Eerst en vooral: Trek je niks aan van kijkende mensen. Ze kijken ook vast niet met het idee van 'wat een slechte moeder, kijk nou hoe dat kind zich gedraagt'. Als eender wie zich op de grond gooit en schreeuwt, kijk ik ook op, hoor. De helft van de mensen die je ziet zijn mss ook ouder of ooit geweest en die hebben het ook allemaal meegemaakt.
Dan: Ik ben niet per se voor het negeren, maar eerder voor verbinding te zoeken met mijn kind en de emoties benoemen. In de leefwereld van je kind is dat pakje knijfpruit niet krijgen echt een big deal en dat mag. Die emotie overmant je kind en het weet er geen blijf mee. Het is dan aan jou als ouder om die veilige haven te zijn en er te zijn voor je kind, ook als het geen 'sociaal wenselijk' gedrag stelt. Zo leert je kindje alvast dat ook wanneer ze het moeilijk hebben, dat het op jou kan rekenen en dat je er voor ze bent en niet alleen wanneer ze vrolijk zijn en zich goed voelen.
Dus zak tot op het niveau van je kindje, zoek die verbinding: Hé, ik zie dat je het moeilijk hebt, hè? Je vindt het niet leuk dat je dat knijpfruit niet krijgt en dat maakt je boos. Dat is niet erg. (je hoeft er geen 'maar...' achter te plakken wat dat doet je hele erkenning van hun gevoelens teniet.)
De gevoelens van je kindje zijn even legitiem als die van ons. Stel dat je partner zich zo op de grond zou gooien en zou huilen, zou je hem dan negeren? Wellicht niet?
Waarom dat dan wel doen met een kindje dat nog niks van z'n gevoelens kan plaatsen en geen referentiekader heeft op de wereld?
Nouja, da's mijn kijk op de dingen.