Dag ML en Claudia,
Het gaat om het ei of de kip .... wie was er het eerst.
De regel van het bed op klossen zetten is van hééél ver voor de ARBO wet (1983). Heeft alles te maken met visie op verplegen, verpleegkundige technieken en ritueel. Weet je ..... dagen op bed doorbrengen na de bevalling is al heel lang geen regel meer. Rust is OK. Het volgen van je lijf en gevoel is beter.
Vanaf 1971 (toen ik ging praktiseren) bemerkte ik, dat vrouwen die thuis bevielen en die ik de dag van bevallen vóór de nacht nog even bezocht, zelf naar de toilet waren gelopen, omdat zij niet op de pan een plasje wilde of konden doen. Let op ik ben opgeleid in de wetenschap dat vrouwen 5 -6 dagen in bed moeten blijven na de bevalling.
Ik zei over dat uit bed gaan overigens nauwelijks iets. Die vrouwen waren veel meer ervaren met bevallen dan ik, de jonge vroedvrouw. Vrouwen voelen zelf meer dan de vroedvrouw nietwaar? Bovendien wist ik erg weing over die dingen. Dus ik knabbelde al snel aan de dagen in bed en liet vrouwen de beweging buiten bed toe. Ja let op, ik was wel het baasje, die hier controle op wilde hebben. Zou ik nu anders doen .... heb geleerd..
Toen Professor Huisjes in 1981 in een artikel in het NTVG schreef dat dagen in bed liggen na de bevalling wel veranderd kon worden en obsoleet bleek te zijn heb ik mijn beleid direct actief gewijzigd en haalde vrouwen direct na de normale geboorte uit bed en zette ze letterlijk terug op de benen.
In die tijd experimenteerde ik ook met andere houdingen dan plat op de rug liggen en met opgetrokken benen persen tijdens de bevalling en vroeg vrouwen naar hun mening en ervaring.
Ik kwam er snel achter dat het een nogal complexe materie is, maar snel uit bed halen na de bevalling gaf wel erg veel positieve respons.
Daar ging ik dus gewoon mee door. Met baringshoudingen en vaker zelf kiezen van de houding trouwens ook.
Maar oh jéé, de verpleging in ziekenhuizen en de meer conservatieve kraamverzorgsters thuis waren er niet echt blij met dat vroeg uit bed komen van die vrouwen. Kon dat wel goed zijn??? en nu weet ik dat die reactie kwam omdat zij hun vrijheid kwijt dreigden te raakten, vrouwen liepen hen voor de voeten. Ja, zo werkt het dus.
De gewoonte vrouwen bij de baring niet te laten staan en lopen, maar op de rug te leggen en in een bed ontstond in de 17e eeuw als variatie op het gebruik van de baarstoel met verstelbare leuning en door het gebruik van instrumenten (de verlostang) tijdens de bevalling. Voor die tijd bevielen vrouwen recht op, staand, soms op een krukje, zittend.
Doordat de leuning van de baarstoel naar achteren kon worden geklapt ontstond en smal bedje. Zo was er meer zicht op de vagina voor het gebruik van de tang. Daarna werd de vrouw 'verbed' wat betekende dat ze van van die stoel naar bed werd getild. Dat vonden sommige artsen erg lastig en besloten voortaan maar gelijk een bed te gebruiken voor de bevalling. Mode dus.
De stoel waar ik nu op zit is 36 cm hoog. Een hoog laag bed (bevalbed) in een ziekenhuis heeft een bereik van 35 - 80 cm.
Van Deventer, Nederlands grootste vroedmeester en ontwerper van ook een baarstoel (staat in een Leids museum en de zitting zit op normale zithoogte, ong. 36 cm,) van na de verlichting stelde rond 1720 in zijn bijzondere geschriften dat met name dikke vrouwen moeten 'staan' tijdens de bevalling voor goed verloop. Ja, hij wist alles over vrouwen bekkens en de voortgang van de bevalling.
Het gaat mij niet echt om die klossen, het gaat mij erom dat dat bed op klossen een veel te dominante plek heeft bij een spontane (thuis) bevalling. De gewoonte een bed te gebruiken moeten we met elkaar tegen het licht houden. Het is in mijn optiek ritueel. Liggen verstoort de natuurlijke voortgang.
Wat heeft het voor zin om een hoog bed midden in de kamer te zetten bij een spontane bevalling als je weet dat liggen de natuurlijk voortgang negatief bevloed? Dat bed nodigt te veel uit tot liggen!
Waar gaat het nou helemaal om dames? Gezond houden van moeders en babies. Bevallen is geen ziekte!
Vrouwen en babies blijven gezond als we het natuurlijke proces van de spontane bevalling niet verstoren. Daar zit de kruks, wat is normaal bij een spontane bevalling? Staan en lopen en de intuitie volgen, zoals we dat al eeuwen doen is normaal gedrag bij een normale bevalling.
Lieve groeten, Tine.