Hoe hoog moet je bed staan op klossen?

Hallo

Bed moet op ongeveer 60 cm hoogte staan dat was de vraag volgens mij.

@ Tine als ik in februari niet op bed was gaan liggen was onze zoon wel erg hard met zijn hoofd op de grond gevallen , en er was echt geen medische noodzaak om te gaan liggen.
Ik ging liggen om 3 uur en om 3 minuten over 3 was hij er.

Jij zou toch moeten weten dat iedere bevalling is.

Groetjes M.L

en ik heb begrepen dat die klossen ook bedoeld zijn voor na de bevalling, voor het hechten en als de kraamverzorgster je verzorgt/nakijkt. dus het gaat niet alleen om de bevalling.

Ipv klossen kan een extra matras ook helpen om je bed hoger te krijgen. Die kun je er gewoon alleen op laten leggen voor als je controle hebt en daarna weer verwijderen

Hallo @ M.L
Geweldig te lezen ....je hebt je gevoel .... je intuitie gevolgd. Gedaan wat op dat moment meest adequaat was. Je bent geweldig.
Gaat vanzelf, je denkt daar niet bij na. Je ging op bed toen je intuitief dit nodig vond. Dat is normaal bevallen, BRAVO!

De TOP tip 4 is zo bedoeld.

Weet je ..... een bed op kossen thuis, is een kraamkamer maken zoals die in een ziekenhuis moet zijn voor bijzonder moeilijke bevallingen, waarbij de dokter en de verloskundige goed zicht moeten hebben op de vagina om een tang of vacuum te doen of in te grijpen. Dat is maar bij 5 - 7% van de vrouwen nodig, moeten daarom 95 - 93% van de vrouwen verplicht op bed en op hun rug bevallen? Kom nou .......

Kunstverlossingen doen we zo- ie- zo niet thuis, zoals je weet.
Overigens als vrouwen recht op blijven, staan en lopen, verloopt de bevalling soepeler en wordt als minder pijnlijk ervaren. Kun je je kind beter accomoderen zoals de Belgische vroedvrouwen zeggen.
Onderzoek leert verder dat er veel ritueel en medisch georienteerd beleid gebruikt wordt bij normaal en thuis bevallen (en ik heb het ook zo (medische georienteerd) geleerd in mijn opleidingen).
Maar jullie vrouwen hebben mij over de jaren geduldig verteld en geleerd dat ik en veel van mijn collega's het op dit punt helemaal fout hebben. Werken met traditionele vroedvrouwen
leerde mij daarover nog veel meer. Met dat geleerde doe ik graag iets. Wie nooit van mening veranderd, heeft zelden iets geleerd nietwaar?

Dus weg met dat bed en die klossen bij normaal en thuis bevallen. Erg radicaal ja..... maar in de UK zien we in geboortehuizen (daar werken alleen verloskundigen) zonder hoog bed dominant in de kamer er veel creatiever bevallen wordt en de resulataten zichbaar verbeteren. Ja nog beter...vrouwen zijn erg tevreden.

Vooruit lieve as moeders praat net als de vrouwen dat met mij deden met de verloskundige en zeg dat je wilt doen wat je lijf je aangeeft tijdens de ontsluiting en het persen.
Nu wetenschappelijk onderbouwd, dus een koekje dat de verloksundige niet haar neus voorbij mag laten gaan.

Lieve groet, Tine.

Tine, je hebt groot gelijk hoor! Mijn ervaring is ook dat de bevalling veel lekkerder gaat (nog geen 4,5 uur!!) als je blijft lopen. Maar feit is nu eenmaal dat we in Nederland van regeltjes aan elkaar hangen, en dat één van die regeltjes is dat in het kader van de Arbo-wetgeving, je bed voor de VK en de kraamhulp omhoog moet! En je wil toch niet het risico nemen dat ze wegblijven omdat je bed te laag is, wel?? (durf tenminste niet echt een bevalling helemaal in mijn eentje te doen :)   ).

Wij hebben ook een boxspring, en bij mijn eerste (met 38 weken geboren) was ik er niet eens aan toegekomen om te kijken hoe het verhoogd kon worden. Niemand heeft daar moeilijk over gedaan. Omdat ons bed 8 poten en een achterwand heeft, zag ik ff niet hoe ik het deze keer (inmiddels 38+5) moest verhogen, en heb ik zowel de VK als de kraamzorg gevraagd of ze er bezwaar tegen hadden als het zo bleef. Beiden gaven aan daar prima mee te kunnen leven. Dus wie weet, is vragen gewoon voldoende. Ik weet wel dat het je een heleboel 'gehannes' scheelt :)

Succces, groetjes, Claudia

Hallo Tine

Ik heb twee keer een redelijk makkelijke bevalling gehad de eerste was zwaarder omdat ik ingeleid moest worden vanwege het in het vruchtwater poepen van onze dochter dus die weeen vond ik heftiger.
(voor de bevalling zou ik het zo weer doen kijk er goed op terug)

Maar dan nog vind ik dat het bed op klossen moet, voor de verloskundige zij hebben maar 1 rug, en recht op staan is beter voor hun rug zo ook voor de kraam zorg.
Ik werk zelf ook in de zorg en ik kan je vertellen handelingen aan het bed op je knieen is geen feest.
Dus willen we nog goede kraam zorg en verloskundige houden bed omhoog!!

