Hoe combineren jullie de huishouding (en evt. baan) met je kind(eren)

Hoi Puk,

Ik moet zeggen dat het me nog aardig lukt allemaal. Ik heb ook nog een dochtertje van 3 jr, maar die kan zich heel goed zelf vermaken dus als ik even iets in het huishouden doe, dan speelt zij lekker alleen.
Ik stofzuig eigenlijk bijna elke dag beneden, 1 keer pw stoffen en ik denk twee keer pw dweilen en de wc. Boven stofzuig ik ongeveer drie keer pw, waarvan 1 keer pw echt heel goed met de trappen en gelijk met het verschonen van de bedden en stoffen, dan in het weekend meestal de badkamer. 's Avonds als ik de kinderen naar bed doe blijf ik nog even boven om een strijk te doen (als ik geen huilende kinderen heb, anders stapelt het zich erg op ). En verder heb ik eens in de twee weken een hulp om te helpen met de grote schoonmaakdingen (de badkamer, keuken of kinderkamers eens goed soppen).

Gr. Esther

Hoi.. ik begrijp je probleem helemaal. Het lukt mij erg goed om het huishouden te combineren met m'n ventje, maar niet met m'n werk... Maar goed, ik werk nog niet zo lang, dus ik moet de draai nog vinden.
Toen ik nog niet werkte, zag mijn schema er zo uit en dat werkte erg goed:
maandag: keuken (uitgebreid) en de was
dinsdag: woonkamer (uitgebreid)
woensdag: hal en wc (een rustige dag, dus ga ik 's middags ook  meestal weg)
donderdag: bovenverdieping
vrijdag: zolder (maar dit doe ik niet altijd, dus ook wel eens wat afmaken, waar ik nog niet aan toegekomen was)
Zaterdag: kamer met franse slag en wc en badkamer.
Nu werk ik twee dagen. Na een dag werken heb ik een halve dag nodig om bij te komen, zooooo moe ben ik dan, onbegrijpelijk dat ik vroeger fulltime werkte en m'n huishouden 's avonds en in het weekend deed!! Hopelijk komt die energie wel weer terug, want nu is het echt niks!! Ik lijk wel een oude bejaarde :) Dus m'n huishouden staat nu op een lager pitje :-(   Als ik iets leuks te doen heb, laat ik altijd het huishouden schieten en haal ik dit wel weer in of ik sla het een keer over...
Waar ik wel aan moest wennen (nog steeds eigenlijk) is dat ik na mijn  werk niet ontspannen even op de bank kan gaanliggen... maar dan is het eigenlijk vliegen rennen... m'n ventje ophalen, fles geven, eten klaarmaken, opruimen, m'n liefste op bed brengen... pffffffffffff dan ben ik echt versleten!!! (m'n man werkt 's avonds namelijk)
succes allemaal en hopelijk komt er een keer een hoosbui met energie naar beneden!!

Hoi meiden,

Bedankt voor de vele reacties, fijn ook om te lezen hoe jullie zoal de huishouding doen. Ik werk momenteel niet en ben werkzoekende (contract werd niet verlengd  ivm zwangerschap)  dus de bedoeling is wel dat ik straks weer aan de slag ga, toen ik nog 1 kindje had was het een eitje om de boel bij te houden. In het begin was het natuurlijk ook wel zoeken naar een ritme maar toen groeide ik ervanzelf in. Ik had een kantoorbaan dus als ik naar mijn werk ging kon ik eens even een beetje bijkomen en rustig mijn dingen doen want ik werkte in mijn uppie en met een muziekje en koffie  erbij kwamen de werkzaamheden prima af. Nu met 2 kindjes vlak op elkaar is het best heftig, ik ren steeds heen en weer tussen de kindjes, dan heeft die weer een schone broek nodig en eten, dan die ander weer, dan moet die weer slapen en is de ander weer wakker en omgekeerd pffffff. Het  zal wat langer duren voor ik mijn draai ga vinden en ik verlang ook echt weer naar een baan want 5 dagen per week met de kinderen thuis zitten is niet mijn ding. Ik ben gewoon een leukere moeder voor mijn ukkies als ik werk omdat ik dan gewoon lekkerder in mijn vel zit, maar goed er komt vast wel een passende baan langs (ooit).  Wat wassen betreft zit ik ook zeker wel op 10 wassen per week hoor als het niet meer is maar daar zit ook de bedrijfskleding van mijn man bij dat moet ik er wel bij vermelden!

Groetjes,

Puk

Hoeveel er bij ons gewassen wordt?
 Alleen dus op maandag. Iig een witte, met al die luiers, rompers en spuugdoeken.
Een donkere met vooral mannenkleren en spijkerspul. En dan wat er over is, een beetje roze/rood/oranje, en halfdonker/licht, dus groen en blauw enzo.... Maximaal 4 dus, waarvan er 2 niet echt vol zijn. Als er beddegoed is is er een was meer.

Janine

Terug
Bovenaan