Hoe laat ik mijn baby wennen aan zijn eigen bedje?

<p>Hoi allemaal!</p><p>Ruim twee weken geleden ben ik bevallen van een prachtig mannetje. De eerste voor ons allebei, en nu begint alles na de eerste hectische rollercoaster week steeds meer op z'n plek te vallen. Ons zoontje slaapt vanaf het begin al erg goed: hij slaapt - eet - boert/knuffelt even met ons - en slaapt weer (fingers crossed). Zijn we erg blij mee!</p><p>Ik heb alleen een vraag over hoe ik hem een beetje kan laten wennen aan slapen in het bedje. Ik merk dat hij overdag vooral erg goed slaapt (hij is direct in het begin in de box gelegd door de kraamverzorgster en slaapt daar als een roosje), maar 's nachts in zijn bedje vindt hij het moeilijker. Hij slaapt wel, maar hij lijkt zijn bedje niet zo fijn te vinden - zeker niet zo fijn als de box. Ik vind het slapen in de box nu op zich prima natuurlijk, hij is ook nog zo klein, maar ik zou hem het liefst ook echt lekker zien slapen in zijn bedje - het is nu soms bijna zielig als hij van de box naar bed moet en het zelf in slaap vallen in het bedje lukt hem ook niet, terwijl dat in de box dus wel lukt. En daarnaast weet ik ook dat slapen in de box op den duur - als hij echt een beetje meer begint mee te krijgen en gaat spelen ook - niet optimaal is. Ik wil dus graag mijn zoontje rustig laten wennen aan zijn bedje en misschien is het dan het beste dit ook overdag te doen, voor de continuïteit. Maar mijn vraag is.. hoe dan? We hebben een cosleeper naast ons bed en hij is nu eigenlijk altijd alleen in dat bedje als wij ook boven zijn. Het niet dichtbij zijn van ons lijkt het dus niet het probleem te zijn met het bed, maar wat dan wel? Kunnen we iets doen om het bed 'gezelliger' te maken of maakt dat niet uit (in de box ligt een schapenvacht bijvoorbeeld)?</p><p>Ik weet dat je een kleintje als dit nog niet kunt verwennen en daar gaat het me dan ook niet om. Ik vind het prima als hij in slaap valt bij mij, maar ook vanuit praktisch oogpunt denk ik dat het fijn is als hij aan z'n bedje went (de box staat in de kamer min of meer naast de tv, niet heel fijn voor hem als hij slaapt en 's nachts moet hij sowieso in bed slapen). Ergens denk ik ook dat het, júist nu hij nog zo klein is, relatief 'makkelijk' zou moeten kunnen vergeleken met als hij al maanden gewend is aan slapen in de box. Vandaar ook dat ik er nu al mee wil beginnen. Misschien zijn hier mensen die een tip hebben, of juist mensen die zeggen "niet doen!". Ik sta overal voor open, eerste kindje dus alles is nieuw voor ons, en misschien heb ik het ook helemaal mis dat hij nu al zou moeten wennen aan zijn bed.</p>

Heb wel eens gelezen dat je iets dat naar jou ruikt in t bed kan leggen zoals een gedragen shirt. Ik weet verder niks..

Inderdaad iets dat naar jou ruikt in 't bedje leggen (bijv. Een gedragen shirtje om het matrasje heen). Je zou ook, nadat je hem in z'n bedje hebt gelegd, even in de kamer bezig kunnen blijven, zodat hij jou wel hoort en ziet (net als beneden). Gaat dat goed, dan zou je de tijd dat je erbij blijft af kunnen bouwen. Eventueel kun je ook de deuren open kunnen laten, dan krijgt hij wat meer geluid mee.
Wel lekker hoor als hij nu went aan slapen met geluid! Onze zoon kan dat heel slecht en daar lopen we soms nog wel eens tegenaan. 