Groetjes

Dag ML en Claudia,

Het gaat om het ei of de kip .... wie was er het eerst.
De regel van het bed op klossen zetten is van hééél ver voor de ARBO wet (1983). Heeft alles te maken met visie op verplegen, verpleegkundige technieken en ritueel. Weet je ..... dagen op bed doorbrengen na de bevalling is al heel lang geen regel meer. Rust is OK. Het volgen van je lijf en gevoel is beter.

Vanaf 1971 (toen ik ging praktiseren) bemerkte ik, dat vrouwen die thuis bevielen en die ik de dag van bevallen vóór de nacht nog even bezocht, zelf naar de toilet waren gelopen, omdat zij niet op de pan een plasje wilde of konden doen. Let op ik ben opgeleid in de wetenschap dat vrouwen 5 -6 dagen in bed moeten blijven na de bevalling.
Ik zei over dat uit bed gaan overigens nauwelijks iets. Die vrouwen waren veel meer ervaren met bevallen dan ik, de jonge vroedvrouw. Vrouwen voelen zelf meer dan de vroedvrouw nietwaar? Bovendien wist ik erg weing over die dingen. Dus ik knabbelde al snel aan de dagen in bed en liet vrouwen de beweging buiten bed toe. Ja let op, ik was wel het baasje, die hier controle op wilde hebben. Zou ik nu anders doen .... heb geleerd..

Toen Professor Huisjes in 1981 in een artikel in het NTVG schreef dat dagen in bed liggen na de bevalling wel veranderd kon worden en obsoleet bleek te zijn heb ik mijn beleid direct actief gewijzigd en haalde vrouwen direct na de normale geboorte uit bed en zette ze letterlijk terug op de benen.
In die tijd experimenteerde ik ook met andere houdingen dan plat op de rug liggen en met opgetrokken benen persen tijdens de bevalling en vroeg vrouwen naar hun mening en ervaring.
Ik kwam er snel achter dat het een nogal complexe materie is, maar snel uit bed halen na de bevalling gaf wel erg veel positieve respons.
Daar ging ik dus gewoon mee door. Met baringshoudingen en vaker zelf kiezen van de houding trouwens ook.
Maar oh jéé, de verpleging in ziekenhuizen en de meer conservatieve kraamverzorgsters thuis waren er niet echt blij met dat vroeg uit bed komen van die vrouwen. Kon dat wel goed zijn??? en nu weet ik dat die reactie kwam omdat zij hun vrijheid kwijt dreigden te raakten, vrouwen liepen hen voor de voeten. Ja, zo werkt het dus.

De gewoonte vrouwen bij de baring niet te laten staan en lopen, maar op de rug te leggen en in een bed ontstond in de 17e eeuw als variatie op het gebruik van de baarstoel met verstelbare leuning en door het gebruik van instrumenten (de verlostang) tijdens de bevalling. Voor die tijd bevielen vrouwen recht op, staand, soms op een krukje, zittend.
Doordat de leuning van de baarstoel naar achteren kon worden geklapt ontstond en smal bedje. Zo was er meer zicht op de vagina voor het gebruik van de tang. Daarna werd de vrouw 'verbed' wat betekende dat ze van van die stoel naar bed werd getild. Dat vonden sommige artsen erg lastig en besloten voortaan maar gelijk een bed te gebruiken voor de bevalling. Mode dus.
De stoel waar ik nu op zit is 36 cm hoog. Een hoog laag bed (bevalbed) in een ziekenhuis heeft een bereik van 35 - 80 cm.
Van Deventer, Nederlands grootste vroedmeester en ontwerper van ook een baarstoel (staat in een Leids museum en de zitting zit op normale zithoogte, ong. 36 cm,) van na de verlichting stelde rond 1720 in zijn bijzondere geschriften dat met name dikke vrouwen moeten 'staan' tijdens de bevalling voor goed verloop. Ja, hij wist alles over vrouwen bekkens en de voortgang van de bevalling.

Het gaat mij niet echt om die klossen, het gaat mij erom dat dat bed op klossen een veel te dominante plek heeft bij een spontane (thuis) bevalling. De gewoonte een bed te gebruiken moeten we met elkaar tegen het licht houden. Het is in mijn optiek ritueel. Liggen verstoort de natuurlijke voortgang.
Wat heeft het voor zin om een hoog bed midden in de kamer te zetten bij een spontane bevalling als je weet dat liggen de natuurlijk voortgang negatief bevloed? Dat bed nodigt te veel uit tot liggen!

Waar gaat het nou helemaal om dames? Gezond houden van moeders en babies. Bevallen is geen ziekte!
Vrouwen en babies blijven gezond als we het natuurlijke proces van de spontane bevalling niet verstoren. Daar zit de kruks, wat is normaal bij een spontane bevalling? Staan en lopen en de intuitie volgen, zoals we dat al eeuwen doen is normaal gedrag bij een normale bevalling.

Lieve groeten, Tine.

Terug
Bovenaan