Hoe combineren jullie de huishouding (en evt. baan) met je kind(eren)

Hoi meiden,

Hoe combineren jullie de huishouding met jullie kind(jes), ik ren af en toe echt als een kip zonder kop door mijn huis heen en vind het nog knap lastig om structuur te krijgen met een baby en peuter van bijna 2. Nu werk ik (nog) niet maar straks komt er wel een baan bij (help!!!!!). Hebben jullie tips en hoe pakken jullie dit aan? Ik ben een vreselijke perfectionist en wil mijn huis altijd op orde hebben, ik ben niet de moeder die haar huis rustig in chaos achter kan laten om wat leuks (met of zonder kind(jes))  te gaan doen. Ik wordt af en toe ook doodmoe van mijzelf maar ja aard van het beestje zullen we maar zeggen. Als iemand tips of voorbeelden heeft van een dagindeling ben ik misschien al een beetje geholpen want ik zie het momenteel ff niet door de hectiek van de afgelopen tijd (Thijmen heeft in het ziekenhuis gelegen). Ik hoop op reacties!

Groetjes,

Puk  

Ow, bij wassen hoort ook bedden verschonen, maar dat doe ik niet elke week!

En je zou denken dat ik de badkamer en de WC vergeten ben. De badkamer doe ik vaak als Erikjan in badje zit. En de 2 WC's doe ik zo met Erikjan, zo lang duurt dat niet. Dat zijn zulke kleine hokjes!

En die dagen dat ik niet zo veel bijzonders doe, doe ik wel eens een boodschapje, zoals een kastje kopen, foto's halen, alles wat niet in een supermarkt gebeurd...

Janine

Hoihoi,

Ik zit ook vol met structurtjes. Alles moet opgeruimd en netjes zijn, maar ook ik ben nog zoekende naar hoe ik dit nu voor elkaar ga krijgen.
Ik heb 1 kindje, Evy van 4 mnd. Ik werk fulltime in de zorg. En werk drie dagen in de week en om het andere weekend.
Ik heb dus altijd 2 dagen door de week vrij. Hierin probeer ik zoveel mogelijk te poetsen. Maar er blijft wel eens wat liggen, vooral omdat mijn vrije dagen maandag en vrijdag zijn, en als ik het weekend nog moet of net heb gewerkt, wil ik ook wel even bijslapen en leuke dingen doen met Evy. Ik poets dus de ene week heel grondig en als ik het weekend moet werken, gebeurt alleen het hoog nodige.
Mijn vriend doet het weekend ook wel wat dingen, waar ik door de week niet aan toe ben gekomen.
Na het werk doe ik wel een was draaien, maar daar blijft het dan ook wel bij.

Het ritme zal vanzelf wel komen. Ik kan me het prille begin met Evy nog herinneren, toen vroeg ik me ook af, hoe ik het allemaal moest aanpakken, als mijn vriend weer werken was. En uiteindelijk ging me dat na een tijdje ook goed af.

Succes ermee
Groetjes Iris mv Evy 16-05-08

hoi hoi

ook ik kan echt niet tegen een vies huis,
vreselijk is dat ik heb een dochtertje van bijna 6 jaar en nu een zoontje van 7 weken.
ik begin dus weer helemaal opnieuw.
in het begin was ik aan het strijken en toen begon hij te huilen ik dacht: dat kan helemaal niet ik ben nog niet klaar en raakte dan helemaal in de stres.
nu heb ik het mijzelf afgeleerd het heeft geen zin.
de stofzuiger erdoor lijkt al heel wat.
ik heb geen vast schema maar ook mijn vriendinnen zeiden je moet ook van je kindjes genieten, en dat is ook zo.
sindsdien doe ik veel als de oudste naar school is en de kleine slaapt en aangezien daar nog geen vast ritme in zit.
heb ik ook geen vast ritme in mijn huishouding het is altijd netjes schoon en stofvrij.
ik doe gewoon de hele dag door iets.
gaat prima zo.
heel veel succes ermee
groetjes

