Hoe gaan jullie dat doen??

Van de week was hier iemand voor de intake van de kraamzorg. (we krijgen trouwens 59 uur ivm mijn bekkeninstabiliteit)

Maar die vrouw zei dus dat ze bij borstvoeding het liefst hebben dat de kleine bij de ouders op de kamer slaapt. En ook in de kraamweek dat de baby dan zoveel mogelijk bij de moeder is.

Maar ik moet zeggen dat ik dat niet echt zie zitten eigenlijk. Zowiezo past de wieg niet op onze kamer. En de hele kraamweek met een baby op schoot lijkt me ook niet echt prettig eigenlijk.

Bij onze dochters was dat ook nog niet zo trouwens. Die lagen overdag lekker op de babykamer in het wiegje te slapen. Lijkt me voor het ritme van de baby wel zo prettig eigenlijk. Tuurlijk lagen ze als ze wakker waren wel bij mij op bed, maar zodra ze moe werden sliepen ze in de wieg.

Ik weet dus niet goed wat ik met dat advies moet doen. Denk ik nou zo vreemd? Ben benieuwd hoe jullie dit willen gaan doen!

LIefs Annemarie

Hoi Annemarie,

Ik ben ook van plan om b.v. te gaan geven, maar ook wij willen de baby gewoon op zijn eigen kamertje laten slapen.
Ik heb het gesprek met de kraamzorg nog niet gehad dit krijg ik 17 maart.
Maar het kamertje ligt  naast dat van  ons en ik zie het niet zitten om hem bij ons op de kamer te leggen. Ook wij hebben daar niet echt plaats voor.
Ik denk inderdaad dat de baby op deze manier ook beter went om meteen in zijn eigen kamertje te slapen lijkt me veel rustiger voor hem.

Groetjes Kim

Hmm, ik moet zeggen dat ik het eigenlijk helemaal plan zoals de kraamzorg je aanbeveelt. Bij ons gaat de kleine gewoon mee op onze kamer, aan mijn kant van het bed in een co-sleeper... En voor overdag heb ik een draagdoek, mijn schoot en de kinderwagenbak in de woonkamer staan, zodat hij dus altijd vlakbij zal zijn, al dan niet tegen me aan... Het scheelt natuurlijk ook wel dat het bij ons de eerste is en dat is natuurlijk helemaal anders dan als je ook nog voor oudere kinderen moet zorgen...
Maar mijn overtuiging is gewoon dat baby'tjes heerlijk bij je moeten kunnen zijn. Ze hebben ten slotte 9 maanden helemaal ingepakt gezeten in jouw lichaam, dichter kan niet he... En ze dan zo plots helemaal alleen op een kamertje in een wiegje te slapen leggen komt voor mij gewoon heel onnatuurlijk over. Maar goed, uiteraard heeft iedereen zijn eigen mening en gevoelens hieromtrent en je zal mij dus ook niet iemand horen veroordelen die het anders doet, maar je vroeg om raad, dus...:)
Overigens: als je de baby in de buurt wil houden en toch niet gestoord wil worden door zijn/haar aanwezigheid, kan je misschien een draagdoek overwegen? Kan hij/zij lekker tegen je aan liggen en toch heb jij je handen vrij...

Ik moet zeggen dat het ook wel erg mooi klinkt hoor Indra, zoals jij het beschrijft. En misschien als dit ons 1e kindje was dat ik het ook wel zo ging doen.

Maar we hebben al 3 dochters van 8, 5 en 2 jaar. Dus ik heb overdag m'n handen best wel vol. De oudste 2 moeten bovendien naar school, zwemles, gym, muziekles enz.
En dat doe ik allemaal graag voor m'n kids hoor, begrijp me niet verkeerd. Maar ik zie dus niet echt een mogelijkheid om dan ook nog de hele dag met een baby op schoot te zitten.

En ik blijf erbij dat ik ritme/regelmaat ook erg belangrijk vind en dat de baby mijns inziens wat dat betreft beter in z'n bedje kan liggen.

Ik vind het wel leuk om te horen hoe julile hierover denken!

