Hoe groot kans op zwangerschap?

Hoi Allemaal,

Mijn man en ik hebben vorige maand besloten om na mijn stopweek van de pil, niet opnieuw te beginnen aan de pil. Ons eerste zoontje is nu bijna 1,5 en we zouden graag nog een kindje krijgen. Dit is dus onze eerste cyclus. Nu wilden we eigenlijk niet een kindje dat geboren zou worden rond kerst/ oud en nieuw en leek het ons handig om de zorgverzekering eerst omhoog te doen, dus hadden we besloten deze ronde over te slaan, daarom heb ik ook nog geen ovulatietesten gedaan. Ik heb de app Pre mom gedownload en die gaf aan dat mijn vruchtbare periode was op 1/2 april. We hebben rond die tijd daarom niet gevreeën. Nu is het ondertussen 7 arpil en hebben we vandaag en gister wel gevreeën. De kans om zwanger te worden is klein, zo 7 dagen na de voorspelde eisprong. Toch knaagde het aan me.. wat als? Dus ik dacht ik doe even een ovulatietesten om me gerust te stellen... Is die ineens net zo donker, of nog donkerder zelfs dan de teststreep... Chips.... Zie foto. Het is Cyclusdag 23. Vorige zwangerschap duurde zwanger worden met de ovulatietesten alsnog 4 cyclussen en mijn cyclussen duurde altijd netjes 28/29 dagen. Hoe kan ik dan nu ineens ovuleren op dag 23??? Of kan het dat sperma misschien de test beinvloed ofzo?? hoe groot is de kans dat ik nu toch zwanger ben?

Ps. Natuurlijk is het kindje ook hardstikke welkom mocht het toch op of rond kerst oud en nieuw komen. Lijkt ons alleen minder handig haha.

zYemWVI.jpeg
 
Een app kan toch helemaal niet ruiken wanneer je ovuleert. Die doet aan kansberekening, op basis van vorige cyclussen. En aangezien je net gestopt bent met de pil is er nog geen input en gaat deze uit van de boekjes (28 dagen). Na het stoppen met de pil weet je simpelweg niet wanneer je eisprong komt.
 
Ik heb cyclussen varriend van 36-45 dagen. Dan is mijn (verspelde) ovulatie vaak tussen cyclus dag 23-26. Dus dan is het wel mogelijk dat deze cyclus eisprong later dan de 'standaard' 14dagen is...
 
Een enkele ovulatietest doen heeft geen zin. Niveau LH kan vooral in de luteale fase van de cyclus flink schommelen dat zelfs voor een tweede maal een piek kan worden gemeten. Sperma beïnvloedt de test niet (hoe zie je dat voor je? Je partner is toch niet over de test klaar gekomen??) Deze ovulatietest zegt dus niets. Echter, aangezien je net met de pil bent gestopt, kan het zomaar zo zijn dat je eisprong later is. Dat is een volkomen normaal verschijnsel en iets waar een app geen rekening mee houdt. Als je geen Kerstbaby wilde, had je beter nog een cyclus moeten wachten. Voor nu is het afwachten. Kans op zwangerschap bij seks rondom de eisprong schijnt rond de 20% te liggen.
 
Laatst bewerkt:
Na het stoppen met de pil is het absoluut niet vanzelfsprekend dat een cyclus meteen weer regelmatig is. Dit kan zelfs maanden of jaren duren. Om er enigszins iets over te kunnen zeggen moet je minstens 1x een natuurlijke menstruatie gehad hebben…

Ik vind het bijna meer dan logisch dat je eisprong de eerste cyclus laat is. Rond dag 23 zou heel goed kunnen omdat ze lijf nog moest ‘opstarten’.
Kans op zwangerschap is afhankelijk van je leeftijd. Onder de 35 heb je grofweg 20% kans iedere maand.

Overigens is het advies tegenwoordig om 3 maanden te ontpillen voordat je met een kinderwens start.

Laatste punt: condooms zijn in dit geval gewoon even mega praktisch.
 
Terug
Bovenaan