Heupdysplasie

Wij hebben gisteren ook nog even op internet gekeken en zagen allerlei voorbeelden van verschillende broekjes. We zijn er toch best wel van geschrokken over hoe het eruit zag eigenlijk, had het nog nooit gezien, terwijl het wel veel voor schijnt tekomen. Ik bereid me er inderdaad dus maar vast op voor, maar vindt het best moeilijk.

We moeten donderdag, ik laat nog wel even weten hoe het gegaan is. Bedankt voor de reactie.
 
Hoi Biancaw en anderen,

Ben je donderdag naar het ziekenhuis geweest voor de heupjes?
Ik ben zo benieuwd hoe het was...
Zijn er al andere ouders die iets meer weten?
 
Marissa heeft dus inmiddels een pawlik-bandage gekregen.
Het is een hesje zeg maar met bandjes die om haar beide beentjes gaan en hierdoor worden haar beentjes opzij en omhoog getrokken. (in paardrijhouding zegmaar).
Het is wel eenheel gedoe met de luier verschonen al die gespjes, maar zelf heeft ze er volgens mij niet zo heel veel last van. Alleen soms word ze even boos dat ze haar beentjes niet meer lekker kan strekken. En zodra ik ze af doe met verschonen gaan ook gelijk die beentjes in de strek.Ze moet het ding 23 uur per dag om hebben, allleen met verschonen en bad mag het er af.

Ze draagt nu maillots omdat dan de gespjes makkelijker om haar beentjes heen gaan. Verder kan ze wel gewoon in maxi-cosi en kinderwagen.

Inmiddels zijn we ook al teruggeweest voor controle en er was op de rontgenfoto al verbetering te zien (na 1 week). Het beentje begon al langzaam naar de goede plek te gaan. Nu moeten we over 2 weken weer terug voor controle. Ben benieuwd. Als het beentje op de goede plek zit krijgt ze daarna geloof ik een soort spreidbroekje. Ik hoop maar dat ze snel ervan is , vind het allemaal maar niks.
 
hoi,
het is voor een goed doel, beter nu  een paar mnd  last er van hebben dan later er problemen mee krijgen.
vaak is het hoe oud het kindje is, bv drie mnd oud ,dan moeten ze het ook ongeveer drie mnd om hebben kan soms iets langer zijn.
het is even passen en meten in de maxicosi maar met een handoek onder de billen zitten ze iets beter.
succes en later weten ze hier niks van , ik zelf had 0- benen en kreeg met 4 jaar een rechte beugel(alleen s'nachts ik weet dit dus nog goed, heel lastig was dat)
maar ik ben blij en dankbaar  dat mijn ouders er iets aan hebben laten doen, ik heb nu al 24 jaar rechte benen,en dat loopt een stuk mooier!
groetjes
 
Bij Marissa heeft de pawlikbandage dus niet aangeslagen. Sinds gisteren heeft ze een campspreider. Ze vindt het niet leuk en is erg huilerig. Verder werd er al gesproken over opname in het ziekenhuis voor een tractiebehandeling en een operatie. We moeten nu over 2 weken terug komen dus ik hoop zooo dat de campspreider voldoende blijkt te zijn. Ik vind het zo erg allemaal. Weet ook wel dat het voor een goed doel is, maar we zitten er nu toch maar mooi mee.
 
Hoi,

Nou Bianca, ik kan me voorstellen dat dat niet leuk is. Je wilt toch gewoon niet dat je kleintje nu al geopereerd zou moeten worden... Maar misschien valt het allemaal reuze mee en is deze spreider wel goed.

Ik ben vorige week woensdag met Tijn naar het ziekenhuis geweest. Helemaal uitgekleed, foto's gemaakt. Tijn weer aangekleed. In de wachtkamer gewacht op het sein dat de foto's goed waren en we weer naar huis mochten... Ik had zo'n raar voorgevoel... En ja hoor, de foto's waren niet goed, dus ik mocht hem opnieuwe helemaal uitkleden en op een grote tafel leggen en daar werd van bovenaf nog een paar foto's gemaakt.
Dinsdag heb ik gebeld voor de uitslag en het was nog steeds niet duidelijk. Wat er dan precies niet duidelijk is, weet ik nog niet zo goed, maar nu moet ik een afspraak maken met een ortopeed. Ik weet niet precies wat die nu gaat doen, maar daarna zullen we het zeker weten. Ik kwam vanmiddag de verwijsbrief bij de huisarts ophalen en ik zag hem toevallig. Hij zei: volgens mij is er niets aan de hand hoor en is de foto gewoon niet duidelijk geweest.

Vaag hè? Nu weet ik dus nog niets. Tijn is nu ruim 4 maanden en morgen kan ik pas bellen om een afspraak te maken met de ortopeed. Ik vind het allemaal zo lang duren. Als het niet goed is, heeft ie misschien met ruim 5 maanden pas een keer een spreidbroekje ofzo....

Heeft iemand anders ook zo'n afspraak met de ortopeed gehad? Wat kan hij aan de buitenkant dan zien aan de heupjes???

Afwachten maar weer.

Houden jullie me op de hoogte?
 
Bij ons werd op de foto pas echt duidelijk wat er was. De orthopeed heeft even naar de foto gekeken en ons gelijk doorgestuurd naar de gipskamer voor het aanmeten van de pawlikbandage. Bij Marissa gaat het om de linkerkant. Ze heeft heupluxatie en dat beentje is stijver dan de rechter. Daar kunnen ze het dan ook aan zien. Het gaat allemaal wat minder soepel.

We zijn trouwens woensdag weer geweest voor een foto en het zag er nu  goed uit. Over een maand terugkomen, de arts (inmiddels dus een andere dan die we hadden) zei er vertrouwen in te hebben dat het zonder ingreep goed gaat komen.
 
Owja Marissa heeft dus weer de pawlikbandage omgekregen, omdat de campspreider dus helemaal niet goed zat. Een andere arts heeft dit gedaan, die er dus blijkbaar veel meer verstand van had. Balen dus dat het niet gelijk goed is gebeurt, verloren weken.
 
Terug
Bovenaan