Hoe lang blijven jullie partners thuis na de bevalling?

Hoi dames.

Ik ben even benieuwd wat jullie partners (als je die hebt) gaan doen na de bevalling?
Mijn man heeft niet veel uren meer en kan dus helaas niet veel dagen meer opnemen. Hij krijgt er wel twee van de baas (dag van bevalling en dag van aangifte, als dat tenminste niet in het weekend valt)
Bij de eerste is hij twee dagen na de bevalling thuis gebleven en toen weer gaan werken. Toen de kraamhulp weg was had hij weer een week vrij genomen (en toen nog 3 weken zorgverlof voor mij.)

Ben wel benieuwd hoe jullie dat gaan regelen, is jullie partner er juist wel of niet in de kraamtijd.

Liefs Danielle

Hey Danielle,

Jammer dat je man niet veel uren meer heeft. Kan hij niet weer zorgverlof opnemen zoals bij de eerste?
Mijn vriend heeft alleen zomervakantie opgenomen en de rest van zijn uren kunnen sparen en heeft daardoor nog 3 weken vakantie staan. Hij is voor alle ziekenhuisbezoeken eerder begonnen en langer doorgewerkt dus daar heeft hij geen uren voor in hoeven leveren, dat scheelt een hoop.
Hij krijgt ook 2 dagen na de bevalling van de baas en zal nadat de kraamhulp weg is, die 3 weken opnemen.
Ben heel benieuwd hoe het allemaal zal gaan, wordt echt steeds spannender :)

Maar hoop dat je partner toch verlof op kan nemen, is toch wel fijn als je wat tijd samen door kan brengen. Maarja ik heb geen ervaring, dus heb geen idee...

Groetjes Kim

Mijn man heeft uren genoeg (730) door veel overwerken. Maar krijgt toch niet veel verlof, want het is een klein bedrijf en er is niemand die zijn werk kan overnemen :S.

Bij de eerste heeft hij alleen de dag van de aangifte vrij gehad (de bevalling was in het weekend).

Nu wordt het waarschijnlijk een keizersnede. Hij heeft dan de dag van de keizersnede vrij (staat gepland op een vrijdag) en een dag voor de aangifte. Als het volgens planning gaat de maandag dus. Daarna moet hij weer werken en dan krijgt hij een week vrij als de kraamhulp weg is.

Als de baby niet eerder komt en via de geplande keizersnee, dan sta ik er dus 16 dagen na de keizersnee alleen voor met een baby en een peuter in huis. Daar zie ik best tegen op.
Zorgverlof aanvragen heeft voor mijn man geen zin, dat betekend gewoon onbetaald verlof, wat nergens op slaat gezien het aantal uren dat hij heeft staan.

Bij de eerste had mijn man een eigen bedrijf en werkte vanuit huis, dus kon hij er lekker bijzijn. Bij de tweede was het bedrijf waar hij werkte net failliet gegaan, dus was hij ook lekker aanwezig. Nu heeft hij dus voor het eerst te maken met vaderverlof. Maar ik heb begrepen dat je recht hebt op twee dagen vaderverlof naast de dagen die nodig zijn voor de bevalling en de aangifte. Die vallen onder calamiteitenverlof. De werkgever kan wel vragen om calamiteitenverlof te compenseren met vakantiedagen.

hai lady's

het komt nu snel dichterbij......
mijn man heeft behalve de twee dagen verlof voor bevalling en aangeven nog een kleine week vakantie staan, we hebben bedacht dat hij vrij neemt wanneer de kraamhulp weer vertrokken is. Ik ben benieuwd. Doordat mijn man in ploegen werkt is het ook maar net wat voor diensten hij op dat moment heeft. Ik hoop dat hij gewoon overdag moet werken wanneer de kraamhulp er is want meteen 's avonds of 's nachts alleen zal wel heftig zijn.
we zien wel

groet Froukje

Hallo;

Mijn man werkt onregelmatig dus ook de feestdagen en de weekenden. Soms is hij dan drie dagen achter elkaar doordeweeks vrij. Bij Yara had hij na de bevalling daardoor extra vrij. Hij heeft toen wel nog extra opgenomen omdat Yara twee dagen na haar geboorte weer opgenomen moest worden in het ziekenhuis. Dus is uiteindelijk de hele kraamtijd erbij geweest. Hij heeft nog uren staan dus nu heb ik gezegd dat ik het wel fijn vind dat hij als de kraamverzorgster weg is een weekje opneemt. Want met twee kids word het toch wel stuk drukker.En anders lopen de kraamverzogster en hij elkaar toch maar in de weg, zo had ik het vorige keer wel ervaren. En misschien is hij toevallig na de twee dagen van bevalling en aangifte ook al een aantal dagen vrij. Hij heeft best veel dagen staan dus hij wil vanaf januari 80 % gaan werken, om zo zijn dagen te verdelen. hij is dan een dag extra vrij in de week.

Groetjes Marie

hallo ,,, mijn man is tussen kerst en oud ennieuw zo ie zo 2 weken vrij ... omdat hij sement enz voor op de bouwen rijd (vrachtwagenschauf) en in die tijd en met goede vorst is hij ook vrij voor de vorst ... en als ik eerder beval dan is hij eerst 2 dagen vrij en dan met kerst weer ...

Mijn man heeft een eigen boerenbedrijf.
Dus dat gaat knap lastig worden, hij wil iig proberen om de eerste 2 dagen vrij te zijn en ook nog een paar dagen als de kraamverzorgster weg is. En anders gaat hij tijdens de ochtend een paar uur werken en is hij smiddags gewoon thuis. Wel is het afhankelijk van wanneer het geboren wordt, met kerst en oud en nieuw zijn de werknemers vrij. En moet hijzelf werken.

Terug
Bovenaan