Heupdysplasie

Hoi,

Onze zoon heeft hoogstwaarschijnlijk heupdysplasie. De plooien in zijn bovenbenen/billen zijn ongelijk (links en rechts) en omdat het in de familie veel voorkomt  en hij in stuit is geboren is de kans heel erg groot.
Op het cb vandaag is mij verteld dat zij 99% zeker is dat onze zoon heupdysplasie heeft. Mijn eerste gedachte was: nou ja, beter nu ontdekken dan  als hij 20  is (zoals bij mij..), maar ineens bedacht ik me dat als hij in een spreidbroekje moet, dat best heel erg lastig zal zijn..
Hebben jullie hier ervaring mee?
Krijgt een baby met heupdysplasie altijd zo'n spreidbroekje?
Past hij dan nog wel in de maxi-cosi, in de wieg, in de wandelwagen?
Oh ja, hij is nu 10 weken oud, bij 3 maanden krijgt hij een echo in het ziekenhuis, omdat dan behandeling pas mogelijk is (volgens mijn huisarts-assistente).
Alle tips/ervaringen/adviezen zijn welkom.
Alvast bedankt!
 
Hallo Dan76

Onze oudste dochter nu 3 jaar,heeft ook een spreidbroekje gehad.
Ze was toen 3mnd en dat ging perfect.
Het gaat met klitte-band on haar middel en om de beentjes en met een stang(tje)
tussen de beentjes.
Gewoon over de luier heen.
In de maxi-cosi gaat ook goed,al moet je er wel een opgerolde handoek onder in leggen.
Wij hebben het 24 uur per dag haar omgedaan.
In het ziekenhuis zeiden ze dat ze het 6mnd om moest hebben.
Zelf heb ik na 3mnd contact opgenomen met het ziekenhuis dat wij een tussenstand wilde,of er verbetering in zat.
En dat was, ze hoefde hem niet meer om,voor het zelfde geld had ze het nog 3mnd voor nop aangemoeten.

Maar toen onze 2e dochter werd geboren zei de verloskundige meteen dat onze 2e dochter waarschijnlijk ook een heupdysplasie had,net als bij haar zus loopt haar bilspleet(je) scheef weg met een klein kuitje erboven.
Ze hebben overgens alle twee niet in een stuit gelegen.
Dus dachen wij geen probleen zij ook zn broekje.
Maar toen ze de echo in het ziekenhuis maakte zei de (ongeinterseerde)arts,
nee hoor niets te zien,perfect allemaal.
Maar nu is ze 16 mnd en wil ze gaan lopen en ik heb het iedee(en meerdere mensen zien het) ze loopt met rechtse voetje helemaal naar buiten.
En valt bij een stap al voorover.
Nu ben ik bang dat de arts te vlug heeft gekeken en dat zij ook toe een sprijdbroekje nodig had,als dat nu moet met 16mnd zou ik niet echt geweldig vinden en zij ook niet denk ik.

Oooo ja wat ik tegen je wilde zeggen nee het is bij een paar maanden niet vervelend!!!!!!!!!!
Ze merken er echt niets van,teminsten bij ons niet.

Succes en ik hoor graag hoe het met jullie is afgelopen

Groetjes MaatjeXXX

 
Tipje:
Even wat verder naar onderen staat nog meer info overdit onderwerp. Tevens valt er veel info te halen op de volgende website: www.heupafwijkingen.nl

Het heeft mij iig iets gerustgesteld. Mijn dochter heeft waarschijnlijk ook heupdysplasie. We gaan as dinsdag voor een foto naar het ziekenhuis. Eg spannend allemaal. Ook ik hoor graag hoe het verder verloopt allemaal.

groetjes,
Nathaly
 
Hoi,

Bedankt voor de tips. Ik ga ook eens op de sites kijken naar meer info erover..
Ondertussen is de afspraak gemaakt voor een echo van de heupjes, die is pas op 15 november a.s.
Ze gaan uit van de uitgerekende datum + 3,5 maand. Dat was volgens de assistente de beste tijd om het te onderzoeken.
Dus nu wachten we even af (nog 5 weken).

Uiteraard hou ik jullie op de hoogte.
Jullie mij ook graag!!!

 
Ook bij ons in de familie komt het voor. Mijn moeder heeft het, ik heb het en ook mijn dochter. Alleen zijn ze er heel erg laat achter gekomen. Bij mijn moeder was de heup al veel te ver versleten dus zij heeft een nieuwe gekregen.
Bij mij doen ze er niets aan, ben te soepel in de botten.
Onze dochter heeft het ook, ook geboren in stuit. Uit de foto's bleek dat ze eigenlijk een spreidbroekje moet. Na wat testen blijkt dat zij ook veel te soepel is in de heupen en dat ze er dus niets aan kunnen doen!
En als ik na ga wat voor problemen ik nu heb daardoor, vind ik het bijna jammer dat ze bij haar er ook niets aan kunnen doen.

