Hij (net 2 jr) wil niet meer in zijn autostoel... tips gevraagd!

Heb redelijk relaxed onze  twee dochters al best  groot gekregen. Ik maak nu met iets nieuws kennis. Mijn zoon van net 2 jaar is een ontzettend lief kereltje, maar kan ook erg koppig zijn en daarbij loei-sterk... Sinds een paar dagen weigert hij in zijn autostoel plaats te nemen. De eerste keer hielpen aanwezige "vreemde ogen" . De tweede keer heb ik het zelf met geduld en  negeren gered. Rustig gezegd dat we dan dus niet weg kunnen, ben zelf gaan zitten en hem heel neutraal bekeken. Na 5 minuten werkte dat: "mama doen"   en toen kon ik zijn gordels vastmaken. Hem de hemel in geprezen en hups wegwezen. Maar de  keer erop  werkte dit niet. Na meer dan  10 minuten stond ' ie nog steeds lief glimlachend "nee" te roepen. Omdat ik echt weg moest, raakte mijn geduld op. Erin gezet, maar hij hield zich  zo stijf als een plank.  Hem naar binnen gesleept, in de gang gezet en gezegd (nou ja,  het was wel wat harder)  dat 'ie er pas uit mocht als hij in zijn stoel ging zitten. Volmondig "ja" was het gevolg. Maar eenmaal in de auto dus weer niet. Dit tot  3x toe. Hij overstrekte zich en ik kreeg hem met geen mogelijkheid veilig vast. Tot ik woest was en hem in die stoel heb  geduwd, gordels van te voren heel los gezet  en elke keer als 'ie iets speling gaf, de boel aangetrokken. Resultaat: allebei over onze toeren, schreeuwend kind achterin, ik oververhit en met een schuldgevoel van hier tot Tokyo - want zo zou ik het toch  noooooit doen.... Maar  hoe dan wel? Iemand ervaring hiermee? Ik weet dat het een fase is, die "vanzelf"   weer overgaat- net als toen hij niet meer wilde liggen voor een schone luier. Maar wat doe ik in de tussentijd? Help!
 
hallo

onze dochter (nu 3 en half)had dit probleem ook.Niks werkte meer op een gegeven moment.
ik ben toen overgestapt op een andere auto stoel zo eentje waar je later alleen de zitting van kan gebruiken als stoel verhoger.
het is z'n kombie stoel die je met de gewone gordel vast maakt die in de auto zit.
bij ons werkte dak heel goed het is weer iets nieuws en ze vond het dan ook spannent om in de auto te zitten.ik heb daarna geen problemen meer gehad om haar in de auto te krijgen
hoop dat je er iets aan hebt  

groetjes   evelien
 
Hoi Evelien, dank voor je reactie. Ik vermoed dat hij dit zelf ook denkt: er staan nml. twee verhogers in de auto van zijn grote zussen.... Maar daar is hij zelf absoluut nog veel te klein voor en om nou weer een andere "tussen"soort aan te schaffen, omdat meneer niet in zijn eigen stoel wil, dat gaat me te ver! Maar ik kan me voorstellen dat dit bij jullie geholpen heeft. Groeten!
 
Bij de 'nanny' van de week was ook een soortgelijke situatie. Het jongetje ging bij de parkeerplaats van een supermarkt op de grond zitten en wilde niet in stappen. Ze ging doro haar hurken en zei hem dat ie 1 keuze had. Of hij koos ervoor nu in te stappen en dan gingen ze gezellig naar huis of hij koos ervoor te blijven zitten en tegendraads te doen, maar dat zou dan consequenties Hebben (geen tv, geen speelgoed ofzoiets...). Omdat hij toen iets te kizen had, werkte hij ineens wel mee.
Ik weet dus noet of het bij jou zoontje ook zo werkt, maar het is te proberen!
groetjes.
 
Hoi Patricia, ik heb vanmiddag je tip enigszins aangepast, maar het werkte wel! Hij is nog te klein om te snappen dat iets niet zou mogen als hij niet meewerkt. Maar... hij heeft al wel bepaalde voorkeuren, zoals bijvoorbeeld: dol op worstenbroodjes! Die had ik voor de lunch gehaald. Toen ik hem ophaalde bij de oppas, en hij begon te klieren, heb ik gevraagd  of  hij die lekkere broodjes vast  wilde houden en dat we die  dan thuis lekker  samen gingen eten. En ik kon zo de gorderls vastmaken, terwijl hij "mmmm" roepend ze vasthield. Nou ja, eerst maar het gedoe rondom die stoel weghalen, misschien is het dan zonder 'omkoperij'  ook mogelijk... in ieder geval bedankt voor je reactie, al denk ik niet dat de Nanny het zo heeft bedoeld!
 
Hallo,

Wij hebben ook voor onze zoon van 2,5 zo'n andere autostoel aangeschaft (deze hoeft niet duur te zijn, ze zijn vaak in de aanbieding) Het is eigenlijk gewoon een verhoging met een rugleuning eraan die er later afgehaald kan worden. Ik denk dat dat fijner is dan met een krijsend kind in de auto te zitten want dan rijdt je eigenlijk ook niet veilig denk ik. Bij ons werkt het in ieder geval prima!

Veel succes
 
hallo

misschien kan je er ook een spelletje van maken.
onze dochter treuselt wel is als ze in de auto moet zitten maar dat hebben we nu opgelost met het spelletje wie zit er als eerste.
zei wint altijd omdat wij haar gordel moeten vast maken maar het is wel leuk natuurlijk als ze het gevoel hebben om te winnen.
zeker als je nog een paar dochters hebt kan je zeggen wie zit er als eerste vast eb helpt het zo om hem rustig in de auto te zetten

groetjes evelien
 
Terug
Bovenaan