Hoe krijg ik mijn zoon in een beter ritme?

Omdat ik het zelf even niet meer weet en dit voor mij mijn eerste kindje is en ik wat onzeker word, wil ik jullie om hulp vragen. Ik hoop dat jullie tips voor me hebben na het lezen van mijn verhaal.

Mijn zoon slaapt weinig overdag en in de avond. Ik krijg dit niet doorbroken. We kunnen hem niet wakker wegleggen, dus laten we hem op de arm in slaap vallen.
Met vijf maanden zijn we begonnen met oefenhapjes. Niet eerder, omdat hij veel problemen met zijn darmen heeft. Nu geniet hij ontzettend van zijn groenten en fruit (ieder twee ijsblokjes op een dag), maar hij drinkt ook nog 5x180+6 met gemak op. Hier doet hij ongeveer een half uur over. Van het consultatiebureau mag ik nu de vaste voeding ophogen en de flesvoeding minderen. Ik heb even geen idee hoe ik dit moet aanpakken!

Even kort hoe een gemiddelde dag eruit ziet.
08.00 fles 180+6. We moeten hem vaak wakker maken. Na deze fles valt hij vrij snel in slaap. Meestal rond 09.00 weer. Hij slaapt dan tot ongeveer 11.15.
11.30 fruithapje (grootte van 2 ijsklontjes). Daarna spelen.
12.15 fles 180+6. Daarna in de box of babygym spelen.
Rond 13.30 ligt hij in de kinderwagen of in zijn bedje. Meestal slaapt hij dan 30min. Als we geluk hebben 45min. of een uur.
15.15 fles 180+6. Daarna even knuffelen en spelen.
Tussen 16.30 en 17.00 weer naar bed. Meestal is hij na 25/30min. weer wakker.
Rond 17.45/18.00 groentehapje (grootte van 2 ijsklontjes).
18.30 fles 180+6.
19.15 naar boven, wassen/in bad/onder de douche.
19.30/19.45 slapen. Vaak is hij na 25/30min. weer wakker.
Beneden moeten we vervolgens rondjes met hem lopen, want zitten is een no-go.
21.30 schone broek aan en spelen om vervolgens om 21.45/22.00 zijn laatste fles van 180+6 te krijgen.
Na de laatste fles valt hij tussen 22.30 en 23.00 in slaap en leg ik hem in zijn bedje.
De laatste weken wordt hij binnen een uur wakker en vraagt dan vaak om zijn speentje. De ene keer is één keer teruggaan genoeg, de andere keer duurt dit tot ongeveer 01.30/02.00 voordat hij echt slaapt. In de ochtend moeten we hem weer om 08.00 wakker maken.

We hebben over het algemeen een vrolijk mannetje dat veel lacht. Dit wordt misschien niet helemaal duidelijk uit bovenstaande.

Sorry voor het lange verhaal. Ik denk dat ik wel wat hulp kan gebruiken. Hoe verander ik zijn voeding en hoe zorg ik ervoor dat hij beter slaapt?  

Mijn dank is groot!  

Hoe oud is hij? ? ik heb het idee dat je m na zn supergoede slaapje waarvan ie rond 11.15 wakker wordt, te snel weer naar bed brengt. Gemiddelde wakkertijd met bijv. 8mnd is 2,5u maar als ze heel goed/lang slapen kan langer ook zeker beter zijn juist.

Ik kan je het boek Droomritme ten zeerste aanraden. Het is gericht op de tijd dat je kindje maximaal wakker kan zijn per leeftijd. En helpt bij het trainen om je kindje zelf in bed in slaap te laten vallen.
Onze dochter is echt een hele makkelijke slaper geworden. We leggen haar in bed en ze slaapt. Hopelijk heb je er wat aan en krijg je een beter ritme.

Qua eten zou ik de hapjes van fruit en groenten verhogen en de flessen overdag verminderen met een of twee scheppen.
Wanneer je een vaste lunch gaat toevoegen dmv broodje kan je de middag fles helemaal laten zitten en vervangen door een beker met thee of water.
Succes!

Ik zou hem zo laat in de avond niet meer laten spelen. Dan maak je het voor hem misschien duidelijker dat het avond is en dat het geen tijd meer is om te spelen.
Op zich slaapt hij overdag genoeg uren alleen doet hij dus vooral in de ochtend een goed slaapje en verder meerdere losse cyclussen, dat was bij ons ook zo een tijdje.
Mijn dochter is 7 maanden nu en ons ritme heb ik gewoon overgenomen van de kinderopvang en het helpt natuurlijk dat ik al een peuter van bijna 3 jaar heb:
7.00/7.30 wakker maken en pap 100ml en 100ml fles daarna. Na een gewone fles heeft ze vaak nog honger daarom zijn we gestart met pap.
9.00 fruit
9.30 naar bed meestal 1,5-2 uur slapen.
11.30 broodje en daarna fles 150+5
13.00/13.30 naar bed meestal 1-1,5u slapen.
15.00 babyliga
15.30 fles 180+6
Als haar tweede dutje kort is en ze voor 15.00u wakker is, doen we haar rond 16.00 nog op bed voor een powernap maar na 17.00 laat ik haar niet meer slapen zodat ze om 19.00 moe is voor de nacht.
17.30 groenten/avondeten
18.30 fles 180+6 en naar bed.
De flessen drinkt ze niet allemaal op.

