te zijn.
Kyra moest in het begin ook wennen. Later wist ze niet beter. Ze vond het zelfs vervelend toen we af moesten gaan bouwen!!
Met 8,5 maand hoefde ze het broekje alleen nog 's nachts aan en met 10 maanden mocht het helemaal af. Nu is alles gelukkig goed!

Als je meer vragen hebt dan stel ze gerust.

Heel veel succes!
Groetjes Simone

Hoi,

Zielig he? Mijn zoontje heeft ook zo'n broekje gehad. Ik was er kapot van. Als ze slapen kan je er het beste een kussen onder de beentjes leggen anders hangen ze zo en krijgen ze smetplekjes onder die knietjes. In de box deden we er een handdoek onder. Verder vonden wij het ook erg makkelijk om hem gewoon een maillot aan te trekken onder de spreidbroek. Je kan bij de babywalz leuke maillots krijgen die ook jongens aan kunnen. Verder is het even wennen en na een paar dagen weet je niet anders en je kindje ook niet. Het is ook niet niks dat je kleintje zich ineens niet meer zo vrij kan bewegen. Ik weet nog dat die van ons ontzettend boos was dat dat niet meer kon.

Liefs Renate

Hallo. Ik zal mij eerst even voorstellen. Mijn naam is Nathaly en ik ben sinds 11 weken de trotse moeder van Naomi. Ook bij Naomi is misschien heupdysplasie geconstateerd. We staan nog aan de beginfase, dus ik maak me behoorlijk zorgen. Vooral om bij haar zo jong een rotgenfoto te laten maken. Ik vroeg me af wat jullie ervaring daarvan is geweest en of het kwaad kan, vanwege de straling. Daar maak ik me best druk om. Ik hoor graag wat.

Groetjes.

Hoi Nathaly ik hoop dat ik het goed schrijf..
Daar hoef je je geen zorgen over te maken hoor, mijn dochtertje heeft al meer onderzoeken, foto's, echo's etc etc gehad dan haar lief was.. en al die dingen hebben haar lichamelijk niet geschaad..

Groetjes Bren

Hoi

Mijn dochter heeft ook een heupafwijking.

Met 5 mnd ook een spreidbroekje gekregen, en vanaf dag 1 echt 23 uur pd omgehad (alleen toen t deze zomer 30 graden was, smiddags half uurtje zonder omdat ze ook eczeem heeft en dus veel jeuk kreeg door de warmte)

Bij ons was het wennen echt andersom: ze sliep opeens als een roosje en overdag vond ze het maar nix. (dit is dus makkelijker omdat je overdag iig ff kan gaan wandelen enzo)

Maar....wij zijn toen ze 8 mnd was op controle geweest.
En de orthopeed kon duidelijk zien dat we hem erg consequent om hadden gelaten...en hij hoefde van 8 tot 12 mnd alleen snachts om!!!!!

Nu is ze bijna 10 mnd.
Met 7 mnd kon ze ermee omrollen....heem en terug....
ook zitten (wel zelf neerzetten) kon ze allang.
Ze kruipt (naja beweegt) net zo makkelijk met als zonder ding...

Overdag heeft ze hem nu niet meer om, maar ze mist t wel.

ff doorzetten.....is voor een goed doel!

succes!!

Dank jullie wel. Ik ben nu al weer enigszins gerustgesteld. Bovendien fijn dat het met jullie kindjes weer zo goed gaat. Ik hoef me dus ook geen zorgen te maken om een eventuele ontwikkelingsachterstand??
Ik had trouwens nog een vraagje. Wat is jullie ervaring met transport van de kleine. Past het allemaal nog in bijvoorbeeld de maxi cosi en de kinderwagen?? Wat is jullie ervaring hiermee?

Groetjes,
Nathaly

Terug
Bovenaan