Hoe gaat het jullie de eerste week/weken?

Eva is nu ruim een week bij ons en wat een ervaring is het.
Super mooi en super genieten van onze kleine meid, wat bijzonder is het om ouder te zijn, dat weet je pas als je het bent. Dat heb ik altijd gezegd en zo ervaar ik het dan ook.
Maar wat ben ik soms ook onzeker, Eva kan s'middags echt al klaar wakker zijn en niet willen slapen, of wel moe zijn en echt vechten tegen de slaap.
En als ze in mijn armen ligt of ik haar in de box of wieg leg, dan zwaait ze enorm met haar armen de lucht in.
Hikken doet ze ook regelmatig behoorlijk, waarvan ze ook wakker blijft.
Dit allemaal in late middag begin van de avond en de rest van de dag slaapt ze heerlijk in haar wieg en ook s'nachts slaapt ze 5 uur achter elkaar door.

En hoelang moeten er tussen de bv zitten, ik voed haar nu elk 3 uur, ze groeit als kool en geeft ook regelmatig wat melk terug, soms maak ik haar wakker als ze niet zelf komt na 3 uur. Maar misschien hoefde dit alleen in het begin om op gewicht te komen en moet ik nu voeden op haar vraag?

Veel vragen he, maar ja, ik ben dan ook voor het eerst moeder en wil het graag goed doen, maar het genieten dat staat boven aan, want ondanks bovenstaand verhaal is het echt geen lastige baby, maar ben ik vooral zelf onzeker.

Alice

Hi Alice,

Je bent niet de enige hoor ik ben af en toe ook flink onzeker. Luna is nu 2,5 weken   bij ons en ook een erg makkelijke baby. Maar wij geven nu voeding wanneer ze er zelf om vraagt en niet meer standaard om de 3 uur. Ze groeit goed en lijkt tevreden en dat is volgens mij de belangrijkste graadmeter.

Alle mama's succes met al ie (op)voedingvraagstukken ;-)

Groetjes,
Nathalie

Hoi hoi,

Die onzekerheid van de eerste periode na de bevalling is wel vervelend ja. De twijfel of je het goed doet en wat er aan de hand is als ze huilen...

Sommige mensen voeden op de vraag van het kind en anderen voeden op tijd. Je hoeft ze in ieder geval nu niet meer verplicht wakker te maken voor een voeding, dat is alleen de eerste paar dagen. Het nadeel van voeden op tijd is dat je het natuurlijke proces van het verlengen van de tijd tussen de voedingen tegenhoudt. Het nadeel van voeden op vraag is dat het tijdstip van de voeding dus niet goed uitkomt.
Ik doe het dus de ene keer op vraag en als ik weg moet of iets anders moet doen dan zorg ik gewoon dat ik al heb gevoed.

Mijn tweede heeft dat maaien met haar armen ook heel erg gehad. Ik wikkelde heel vaak een hydrofiel doek om haar heen en dan legde ik haar pas in de box of bed. Ze viel daardoor iets gemakkelijker in slaap. Je hebt natuurlijk ook heel veel verschillende inbakerdoeken, misschien een keertje vragen op het consultatiebureau?

Manoe is ook geboren op 27 september, net als jouw Eva. We zitten dus nu in precies dezelfde periode! Ook Manoe is over het algemeen een tevreden kindje, maar heeft 's avonds altijd een onrustige periode. Ze wil dan het liefst alleen maar bij ons liggen en ongeveer om de 2 uur drinken!
De rest van de nacht en dag gaat het prima, ze komt dan om de 3 tot 5 uur voor een voeding.

Nou succes he, die onzekerheid verdwijnt vanzelf!

Michele (mv Dimas, Luna en Manoe 27-09-2008)

Hier gaat alles ook goed. Maar het is zeker wel wennen. Ik vind vooral de korte nachten erg vermoeiend maar gelukkig kan ik in de ochtend nog lekker met haar meeslapen.

Mijn dochter komt ongeveer om de 3,4 uur voor haar flesje. Ze drinkt wel heel erg veel voor haar gewicht maar ze doet het verder super goed.