Hopelijk heb je hier iets aan. En troost je: sommige dagen zijn gewoon rommeliger. Er is altijd wel iets gaande in het lichaam van een baby het eerste jaar. Sprongetjes, slaapregressie, tandjes, you name it. Maar na ieder dingetje gooien ze hun ritme weer om en gaat het weer net wat anders of beter :)

5x180 is met 5.5 maand echt heel normaal, dat wil ik wel even voorop stellen! Het CB wil waarschijnlijk dat je de late avondfles laat vallen en verwacht dat een baby van 19.00-7.00 doorslaapt, maar dat doet bijna geen enkele baby hoor. Een late avondfles of een nachtfles is heel normaal tot 1 jaar ongeveer en daarna helaas soms ook nog wel.

Vaste voeding kun je ophogen door gewoon wat meer te geven. Gaan die twee ijsklontjes makkelijk op? Nou dan geef je er vier. Twee ijsklontjes is niet veel. Heeft hij minder honger in de fles nadat hij goed fruit of groente heeft gegeten? Ook prima, dan drinkt hij een keer 120 of 150cc. Zo gaat hij meer energie uit de vaste voeding halen.

Qua slaapjes doet je kindje het eerlijk gezegd ook niet eens zo slecht. In de ochtend slaapt hij dus heerlijk en dat is al mega knap. Er zijn genoeg kindjes van 4 a 5 maanden oud die echt alleen maar dutjes van 30min doen, 4 a 5x per dag. Jouw kindje heeft tot 11.00 al een flinke slaap te pakken en dan vind ik het niet eens zo opmerkelijk dat hij daarna alleen nog maar korte slaapjes doet. Wij willen en verwachten soms dat een kind altijd minstens een uur slaapt, 3x per dag. Maar zo werkt het helaas lang niet altijd. Een paar keer per dag hele korte of onrustige dutjes is echt niet gek. Vaak pas rond de 8 maanden, als kindjes naar 2 vaste dutjes per dag gaan, leren ze 2x 1.5 a 2 uur te slapen. Tot die tijd kun je dat echt nog niet verwachten.

De onrustige avonden zijn wel vervelend. Helaas herken ik dat best wel, mijn 2 dochters hadden dit ook en vaak kon ik wel 10x terug naar boven of moesten ze toch weer uit bed en later weer proberen, etc.. pff! We hebben ook avonden/nachten gewiegd of ze lagen in het grote bed waar ze dan wel in slaap vielen. Heb niet echt tips wat dat betreft, maar die avonden zijn behoorlijk slopend ja.

Ik vind dus eigenlijk dat je kindje het overdag echt goed doet en zie geen gekke dingen. Ik ging vaak rond 13.00 met ze wandelen en dan deden ze vaak wel een slaapje van een uur in de wandelwagen weet ik nog. Misschien kun je dat doen in de middag? Zo slaapt hij misschien iets langer dan die 30 minuten. Zolang ik liep, sliepen ze haha dus vaak liep ik een heel uur.

Sterkte voor de avonden, dat gaat ook voorbij! Er komen vanzelf avonden dat je denkt: yes, ik hoefde er nu maar 2 of 3x naartoe. Maar dat kun je niet afdwingen. Mijn jongste dochter is 2.5 jaar nu en nog steeds moet ik elke avond tussen 20.00-23.00 nog 3x erheen om even te sussen...

Oooh zo jong nog. Idd wat Romy zegt!!

Mijn zoon sliep echt maanden maximaal 45min per keer.. ieder kindje is anders en elke dag is anders, vind dit ook zeker niet verkeerd gaan dan. Droogruimte is idd een aanrader die zou je kunnen lezen! Het advies van CB snap ik echt totaal niet. Met 5,5 maand al meer over op vaste voeding...ik zou dat niet doen. Als je veel over borstvoeding leest is het advies dat het hoofdvoeding is tot 1 jaar en exclusief tot 6 maanden laat staan eerder al flink beginnen met hapjes en of je nu borstvoeding of kunstvoeding geeft, zou het nog zeker niet verhogen qua vaste voeding.

Zou het lukken om zijn avond voeding langzaam is naar voren te schuiven? Of zijn dat zijn onrustige uurtjes en gaat hij dan echt niet slapen? 

Vlak na bed tijd weer wakker kan 2 dingen beteken, of niet moe genoeg of juist te moe. Je zou kunnen proberen hem juist rond 19 op bed te leggen. De meeste kindjes hebben een natuurlijke bedtijd tussen 18-19 (uitzonderingen daargelaten) maar bij onze kindjes klopt het heel erg. 

Het is soms echt zoeken?

Terug
Bovenaan