Ons dochtertje slaapt ook vanaf vier weken in haar eigen bedje. Zodra ze in slaapt valt na het eten of in de box moe wordt brengen we haar naar bed. Als ze nog wakker is (maar wel aan het geeuwen is) dan doe ik hetzelfde riedeltje. Verhaaltje voorlezen, knuffel en welterusten zeggen, muziekje aan en dan ga ik weg. Al na een dag of twee / drie herkende ze dat en sindsdien valt ze eigenlijk negen van de tien keer heel snel in slaap. Dat voorlezen voelde in het begin heel gek, want ze snappen er natuurlijk nog niets van. Ik voelde me echt voor aap staan, maar ze lag wel altijd naar me te kijken en te luisteren. Met ruim vijf weken begon ze te lachen en dat deed ze de eerste dagen vooral tijdens het voorlezen. En nu met acht weken heeft ze het hele verhaaltje een lach op dr gezicht. Ze lijkt echt in een deuk te liggen (al maakt ze er nog geen geluid bij). Het zijn de wisselingen in mijn stem, mimiek en gebaren die ze heel leuk vindt denk ik. Nu zie je dus echt al wel interactie en is het echt mijn favoriete momentje van de dag. 

Oh wat een goede ideeën! Ik ga zeker een shirt in zijn bedje leggen van mezelf of van mijn vriend (of allebei haha). En dat voorlezen en bedritueeltje: dat is dus iets waar ik over dacht en dacht neeee hij is toch veel te klein? Maar goed te lezen dat het dus wel werkt, want ik ga dat dan ook gewoon proberen vanaf komende week. Ook al voel ik me vast ook een idioot een baby van 3 weken voor te lezen, als dat hem leert wennen aan een ritueel en aan zijn bed doe ik het graag haha! En het lijkt me zoooo leuk ook als hij gaat lachen Tulipaa, kan niet wachten.

Je hebt al goede tips gehad! Wat ik me afvraag: misschien is zn dag/nachtritme nog verkeerd om? Door overdag de slaapjes max 2-3 uur te houden en de ruimte licht en snachts langere slaapjes als dat lukt en goed donkere ruimte en inderdaad een bedtijdritueel kun je het hopelijk omdraaien. Ook kun je savonds voedingen clusteren zodat hij moeier wordt.

Hoi! Wij hadden beneden een reiswiegje staan, juist ook om verschil te kunnen maken tussen de slaapplek en speelplek (box). Ik vond het fijn om hem bij me in de buurt te hebben als hij overdag sliep, dus ik liet hem daarom niet boven slapen. Pas toen hij een maand of 3 was geloof ik. Succes!

Mijn dochter heeft in het begin er ook heel veel moeite mee gehad om ‘s nachts in haar eigen bedje te slapen.
Ze lag vanaf het begin overdag in de box, in de kinderwagen bak. Dit was een tip van de kraamzorg, omdat mijn dochter dan het beste sliep. ‘S nachts in haar wiegje echter, was het altijd drama. Ze kon niet in slaap komen en was heel onrustig. Toen gaf onze kraamverzorgster als tip om haar ‘s nachts ook in de kinderwagen bak te laten slapen. Dit werkte direct! 
Wel gaf de kraamverzorgster aan dat we konden proberen om haar tussen de middag aan haar wiegje boven te laten wennen. Dat deden we dus ook steeds. Ik bleef dan even bij haar en liep weg wanneer ze sliep. Wel liet ik de gordijnen gewoon open en deed ik de tv zachtjes aan, omdat dit overdag beneden ook zo is. 
Dit even 2 weken ongeveer volgehouden en later ook ‘s nachts de kinderwagenbak omgeruild voor het wiegje. 
Dat van iets met je eigen geur is een goed idee trouwens! Ik liep de eerste paar weken de hele dag door met een knuffeltje of hydrofiele doek tussen mijn kleren rond ? En dat werkt echt. 

Terug
Bovenaan