Het klinkt dan misschien raar, maar moet je ergens blij zijn dat ze er nu wel wat aan kunnen doen en alle verhalen horende van de moeders, hebben ze er op jonge leeftijd zelf weinig last van. De meeste "problemen" hebben de ouders omdat het natuurlijk altijd lastiger is.

Succes ermee.

Marianne
 
quote: marianne mv dochter reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('08-10-2006 12:50:30'));

Ook bij ons in de familie komt het voor. Mijn moeder heeft het, ik heb het en ook mijn dochter. Alleen zijn ze er heel erg laat achter gekomen. Bij mijn moeder was de heup al veel te ver versleten dus zij heeft een nieuwe gekregen.
Bij mij doen ze er niets aan, ben te soepel in de botten.
Onze dochter heeft het ook, ook geboren in stuit. Uit de foto's bleek dat ze eigenlijk een spreidbroekje moet. Na wat testen blijkt dat zij ook veel te soepel is in de heupen en dat ze er dus niets aan kunnen doen!
En als ik na ga wat voor problemen ik nu heb daardoor, vind ik het bijna jammer dat ze bij haar er ook niets aan kunnen doen.

Het klinkt dan misschien raar, maar moet je ergens blij zijn dat ze er nu wel wat aan kunnen doen en alle verhalen horende van de moeders, hebben ze er op jonge leeftijd zelf weinig last van. De meeste "problemen" hebben de ouders omdat het natuurlijk altijd lastiger is.

Succes ermee.

Marianne







OP dit laatste wilde ik even reageren.
Ik hoorde van de instrumentmaker(de man die het geval aanmeet)  in zhiekenhuis dat je er vaak tot de eerste verjaardag zoet mee bent. (bij de normale gevallen).
Maar ach..wat is dat nou?
Ze lopen dan nog niet. (maar kunnen ze ook doen hoor met een speciale beugel!)

En echt.....voor de ouders is het erger dan voor het kind.
mama en papa zere schoot van de uitsteeksels....moeilijk doen met jurkjes en maillots (als je een meisje hebt).
Nakijkende mensen......

Maar t kindje heeft hier geen last van!!!! (de mijne kan er mee rollen, en sliep goed.....ze merkte het echt niet!!)

Toen het zo warm was van de zomer ging ik gewoon in romper en spreidbroek over straat....mensen zagen het toen pas!


Wij moeten 1 december voor misschien de laatste controle.
Maar voor mn gevoel maakt het me niet meer uit, als hij nog langer om zou moeten.
Een ander verhaal is natuurijk het gips en operaties wat de erge gevallen helaas moeten ondergaan.
Dan maakt het allemaal zo veel indruk op die kleintjes.
Maar ook voor deze kinderen is het voor een goed doel.
En ik heb echt zwaar respect voor ouders die dat allemaal mee moeten maken.



Maar.....als laatste nog even:

Het is niets levendsbedreigend, ze hebben er op zich zelf weinig last van (passen zich snel aan) en het is voor hun eigen bestwil/toekomst!

Er zijn zoveel kleine lieve beebs die allerlei vreslijke ziektes moeten doorstaan.......ik teken graag voor een heupafwijking hoor.


Maar neemt niet weg, dat het af en toe ff flink balen is!
Heb zelf ook zitten janken de eerste dag met de spreider bij mn meissie...hihihi...


doei doei

sterkte allemaal en succes!
 
Bij onze dochter, nu 12 weken is via een echo en rontgen ook een afwijking aan haar linkerheup geconstateerd. We worden nu doorgestuurd naar een ortopeed. Ik baal hier vreselijk van. Ze is ook al 5,5 week te vroeg geboren en heeft denk ik al genoeg gerotzooi aan haar lijfje gehad. (couveuse, infuus, neussonde). Nu gaat het eindelijk goed met haar en nu dit weer.  
Maar het is wel goed om te lezen dat ze er rond deze leeftijd nog weinig van merken. Ze is wel vrij bewegelijk dus ik hoop zo dat ze er geen last van heeft.
 

Biancaw??

|Er is dus al een afwijking geconstateerd?

Ik las dat je een afspraak met een orthopeed hebt.

Wat niemand je zegt : bereid je er aub een beetje op voor, dat de kans groot is dat je het zh verlaat met een spreidbroek (trekken ze zo uit de kast...ff passen en doei...tot over 3 mnd)

KLinkt alsof ik je wil laten schrikken..maar zo is t niet bedoeld.
de avond voordat ik naar de orthopeed moest(met mn dochter), ging ik toch ff stiekum op internet kijken.....en tot mijn schrik las ik toen dat er een grote kans was dat we zon ding kregen.

Achteraf was ik blij dat ik even rondgesurft had ...want we kregen idd een visserspreider...met erg weinig uitleg verder.


Maar joh...miss valt t allemaal mee......en moet je eens extra terugkomen ofzo.


En mocht ze er wel een krijgen:
Nogmaals: de mijne heeft er echt geen enkele hinder aan ondervonden.
Ze kan net zo veel met als zonder dat ding.....en het is voor een goed doel!!!!!

sterkte en succes!!

Laat je nog even weten hoe t gegaan is?

doei doei!


 
Terug
Bovenaan