Hoe halen jullie de flessen er af?

Hoi meiden,

Mijn dochter is bijna 9,5 mnd.
Ze heeft tot paar weken geleden borstvoeding gekregen. Ik ben gestopt vanwege operatie, narcose en zware pijnstilling. Gelukkig was ik al bezig met afbouwen, waardoor de laatste stap me emotioneel gezien niet zo moeilijk af ging als wanneer ik abrupt had moeten stoppen.

We geven onze dochter dus al een tijdje kunstvoeding. Op dit moment drinkt zij vier flesjes per 24 uur van 150 ml. Rond 6.30, 11.00, 15.30 en voor t slapen gaan. Als ik naar de schema's kijk dan zouden we 1 fles moeten afbouwen. Ik ben echter nooit zo met die schema's bezig geweest, omdat ik voedde op verzoek.

De achterliggende gedachte is volgens mij dat ze op een gegeven moment niet zoveel melk meer nodig hebben, omdat de vaste voeding alles in zich heeft. Mijn dochtertje eet s ochtends als tussendoortje fruit. Meestal 150 gram. Tussen de middag een boterham en s avonds 150 gram avondeten.

Ik ben even op zoek naar hoe ik nu de flessen het beste kan afbouwen. In totaal krijgt mijn dochter nu 600 ml vocht. Als ik er een fles afhaal wordt dit minder. Ze krijgt wel water en lauwe thee aangeboden, maar dit vervangt zeker nog geen fles. Nu zal het wel werken dat als ze dorst krijgt ze dat meer gaat drinken?

Anyway, hoe hebben jullie dit gedaan?
 
Hoihoi! Ik vond het ook lastig! Ben op een gegeven moment een extra boterham gaan aanbieden en eerst brood en tussendoortjes en de vaste voeding zeg maar, en daarna pas een fles. Toen merkte ik vanzelf dat mijn zoon de fles steeds meer liet staan. Hij is nu bijna 13 maanden en hij krijgt 's ochtends een fles van 180 ml en om 19 uur nog een fles van 180 ml. Hij vindt het lekker, ik vind het fijn en het wordt vanzelf wel minder. Ik heb ook geoefend met zo'n 360 graden beker van mushkin (?) En dat bied ik hem nu gewoon de hele dag aan dus zo drinkt ie wel meer. Ik kreeg als tip om eerst een laagje water erop te leggen, zo leren ze er sneller uit drinken.

Succes!
 
Ja het is idd een idee om de vaste voeding verder op te bouwen en wel de fles aan te bieden, zodat mijn dochter idd net als jouw kindje zelf gewoon gaat aangeven dat ze minder hoeft. Past beter bij mij, dan minder aanbieden en ik het daarmee bepaal. Thnx!
 
Hier ging ik met 8 maanden over naar 2 dutjes en werden 4 flessen gewoon wat lastig in de dagplanning, want alle voedingsmomenten zaten dan zo dicht op elkaar. Het ritme werd toen:

6.30 wakker, fles
7.30 1/2 boterham
9.00 fruit en water
9.30-11.00 slapen
11.30 brood
13.00 fles
14.00-15.30 slapen
15.30 cracker of koek en water
17.00 groente
19.00 fles

Zo waren de flessen netjes verdeeld over de dag (steeds zo'n 6 uur ertussen) en dus eerst brood geven en dan pas de fles.
In de middag (15.30) was ze soms wel echt hongerig en dan gaf ik 60cc fles, want als ik 150/180 gaf, ging d'r avondeten er niet meer in..

Dus het ging aardig vanzelf. Mijn ervaring is dat ze vanzelf beter leren brood eten en water/sap drinken zodra er een fles af gaat. Dat duurt misschien een weekje, maar ach. Probeer het eens, of probeer dan in ieder geval de fles van 11.00 wat te verlaten naar 12.30/13.00 en de fles van 15.30 minder cc's te geven!
 
Thnx Romy! Het is ook een idee om naast de fles, s ochtends brood te introduceren ja. Dat helpt ook met het vullen van het buikje zodat de fles wat minder 'nodig' is.

Zo fijn om hier verschillende ervaringen te horen en daar je eigen plan uit te trekken. Thnx :)
 
Vanaf een maand of 9 ging onze dochter 2 keer slapen en toen werkte het 3 flessenschema hier ook beter. Maar ik had een goede eter en die liet zelf al beetjes fles staan. Dus het was geen grote stap. 
Tov jouw vaste voeding schema kreeg ze hier vanaf 10 maanden ook ontbijt. Een broodje of bordje havermoutpap. En met het 3 flessenschema zijn we ook begonnen met een licht tussendoortje rond 16 uur. Rijstwafel of maisvinger ofzo. Vanaf 11 maanden werd dat tussendoorte wel wat substantieler, want het paste in haar holle kies zeg maar ? Bananenbrood, krentenbol, cracker met beleg, fruit/notenreepjes, crackertjes met groentenspread en wat rozijntjes of abrikoosjes. Zoiets. En vanaf 11 maanden werden het ook twee lunchboterhammen. 
En op die manier at ze steeds iets meer en dronk ze minder melk. Hier is ook wel een periode geweest van weinig vocht drinken. Waar ik me toen veel zorgen over maakte. Maar met oefenen werd dat snel beter. Ze ging steeds beter drinken uit een rietjesbeker, die ging hier het beste. Maar de tuitbeker of 360 beker is ook prima hoor.
 
 
 
Oh en ik gaf toen al erg weinig gepureerd. Gewoon stukjes. Dat vult ook beter. Wel op een veilige manier geserveerd natuurlijk. 
 
Terug
Bovenaan