Sinds vandaag is ze wat meer wakker en kijkt wat meer om haar heen. Echt super leuk om te zien.

Maar eerlik waar ik zou niet meer zonder haar kunnen! Wat een genot om te zien hoe ze je aan kan kijken. Dan smelt ik gewoon helemaal.

Maar ze is aan het huilen dus ik ga gauw even kijken.

Gr. Joyce

Ha meiden!

De 3de sept. is Domenikos, m'n derde kindje geboren. We hadden een moeilijke start. De 16e sept. had ik Domenikos eindelijk 'bij me' weliswaar lag hij en ik zat (letterlijk) in t ziekenhuis. Vanaf de 19e heb ik hem bv gegeven (daarvoor elke dag -tig keer kolven en weggooien vanwege medicijnen) De 22e was m'n allerlaatste keer bv. Ik moest stoppen want  het ging lichamelijk echt niet goed. Doordat hij de fles krijgt kon ik (zware) nodige pijnstillers nemen en slapen/rusten dat had ik al veel te lang niet gedaan. En dat was nodig na 2 (zware) operaties en de nodige geestelijke klappen.
Om de 3 uur kreeg beebje een flesje. Tot afgelopen za. toen onze kinderarts zei dat t beter was op verzoek en dat wakker maken niet meer nodig was (met een max. van 5 uren). Nu is het ongeveer om de 3 uur. En m'n ouders die hier logeren hebben 'nachtdienst' gedraaid zodat ik kon slapen. Ik ben weer mens en de afgelopen nachten   viel ik in 'de nachtdienst'. M'n oudste is 3,5 m'n 2de is bijna 2, nou zou je denken dat alles nog 'vers' is... Maar ik denk ook vaak als ie s nachts ineens huilt: zou hij pijn hebben? Misschien moet ie nog meer boeren... Misschien wil ie nog meer melk... Zou ie teveel hebben gehad en is ie misselijk? Misschien heeft ie krampjes etc. etc. Geef ik elk kindje genoeg aandacht???? Ik doe m'n best m'n man ook in z'n paar uurtjes dat ie niet werkt. De jongens zijn niet jaloers of anders, dus t zal wel goed zijn... Het valt soms niet mee, ik vergeet mezelf soms (hmmmm dorst, hoeveel heb ik vandaag eigenlijk gedronken? Niet genoeg...)
Ach ik voel me heeeeeel rijk als ik naar m'n mannetjes kijk!!!
groetjes,Priscilla

hallol...
hier gaat het langzaam aan ook steeds beter!!!
merk wel dat dit minder snel geneest als van de eerste... ben bevallen met keizersnede.. dus wond op wond...
maar het komt allemaal goed :D

Eva heeft vandaag dus bijna de hele dag nauwelijks geslapen, zo verschrikkelijk huilen en zo overstuur, heel zielig om te zien en te horen.
Nu ligt ze weer in haar wieg te hikken, maar is verder wel rustig.
Ook is ze vandaag ongeveer om de twee uur gekomen voor voeding.

Hopelijk gaat ze vanaf nu toch even ook lekker slapen, vooral voor haar zelf, ze is zo moe, ze wrijft in haar oogjes, ligt te gapen, maar dus niet slapen.

Alice

hoi ellez
ik herken het erg je onzekerheid! ook hier, veel onzekerheid qua voeden, wel of niet gebruik van speentjes, wakker maken of niet etc etc.
ik heb een tweeling en ben begonnen met bijna alleen borstvoeding maar ik was op een gegeven moment alleen maar aan het voeden. borstvoeding is veel sneller verteerd dan flesvoeding waardoor ze minder slapen. nu geef ik ongeveer iedere drie uur, later als ze later komen, eerst een half uur de borst en daarna bied ik een fles aan en die willen ze soms wel en soms niet. je kan ook s op borstvoedingsforum.nl kijken. maar wat ik in de afgelopen zes weken vooral geleerd heb is dat de vele deskundigen elkaar allemaal tegenspreken en dat het toch vooral een kwestie is van gevoel volgen.

geniet ze!

groetjes Roos

Terug
Bovenaan