hoe ernstig is dat?

Hoi!
Weet iemand wat het betekend als tijdens de zwangerschap iemand wordt opgenomen met verhoogde leverfunktie? Mijn vriendin die al maanden in bed ligt omdat zij bijna haar kindje verloor rond de 23ste week en heftige bekkenproblemen kreeg, is nu 36 wk zwanger. 2 weken geleden kreeg zij te horen dat zij zw. suiker had en zij werd gisteren opgenomen met lever'cijfers' van 999 dat hoort onder 45 te zijn. Net kreeg ik een sms dat zij waarschijnlijk ook hellp-syndroom heeft gekregen dus ik hoop echt dat het allemaal goed komt zonder al te veel nare gevolgen voor moeder en kind.

Mor 74

Die verhoogde leverfuncties komen van het HELLP syndroom,
Is de afkorting van Highly Elevated Liver nog wat, dus het klopt dat dan je leverfuncties verhoogd zijn.
Dat is niet goed, griezelig hoor, gaan ze het kindje halen??
Sterkte er mee.........

Groetjes Rimke

Heel erg bedankt Rimke - ik  dacht dat Hellp met de nieren te maken had en niet even gegoogld. Ik wacht nu af om weer van haar te horen - ze wachten op uitslag van bloed en urine en verwachten dan te horen wat er gaat gebeuren. Mijn vriendin is erg bang dat haar kindje het niet gaat redden maar zij ligt in het beste ziekenhuis van Denemarken op dat gebied.  Ik hoop dat de aartsen weten wat ze  moeten doen...

Mor 74    

Hoi,

Ik heb het zelf gehad met Nora (5-4-08) en HELLP heeft inderdaad met de lever te maken en is meestal gevaarlijker voor de moeder dan voor het kind. Als je googled, er is een site www.hellp.nl   en daar staat veel info op.

Het is een hele nare ziekte en ik hoop dat het goed gaat met je vriendin en haar baby. (of was het niet je vriendin, ik weet het niet meer).

O ja, voor je je echt zorgen maakt: met ons is het goed gekomen allemaal en met diverse andere mensen die ik ken en het gehad hebben ook. Nora is met 35 weken geboren.

Groetjes

Hai Mor,

Ik heb ook HELLP-syndroom gehad. Die lleverwaardes komen idd van HELLP en de zwangerschapsvergiftiging. Je hebt gelijk dat het ook je nieren aantast hoor. Dit zal bij je vriendin ook het geval zijn, maar de lever is in dit geval een belangrijker orgaan.  Helaas was ik pas 32 weken zwanger en was het zo ernstig dat Fenna meteen gehaald moest worden. Het is dus wel een ernstige aandoening.  Het is vooral gevaarlijk voor de moeder. Maar als  je vriendin  al zover in haar zwangerschap is, zullen ze zeker geen risico nemen en het kindje halen als het nodig is.

Met mij gaat het trouwens goed en ook mijn dochter heeft het gered, dus hopelijk valt het voor je vriendin ook mee.

Doordat je er zo ziek van wordt, kunnen je nieren inderdaad ook aangetast worden, net als je longen en darmen (maar dan vooral als het heel ernstig wordt)
Naar mijn weten krijgen de moeders een shock waardoor de nieren en andere organen minder doorbloedt worden, en zo ook aangetast worden.......
Helaas komt het idd best veel voor, en heb ik vanuit mijn werk (IC-verpleegkundige) ooit eens een paar van die meiden verpleegd, is afschuwelijk maar vaak zijn ze er inderdaad op tijd bij........

Juf: ik hoop dat het met Fenna al wat beter gaat? Las in een ander topic dat ze ws motorisch wat achter gaat blijven? Hoop voor jullie dat het allemaal mee gaat vallen........sterkte ermee!!!

Bedankt voor jullie reacties. Ik hoop snel iets te horen van mijn vriendin. In ieder geval ga zij niet het ziekenhuis verlaten voordat haar zoontje geboren is. Hij is inmiddels ruim 3000 gr (bij 36 weken) en met al de tegenslag ze hebben gehad tijdens de zwangerschap  is hij haast wel sterk genoeg om ook dit laatse gedeelte te overleven. Ik maak mij inderdaad ook de grootste zorgen over mijn vriendin. De bekken en de zuikerziekteproblemen zijn allebei ernstig genoeg om mogelijke permanente schade  te veroorzaken en dan HELLP daarbij.....  Ik ben helaas ver weg maar zodra ik positiev nieuws krijg ga ik een bos bloemen bestellen voor hun  op interflora. Meer kan ik helaas niet doen.

Mor 74  

Hoihoi,

Wat een verhaal zeg.
Die bos bloemen zal ze goed doen.
Laat je nog even weten hoe het afloopt.

Veel sterkte voor jou en je vriendin.

Groetjes Iris mv Evy 16-05-08

Terug
Bovenaan