Hoe geven jullie de groenten?

Oh en bruine bonen met appel. Daar werd ze ook goed enthousiast van. Rond 6 maanden kan dat nog wel   
Nu is ze 8 maanden en eet ze ook stukjes. Als het zacht is of makkelijk te verweken. Hangt wel een beetje af van haar energie en humeur. Lunch gaat het beste. Repen avocado of komkommer, broodje, pasta met groenten als wortel en pompoen.. Avondeten pureer ik nog vaak. 
 
 
Mijn dochter was gek op spruitjes en andere groentes. Nu wat minder. Om in groentes te blijven variëren maak ik soms een gevulde omelet voor haar. Met groenten. Die snij ik in blokjes of kleine reepjes en dan eet ze dit zelf (ze word 2 jaar)  Hiervoor kookte ik alles vers en pureerde ik het. Blijft een uitdaging eh, goed en lekker eten voor de kleintjes. Hier soms echt drama ?
 
Mijn dochter is nu 18 maanden, meestal eet ze verse groente, gekookt, gegrild of even in de pan geroerbakt(?). En dan in kleine stukjes die ze zelf aan een vork kan prikken. Ik heb ook altijd iets van doperwten, sperziebonen of bloemkool in de vriezer. Qua smaak en qualities doet dat weinig af aan vers en het komt wel voor dat wij iets eten wat minder geschikt is voor onze dochter, zo kan ik altijd makkelijk en snel wat maken, ook als wij later eten. Moet zeggen dat we tot nu toe een meisje hebben dat groente heerlijk vindt, kan haar niet blijer maken dan met een bord geroerbakte bonen of een bakje doperwten. Uit pot en blik vind ik zelf niet lekker, maar mijn dochter eet dan ook niet.
 
Ik heb toentertijd van die grote silicone ijsblokhouders gekocht op bol.com. Dan kookte ik bijv. een kilo wortels en dat verdeelde ik over de bakjes. In het begin was het een klein laagje en deze raakte steeds voller. 
Zo kon ik iedere dag een vers hapje au-bain-marie opwarmen.
Later bij de Hema bewaarbakjes van 0,25L gehaald en daar vries ik nog steeds resterend eten mee in, zoals macaroni of kip met rijst. Als wij dan zelf een keer willen snacken, kan hij gewoon een normale maaltijd krijgen. Hij is nu 1,5
Ik heb nog nooit een potje gegeven, omdat ik dus altijd eten voor hem ingevroren had, wat ook meegenomen kon worden als we ergens heen gingen.
 
Hier ook nooit een potje nodig gehad. Ben er op zich niet op tegen, maar mijn ervaring was dat het net zo makkelijk zelf te maken is. Met het enorme voordeel dat het dan niet gezoet is met appel(sap). Met een weekje vakantie nam ik bijvoorbeeld ook gewoon mijn eigen ingevroren bakjes mee. Ik heb 18 van die Nuby bakjes. De staafmixer ging mee een je hebt zo een groente/fruit hap gemaakt.
Een hele pompoen, bloemkool of broccoli is zo gekookt/gestoomd en je hele vriezer ligt weer vol. In het begin moeten ze toch smaakjes leren, later kwamen pas de combinaties. 
Later kwamen peulvruchten erbij, volgens mij vinden veel baby's dit lekker (bruine/zwarte bonen en linzen zijn hier favoriet). 
 
Toen ze baby waren potjes, zelf maken en later stukjes aanbieden. Al was het maar 1 hap, bleef het aanbieden. En, om toch wat te laten eten als ze slecht hebben gegeten doe ik nog steeds bijna elke avond een 'toetje' van yoghurt, divers fruit, spinazie avocado ;) ze zijn nu 3 en 2. 
 
Terug
Bovenaan