heupdysplasie

Hoi meiden....
Pff wou het eerst nog even voor me houden omdat we nog geen zekerheid hebben maar ik zit me helemaal te stressen.
Ravi is getest op heupdysplasie. Dit is een verkeerde stand van de heupjes waar bij de bol niet goed in de kom past en waardoor het gewricht af kan slijten. Wesley heeft dit als kind gehad en aangezien het erfelijk is hebben ze Ravi hier op getest. Heb me er nooit druk om gemaakt want bij het CB zeiden ze dat ze niks konden zien en dat het gewoon even een extra check was. Dus op naar het ziekenhuis van de week voor een echo. Deze mevrouw gaf aan dat er wel verschil zat tussen beide heupjes. Niks ernstigs en waarschijnlijk niks aan de hand maar voor de zekerheid een foto laten maken. Nog steeds geen stress want mensen weten waar ze het over hebben toch?!
Belletje naar huisarts voor uitslag en hoppa we moeten naar het ziekenhuis want het was niet goed. Er moet een kinderorthopeed naar kijken want mogelijk moet hij een spreidbroekje aan. En hopla ik stress me de pan uit. Ik weet het..het is niks ernstigs als hij dat ding aan moet..het doet geen pijn..het gaat over...er zijn ergere dingen maar... Ik ben zo intens verdrietig. Ik wil gewoon een gezond babytje. En dan voel ik me daar weer rot over omdat ik het niet erg moet vinden dat hij zo''n ding aan moet..Maar het enige wat ik kan zien is een Ravi die een spreidbroekje aan moet..daarmee moet leren kruipen en rollen..etc. Ik wil het gewoon niet! Ik wil dat hij gewoon normaal is als elke andere baby. Dat mensen niet naar hem kijken en denken "oh wat zielig"!". Al het gedoe met kleertjes die niet meer passen, maxi cosi waar hij niet in past, anders neer leggen voor zijn fles, hem niet lekker vast kunnen houden in zijn blootje..steeds die stomme harnas om hem heen. Hij is helemaal verslaafd aan spartelen. Hij vind het heerlijk! En ik moet er altijd zo hard om lachen maar nu denk ik alleen maar ja dat kan je straks niet meer. Het nare is dat ik het gevoel heb dat er iets van me word afgepakt wat ik niet meer terug krijg. Als hij dat ding af kan zijn we vier maanden verder, of misschien zelfs langer. ZIjn babytijd is dan voorbij en dat krijg ik niet terug. Ik merk nu ook dat ik er opeens heel veel moeite mee heb dat hij de eerste nacht niet bij mij is geweest toen hij werd geboren, dat ik hem pas na een week heb vast gehouden voor het eerst...
Ik heb het gevoel dat ik er alleen voor sta omdat vriend gewoon heel nuchter is en hier niet over kan praten en het allemaal wel ziet. Ik ben pissed off op mensen van het CB en de vrouw die een echo heeft gemaakt met hun "ach het valt wel mee"...Het komt rauw op je dak als het niet blijkt mee te vallen...
Pff en misschien valt het allemaal wel mee omdat het een kleine afwijking is en hoeft er niks aan te worden gedaan. En ik weet dat er veel erge dingen zijn (ik moet de hele tijd aan jou denken marrit) maar het maakt me verdrietig....
Ik kan Ravi ook alleen nog maar vast houden..heel dicht tegen me aan omdat ik bang ben dat straks dat stomme harnas ding er tussen zit...Zoveel mogelijk in zijn babygym zodat hij zich helemaal kan uitleven...

Nou veels te lang verhaal...maar het moest er uit...