hoi,

ik moet zeggen dat ik er nu nog totaal geen moeite mee heb, maar ben dan ook nog niet aan het werk. Heb namelijk even geen werk. Maar het is de bedoeling dast ik straks 2.5 dag ga werken, max 3 dagen. dus ben wel benieuwd hoe dat gaat.
Nu echter is alles zo gedaan. Ik hou ook echt niet van troep, dus als je het elke dag bijhoud word het dat ook niet. Maar het huishouden kost toch niet zo veel tijd. Grote klussen hoef je tenslotte echt niet elke week te doen, tenzij je elke week je ramen wil wassen, maar ik niet iig.
Ik doe het meeste smorgens en ben dan rond 10 uur lekker klaar voor de hele dag.
Om half 8 ong. krijgt de kleine de 1e fles en als die op is gaat ze lekker in de box.
Dan doe ik stoffen en zuigen en de vaat, soms ook nog dweilen, niet elke dag. 2x in de week het toilet en de benedenverdieping is klaar, planten water 1x in de week maar das ook het werk niet. Als de kleine 1.5 uur tot 2 uur wakker is dan leg ik haar op bed en doe 1x in de week de bovenboel. gewoon haar kamertje zuigen en lappen terwijl ze daar ligt. en de rest van de kamers stoffen en zuigen. de badkamer ff een lappie door, zo hoef je die niet elke keer te doen.
In het weekend alle was, soms door de weeks een wasje extra van de baby,
meestal s+avonds vouwen, en zeker niet alles strijken, is strijk haar kleertjes en me mans overhemden, thats it. de rest is niet gekreukt.

Ik heb overdag zeeen van tijd en soms ga ik lekker terug met me kleine meid en ga ik pas na 11 uur aan de schoonmaak. Meestal heb ik voor de middag alles glad. ook de aardappele geschild en de groente gesneeen.
S ´middags ga ik wandelen, even maar, laat de hond uit en ga bij me ouders thee drinken, die wonen dichtbij. rond 4 uur ga ik dan weer naar huis. S ´avonds doe ik ook niet echt veel. eigelijk gaat alles vanzelf.
En het is echt schoon bij mij hoor, want heb 3 katten en een hond, dus moet zoiezo elke dag zuigen. Ik haat haren, en ben pietje presies.

Hoop dat je snel je ritme kan vinden.

gr. bambi, mama van lois   10/07

Tja, altijd lastig.

Wij hebben 3 kinderen (3 jr, 2jr en 4 mnd) en ik werk 3 dagen in de week. Voor mijn gevoel loop ik met het huishouden altijd achter de feiten aan, maar met 3 kinders kun je ook wel bezig blijven. Heb je net gezogen ligt de vloer na het eten van een boterham weer vol met kruimels. Zijn de ramen gezeemd, komen er weer 4 handjes en twee mondjes om papa heel hartstochtelijk uit te kunnen zwaaien naar zijn werk. Hetgeen toch eigenlijk wel veel belangrijker is dan ramen die er spik en span uitzien.

Eigenlijk ben ik naast de zorg en aandacht voor de kinderen en mijn werk continu met het huishouden bezig. Zodra de kinderen even iets voor zichzelf doen of slapen pak ik weer iets aan. Ik draai meer dan 10 wassen per week, zuig minimaal 1x per dag, was ongeveer 1 x per 2 weken de ramen, doe om de dag boodschappen, en ga zo maar door. En dan komt er iets tussen en dan loopt gelijk de gehele planning in het honderd. Gelukkig kan ik het dan wel makkelijk van me afzetten en sla ik gewoon wat over. Ik wil geen overspannen moeder worden die geen tijd kan maken voor plezier met de kinderen. Waar heb je ze anders voor gekregen?
En als het echt de spuigaten uitloopt laat ik mijn man in het weekend een paar uur de kinderen bezighouden zodat ik als een 'bezetene' aan de slag kan.

