Hoe doen jullie dat s'avonds met slapen?

@gebruiker11711: dank voor je antwoord. Naar bed brengen gaat hier prima. Wel anders. Wij maken hem om 8 uur wakker, geven de fles, 10 minuten op, dan spelen tot 9 uur en naar bed.de fles ala laatste van de rit boven in het donker geven lijkt me wel wat,.maar hoe ik dat om zou moeten draaien weet ik nog even niet.. Wakker worden is voor hem natuurlijk flez verwachten.
We pratrn na bedtijd ook niet meer, gaan bij huilen snachts met een klein zacht lampje naar zijn kamer zodat we onderweg niet struikelen hihi. Af en toe verschonen we wel, maar hij lijkt daar dan ook e ht behoefte aan te hebben. 

@suzannevanD: hoe pak jij dat aan? Ik denk dat het misschien voor ons ook handig is om de es als laatste te geven, ipv als eerste, maar hij verwacht natuurlijk bij wakker worden een fles. Even uittesten dus! Hij wordt namelijk niet uit zichzelf al om 7 uur wKker haha. 1.5 uur wakkertijd hou ik ook aan, soms overdag kijk ik aan, maar s'avonds wijk ik er niet vanaf.

@kindersurprise: wij zijn al heel snel met die laatste fles gestopt. Hij dronk m slecht, en leek er geen zin in te hebben. Toen hij slechter ging slapen wel weer een paar keer geprobeerd, maar het slechte slapen wordt er helaas niet beter door.
@nicolleB: hier kwam hij eerder ook echt voor een speen. Die gaf ik dan en hij dommelde gelijk weer in. Maar nu begint hij snachts hele verhalen tegen zichzelf te houden alsof hij zicch verveeld ofzo. Dan laat ik hem gaan, maar uiteindelijk gaat hij huilen.. Ook dat laat ik vaka even gaan, maar hij stopt niet uit zichzelf.. Dan ga ik erheen, troost in stile, geef de speen maar die pakt hij dan niet An! Hij blijft maar huilen.. Of ik nou snel bij hem was, gewacht heb, troost of niet.. Het maakt allemaal niet uit.. Dit begint vanaf 4 uur en gaat door tot 7, om daarna door de flestijd van 8 uur heen te slapen en dan vrolijk wakker te worden terwijl papa en mama gebroken zijn.
@LKM: maar wordt hij dan niet juist snachts wakker? Niet meer moe? De nacht duurt te lang? 1 of 2 x snachts is prima natuurlijk, maar ons zoontje komt op het moment de hele nacht haha
@KL-E: oh die nachten hebben wij ook gehad, echt heeeerlijk!! Het is nu bij ons niet eenz om de speen.. Die pakt hij.niet.. Ik zet vannavht eens een klein knuffeltje in bed, misschien helpt dat.. 
@felyar: overdag gaat bij ons ook zo:) hij slaapt overal. Makkelijk voor als we de deur eens uitgaan. Meestal in de kinderwagen na gelopen te hebben met de hond of in bedje.. En soms in ons bed als ik even wil slapen haha. 

Ik ga morgen maar eens proberen de fles als laatste te geven en een knuffeltje in zijn bed zetten. Misschien voelt dat meer geborgen... Ik las dat het soms helpt.. Dank voor jullie antwoorden. 

Oja! Hoeveel geven jullie in de avondfles en hoe zwaar is jullie kindje? 

Ik heb geen idee hoeveel ze drinkt om 19 uur, ze krijgt borstvoeding. Een paar slokjes, zal niet veel zijn, maar ze heeft dan ook net haar avondeten en yoghurt op. 2 maanden terug woog ze bijna 8 kg, toen 6 maanden. Een behoorlijke dame. We hoeven pas bij 11 maanden weer naar het consultatiebureau, dus weet haar gewicht niet.  S nachts drinkt ze nog een keer goed. 
Ze heeft vanaf haar geboorte 1 knuffeltje in bed. Nu ze ouder is pakt ze hem zelf, legt hem op haar gezicht en gaat slapen. Heel schattig.
Succes!