Liefs

Hey meis,

hier moeten wij woensdag met Emi ook voor gaan. Het zit bij ons in de familie en maak me er ook best zorgen over. Bij het dochtertje van mijn zus is een echo gemaakt en pas toen ze ging lopen nog eens gedaan en ze is vorig jaar net voor ze 3 werd geopereerd. Mijn hart brak toen ik dat kleine hummeltje aan infusen en flinke gips zag liggen. Moet er niet aandenken dat onze mup dit ook allemaal moet doormaken. Begrijp hoe je je voelt meis. Het maakt niet uit wat er met je kindje is er moet gewoon niks aankomen. Het is nou eenmaal ons kostbaarste bezit. Mijn man is daar ook heel nuchter in en die maakt zich pas zorgen op het moment dat er iets mis zou zijn. Ergens heeft hij groot gelijk. Heel veel sterkte meis en een dikke knuffel van ons

Ik vind het echt heel vervelend voor jullie! Ik hoop dat het allemaal toch mee valt en dat er niet te veel of te lang iets nodig is.
Ik kan je gevoel zo goed begrijpen, alle dingen die nu zo normaal zijn, knuffelen en spelen en flesje geven enzo moet straks allemaal anders.
Kom morgen maar fijn je hart luchten! Ik kan erg goed luisteren :)

Liefs

He wat vervelend zeg! Ik snap je gevoel volledig. Ook al is maar een spreidbroekje, alles is toch anders dan zonder. En wij moeders willen dat niet met ons kids, simpel!
Vervelend ook die nuchtere mannen he ;) ik denk dat we dat allemaal wel kennen.
Sterkte!!

Wat naar nou meid!!! Dat valt je dan toch rauw op je dak! En ook al is het niet iets ernstigs, het is wel jouw kindje!! Mannen zijn daar blijkbaar wat nuchterder in. Luana moet ook al voor een echo, haar heupjes zijn misschien ook niet goed.

Strekte meid!!!!
Liefs ciomama

Uit ervaring met onze tweede zoon kan ik zeggen dat het voor de baby niet zo erg is om een spreidbroekje te hebben. In het begin is het even wennen (voor baby en ouders), maar zie zo'n broekje vooral als extra kledingstuk.
Praktisch gezien valt het best mee met wat je aan moet passen (kleding past gewoon onder de spreidbroek en voor de maxicosi is het ook geen probleem met een handdoek onder zijn billen).
Qua knuffelen gaat dat met spreidbroek ook prima en anders als je zijn luier verschoond, met badderen of zwemmen (eventueel zwemdraagdoek)lekker dicht tegen je aan. Een spreidbroek mag best een uurtje per dag uit. Dus als je dit verdeelt over de dag, dan heb je best wat qualitytime.
Verder slapen en spelen de kleintjes best veel op een dag en heb je ze niet eens meer zoveel op schoot. Je kind kan zich ook gewoon ontwikkelen. Lekker op de buik liggen, bewegen met de beentjes, omrollen en tijgeren.
In de tussentijd zou je kunnen overwegen een grotere luier over zijn romper te doen (daar creeer je een soort van spreidstand mee) of hem regelmatig in een draagdoek te dragen met zijn beentjes aan beide zijden (Dit is ook in spreidstand. In overleg met de orthopeed zou je dit misschien t.z.t. ook af en toe in plaats van de spreidbroek kunnen doen, als het een lichte afwijking is).
Ik snap helemaal dat het e.e.a. je overvalt. Het is misschien ook het grote onbekende. Zijn babytijd zal echt niet voorbij zijn.
Hier zit het ook in de familie. Mijn nichtje heeft heupluxatie. Dan is de kop helemaal uit de kom. Iets dat al snel duidelijk is. Ze is tussen haar 3e maand en 4e jaar meerdere malen in het gips geweest en een paar keer geopereerd. Voor ons was het juist een enorme opluchting dat het 'slechts' heupdysplasie was.
Keiran is al tweemaal voor een echo geweest en het is nog niet helemaal duidelijk of het goed is. Als de cb het niet vertrouwd, dan gaan we als hij een half jaar is weer voor een echo. Het is sowieso een kleine afwijking en daar zijn we al erg blij mee. Soms kunnen dingen heel relatief zijn.
Mochten mensen het nodig hebben, voor praktische tips voor meisjes en jongens kun je bij mij terecht :).
In ieder geval sterkte ermee.

Ik heb trouwens ook heel wat foto's van hoe een baby zich vermaakt met een spreidbroek om. En ook van een kleine meid in het gips. Die gekkerd probeerde er toentertijd zelfs mee te staan (lol).

Terug
Bovenaan