Succes ermee en laat je niet gek maken!

Tja het huishouden.
Ben mama van een tweeling van 20 weken oud, tijd voor het huishouden heb ik dus heel weinig.
Ik heb het geluk gehad dat wij thuiszorg kregen, helaas pas toen de kindjes 9 weken oud waren.
Na die 4 dagen kraamzorg moest ik dus alles zelf doen zonder hulp van wie dan ook, nou ja mijn man probeerde zoveel mogelijk te doen naast zijn werk.
Ik heb ernstige bekken instabiliteit en ben bevallen d.m.v. een keizersnede dus je kunt je wellicht voorstellen hoe het bij ons ging.
Elke dag 2 wasmachines draaien en om de dag 3.
Ik probeer het direct vanuit de droger op te vouwen zodat je zo weinig mogelijk hoeft te strijken.

Ik moet zeggen dat het nu ook allemaal wat gemakkelijker wordt nu de kids wat ouder zijn, ze hebben minder voedingen en kunnen zichzelf goed vermaken in de box of in hun wip stoeltjes.
Zet ze gewoon bij mij als ik aan het koken ben of boven aan de gang ben, doe dan kiekeboe spelletjes. Even de was wegruimen in een andere kamer en dan weer naar de kindjes toe.
Zo ben je aan het werk en kun je toch ook een beetje genieten van je kindje(s).
Elke avond voor ik naar bed ga ruim ik de kamer op, speelgoed in de box, alles van tafel, enz.
Als ik dan 's morgens weer beneden kom is het in ieder geval opgeruimt, een nat doekje elke avond doet wonderen. De stofzuiger erdoor en de kamer is weer netjes.

Je kunt beter elke dag iets doen dan de hele week niets en op je vrije dag je huis gaan poetsen.
Vaste dingen op bepaalde dagen kan ook rust geven, je weet exact wat er moet gebeuren.
En af en toe de kids naar opa en oma voor het hele grote werk, tuin, ramen lappen, enz.
Heb je je handen vrij en kun je samen alles aanpakken wat nodig is.

Succes.

Groetjes Patricia (mama van Thomas en Sophie, 2 mei 2008)

Ik heb (gelukkig) geen last van perfectionisme. Heb dan ook geen schema voor   mezelf wat betreft het huishouden.
Wassen doe ik zoveel mogelijk 's nachts of in het weekend, ivm goedkopere tarief. was hang ik buiten, alleen bij regen in de droger of op zolder.
Stofzuigen doe ik bijna elke dag, ff tussen de dingen door, vaak na het middageten, ivm de muisjes, hagelslag ed.

@jasmijn ik heb ook 3 kids, van 3,5 jaar, 2 jaar en 4 maanden. Maar 10 wassen???? wat was je dan allemaal per week?
Ik denk dat ik op zo'n 5 wassen per week zit en met beddegoed op 6.  Bedden verschoon ik 1x per 2 weken of eerder indien noodzakelijk.
kids krijgen elke dag schone kleren aan, behalve broeken/rokken die gaan 2 dagen aan.

Vraag aan andere mama's: hoeveel wassen hebben jullie per week?

Mijn man steekt gelukkig ook regelmatig de handen uit de mouwen. In het weekend doen we de tuin enzo.

Ik zie het huishouden met kids wel anders. Kids komen op nr 1 en huishouden komt op nr 3. Ik kom zelf nl op nr 2 (met manlief samen).
Ik vind dat het 's avonds opgeruimd moet zijn als de kids naar bed gaan. maar kan overdag rustig speelgoed zien liggen.

En je kan toch heel veel dingen doen als de kids slapen (overdag) of als ze lekker spelen/tv kijken. En als je boven bezig gaat neem je ze mee. wat speelgoed mee en klaar ben je.

Succes, groetjes Bianca

Terug
Bovenaan