Hoi Annemarie,

Ik heb deze week ook de intake gehad en ga ook borstvoeding geven. Ze begonnen ook over de baby op de kamer te laten slapen. Reden: dan hoor je/zie je de hongersignalen (smakken/op handje sabbelen) en ben je voordat het kindje overstuur is al aan het voeden. Zeker in het begin als je samen een ritme aan het ontwikkelen bent is dat handig. Kon ik inkomen. Alleen....

Ik heb ook bekkeninstabilitiet en om de reden blijf ik mijn kraamweek in mijn slaapkamer. Ik mag geen traplopen. Dus ook bezoek komt op mijn slaapkamer. Nou zal het geen superdrukte worden die week want  ik heb geen zin om iedereen op mijn slaapkamer te ontvangen als ik helemaal in de kreukels lig, maar toch verwacht ik wel familie en een paar goede vrienden.  Ik ben erg fan van de drie R-en en heb dus gelijk tegen die dame gezegd dat het wiegje met een slapende baby erin  tijdens het bezoek  niet op mijn slaapkamer blijft staan. Veel te veel prikkels. Ze mogen heel zachtjes even om een hoekje naar de baby kijken als hij in zijn eigen kamertje ligt. Vasthouden dus alleen als hij toevallig  wakker is. Als de visite weg is, kan het wiegje weer terug. Ook als mijn zoon uit school komt, zal ik het wiegje naar het eigen kamertje doen. Er zitten bij wel wieltjes onder dus dat is wel makkelijk. De kraamverzorgster was het  met me eens.  En wat betreft s'nachts heb ik gezegd dat ik het ga  proberen, maar de vorige keer deed ik geen oog dicht van al die  babygeluiden, en hebben we na 1 nacht het wiegje uit onze kamer gehaald. Dus of dat nu wel lukt.....

Misschien kom ik beetje strikt/streng over, maar tenslotte is het de eerste week na de geboorte. Ze zijn nog zoooooooo klein.  Daarna kan iedereen  nog genoeg de baby zien en  vasthouden.
Mijn tip: volg gewoon  lekker je eigen gevoel en ervaring volgen in deze. Dat is altijd het beste.

Na de kraamweek laat ik de baby ook zoveel mogelijk in het wiegje op de eigen kamer slapen. Dus niet beneden in de woonkamer, in de box of kinderwagenbak, en ik ga er  niet de hele dag mee rondlopen in een draagzak. Ik geloof niet dat een baby zo goed  tot rust kan komen en ben bang dat het overprikkeld raakt en  te erg went aan  mijn aanwezigheid en dan moeilijk zonder mij kan.

Overigens kreeg ik op voorhand geen extra uren ivm mijn bekkeninstabiliteit. Pas als in de kraamweek blijkt dat het ernstig genoeg is krijg ik extra uren. Jij boft maar!

Groetjes
Lies

Vreemd dat dat blijkbaar per kraamburo verschillend is of je op voorhand al extra uren krijgt. Hier zei ze dat je er recht op had als je nu al hulp van buitenaf kreeg. En aangezien mijn moeder 2x in de week komt helpen viel ik daar dus onder. Dus kreeg ik 10 uur extra geindiceerd.

Ben het helemaal met je eens hoor, qua 3R's enzo. denk idd ook dat de baby het best af is in z'n eigen bedje, zonder constant mensen boven de wieg.

Oh en ik wil idd in de kraamweek ook zoveel mogelijk in bed blijven.
Bij m'n 2e dochter deed ik dat dus niet, en toen heb ik na de bevalling nog ruim een jaar bekkenklachten gehouden.
Bij de jongste ben ik netjes de hele kraamweek in bed gebleven, heb echt rustig aan gedaan en toen was ik vrij snel weer hersteld. Hoop dat het nu weer zo gaat.

Hmmm...Ik heb geen keuze, ik heb maar 1 slaapkamer.
Die is zo groot dat El Kind wel een eigen afdeling heeft met alle spullen.

Ik heb nu al eigenlijk helemaal geen zin in kraamvisite, hahaha!
Ik hou het lekker een week af denk ik, dan zien we wel verder.
Eerst eens zien hoe dat allemaal werkt en lekker rust nemen tijdens het voeden enzo.
Gewoon, de familie van heel dichtbij kan best af en toe langskomen,
maar meer ook niet, dat gedoe...

Natalie

Terug
Bovenaan