Hoe geven jullie de groenten?

Hoi allemaal,

Ik vroeg me af hoe jullie de groentem geven aan jullie kind

- zelf gesneden en gekookt?
- uit een potje
- groenten uit blik gekookt?

Of wat anders? Ik heb ideeen nodig ;)
 
Uhm gewoon lekkere verse groente koken en geven
Vind die heerlijk zeker die kleine zakjes van 1 persoon waar wortel broccoli en bloemkool in zit.

En boontjes en peultjes enn spruigenvind die heerlijk samen met zalm en wit vis.
Pf ren groente burger
 
Hoe oud is je kindje?
Toen onze dochter onder een jaar was at ze gepureerd groente etc. Soms een potje op vakantie enzo. Maar vanaf 10 maanden ofzo geven we haar steeds grotere stukken groente. Nu is ze 13 maanden en eet ze in principe war wij eten. 
 
Eigenijk als vers. Of we kookte het per groenten en dan in blokjes in de vriezer en soms gerechtjes in de vriezer. Haal veel inspiratie van www.smikkels.nl en dan combineerde ik het deels met wat we zelf aten. Als wij rijst aten zocht ik iets met rijst wat hij ook kon eten.
 
Tot 1 jaar gaf ik nog wel vaak een potje, 3x per week ofzo als wij geen aardappels en groenten aten. Als we wél aardappels en groenten aten, at ze met de pot mee.

Vanaf 1 jaar ging ze ook beter rijst, risotto en pasta eten dus eigenlijk eet ze nu altijd met de pot mee nu. Behalve als we nasi/bami/soep/pizza/shoarma etc. eten, dat maar lust ze niet. Dan kook ik apart een beetje brocolli (zo'n zak uit de vriezer) en een aardappeltje.

Groente uit blik doe ik eigenlijk nooit, maar dat eten we zelf ook nooit. Dus meestal vers aardappels met groenten, of pasta/lasagne of rijst met een prutje, gewoon wat we zelf eten! Kruiden eet ze ook gewoon mee, en ik kook eigenlijk altijd zonder zout.
 
Alles vers gekookt...
In het begin gepureerd maar met 6/7maanden al stukken uit het vuistje!
Ik had wel als "reserve" altijd wat spinazi of erwtjes in de vriezer
 
Onder de 6 maanden kookte ik gewoon wat extra groenten van ons in een apart steelpannetje, even pureren en in siliconen ijsblokvormpjes. Ik begon met 1 blokje en toen het 4+ werd ben ik overgestapt op de moedermelk bewaarpotjes van avent. Kunnen ook prima met een prak in de vriezer. 
Wij eten grotendeels plantaardig. En rond 6 maanden kwam ik erachter dat ze de kale groenten gewoon niet zo lekker vond. Dus is ze mee gaan eten met ons. Granen kostte even wat wennen, dus rustig opbouwen. Maar de rest ging allemaal goed. Bonen, linzen, specerijen. Alles is prima, zolang de ondertoon maar ietsjes zoetig is. Ze eet zo boboti of bloemkool kikkerewt curry mee. Ik ben natuurlijk wel voorzichtig met zout, suiker en verzadigde vetten. Maar verder kan alles hoor. 
Die van mij at rond 6 maanden graag dit:
1 zoete aardappel in plakken roosteren in de oven
Paar handen spinazie met een teentje knoflook, verse gember en wat nootmuskaat roerbakken. 
Pureren met een eetlepel amandelpasta erdoor. Als je niet plantaardig eet kun je de ik ook wel een lepel huttekase oid gebruiken. 
En het is gewoon als stampot eigenlijk voor jezelf ook erg lekker, je kan er evt een stuk vlees(vervanger) bij eten als je steviger wilt eten. 
 
 
 
Terug
Bovenaan