Met het uitstellen van het flesje kan ik je helaas niet helpen, mijn dochter is niet echt een hongerig typ. Zelfs na 4 uur geeft ze nog niet echt hongersignalen en de laatste 50 cc van het flesje gaan best moeizaam, laat vaak wat staan. Ze is nu met bijna 19 weken 6,7 kg, en iedereen noemt dr Hollands welvaren met die lekkere hamsterwangetjes van dr. Ik geef haar 4 x 180/6, met in de laatste fles een beetje rijstebloem (niet zoveel als op de verpakking staat, twee grote theelepel schepjes). Ze drinkt dus "officieel" te weinig, maar aangezien ze prima groeit laten we het maar zo gaan. 
Ik zat nog eens te denken...Wij gaven tot voor kort nog om 11 uur een flesje en toen werd ze vaak s nachts wakker, en toen gaf CB aan dat die kleintjes op een gegeven moment gewoon behoefte krijgen aan een hele lange slaap, soms al tot 12 uur achter elkaar zodra ze over de 6 kg zijn. En toen we stopten met de fles van 11 uur sliep ze ineens een stuk beter, dieper en veel minder wakker. Dus ik dacht, zou t bij jouw zoon misschien helpen om hem wat eerder wakker te maken uit zn slaapje van 6 uur? Dus rond een uur of 7 al? Dan is hij wat minder uitgerust, omdat hij maar een uurtje geslapen heeft en wellicht wat moeier als hij voor de nacht gaat slapen. En als hij dan vanaf bijvoorbeeld 8 uur lekker lang kan slapen, slaapt ie misschien ook wat beter en dieper, net als bij ons?
Ik blijf het soms echt moeilijk vinden hoor, waar ik nou slim aan doe en wat uitzoeken wat het beste is voor je kleintje. En als je dan denkt dat je hét gevonden hebt, is er weer een verkoudheidje, sprongetje, slaapregressie, een te drukke dag of darmen die opspelen en dan is alles weer anders! Volgens mij doen ze het er af en toe om haha. Succes! 

@suzannevanD: heb ik ook weleens aan gedacht. Het nadeel is dan alleen dat hij niet uitgerust is en dus de hele tijd heel mopperig is. Ik wilde het ook eens proberen. Ik wil starten met het fles ritueel savonds omdraaien, dus wakker makrn, spelen en dan naar boven om de fles te geven en naar bed.
Haha het is af en toe inderdaad zo lastig! Denk je eindelijk alles op de rit te hebbrn en te snappen wat je kindje nou wil en dan blijkt dat toch de oplosssing weer niet..argh! Haha. Vind het wel fijn om hier ervaringen te kunnen delen, dan sta je er toch wat minder alleen voor en voel je je iets minder hopeloos ofzo hihi

Ik zou geen flessen meer geven van 210 en zeker niet van 240 iig.
Of geef je dan niet 7 of 8 scheppen?
Ik heb een voedingsdeskundige gesproken en die geven aan dat ze genoeg hebben aan 6 scheppen per voeding. Mocht hij hongerig zijn dan is het beter om meer water toe te voegen en het bij 6 scheppen wel te houden.
Kan me voorstellen dat dit te veel is voor mijn maagje en daar dan last van heeft en niet in slaap komt en begint te miepen.

Geef je hem al wat hapjes? Dit is dan ook weer een extraatje wat hij binnen krijgt.
Onze dochter was bij de 4,5 maand ook ineens mega hongerig maar was een groeispurt die een week aanhield. Ze kwam zelfs weer in de nacht voor een voeding toen.

Wij geven nu nog 4 x 180 en 1 x 150 omdat ze het niet redt van 18:30 laatste fles tot 6 de volgende ochtend. Ook niet erg want met 5 maanden doet ze het al mega met slapen :)

Om 18:30 dus de laatste fles en dan gaat ze rond 19:30 naar bed en slaapt dan tot 22:30 ongeveer en dan moeten we haar meestal wakker maken. Dit om de laatste fles te geven van 150 en dan slaapt ze na 45 minuten altijd weer.

Als hij om 18:00 uur slaapt hoelaat was dan zijn vorige fles? Misschien eens proberen zoals wij het doen. Lekker laten slapen en dan wat later nog even wakker maken voor een fles?

Succes :)

Lnoniem: lekker laat antwoord haha. Flessen van 210 geven we al weken, ziekenhuis weet ervan  Kinderarts ook, CB, niemand die het een probleem lijkt te vinden.

Het is gewoon 210 water met 7 schepjes :) ik hoor vaker dat mensen het erg veel vinden, maar als de kinderarts het goed vind kan ik me niet voorstellen dat het kwaad kan. Als we 180 zouden geven zouden we echt trrug gaan naar 5 flessen want extra water helpt helaas niet. 

Om mijn verhaal even af te maken.. Als hhij om 18.00 in slaapvalt heeft hij om 16.00 de fles gehad.
Laten slapen lijkt me geen goed idee, doortrekken tot devolgende dag is wel heel erg lang, en zo trek ik hem toch uit zijn ritme? Hij moet toch juist leren dat het om een bepaalde tijd tijd is voor de lange slaap, en niet dat hij zolang mag slapen savonds als hij eil en dan als hij wakker wordt pas een fles geven? Dan weet ik nooit wanneer dat gebeurt. Ik werk, dus dat lijkt me niet heel handig.
Hapjes eet hij heel goed, breid dat ook steeds meer uit. 

Ik heb het slaapritme wel veranderd. Ik maak hem nu wakker en laat hem spelen tot hij moe is en geef dan boven met slaapzak aan de fles in de stoel. Lekker rustig, en daarna even samen zitten eb naar bed. Ik ga wel proberen om een 180 fles te maken met extra water, kijken of dat werkt, ik heb dat eerder gedaan en toen spuugde hij hem gewoon uit. Alsof hij zeggen wilde:mama je hebt een foutje gemaakt met deze fles! 

Terug
Bovenaan