Hoe lang in ziekenhuis na poliklinische bevalling?

Ik ben een beetje aan het nadenken over wat en hoe ik bepaalde dingen graag zou willen rond de bevalling. Voor zover dat mogelijk is natuurlijk, ik snap dat het vast allemaal anders gaat dan vooraf bedacht, maar toch :)
Ik ga waarschijnlijk met mijn eigen verloskundige in het ziekenhuis bevallen. Na de bevalling wordt de baby onderzocht en op mijn buik gelegd, ik wordt evt gehecht, dan ga ik douchen....en dan? Het lijkt me aan de ene kant fijn om de naaste familie al in het ziekenhuis te laten komen, maar hoe lang ben je dan met z'n tweetjes met de baby? Zoals ik er nu tegenaankijk hoef ik niet zo nodig zo snel mogelijk naar huis.
Nou ja, er komen vast nog wel meer vragen maar deze wil ik nu even voorleggen.....
 
Een uur of 2, maximaal 3 na een poliklinsche bevalling wordt je geacht weer naar huis te gaan als alles tenminste goed is gegaan. Je "huurt" namelijk een verloskamer in het ziekenhuis die ze graag weer zo snel mogelijk beschikbaar willen hebben voor andere medisch en poliklinisch bevallende vrouwen.

Die tijd is zo om kan ik je zeggen. Met een uur ben je een beetje bijgekomen en is de baby nagekeken in de tussentijd. Hechten duurt ook wel een half uurtje in het algemeen (mits het niet te ingewikkeld is). Dan krijg je vaak nog beschuit met muisjes en wat te drinken en kan je gaan douchen en naar de WC (ook heel belangrijk na een bevalling).

Ikzelf heb geen ervaring met visite op de verloskamers, daar hebben we bewust niet voor gekozen. Even rust en samen genieten van het pasgeboren wondertje. Het zal heus mogelijk zijn voor familie om een blik te werpen op de pasgeborene maar ze zullen geen uren kunnen blijven.

Hopelijk geeft dit je een beetje een idee. Succes in ieder geval!
 
Ik ga ook een verloskamer 'huren'. Ik heb wel al duidelijk afgesproken met mijn vriend, dat alleen onze ouders kunnen komen naar het ziekenhuis. Ze wonen allemaal dichtbij het ziekenhuis....

bevalling doen we gezellig met zijn tweetjes haha

succes
 
Ik wilde heel graag policlinisch bevallen en ben dan ook naar het ziekenhuis gegaan. Toen eenmaal mijn vliezen door werden geprikt, bleek mijn zoontje te hebben gepoept in het vruchtwater! Waren wij even blij dat we in het zh waren! Anders hadden we nog hals over kop kunnen vertrekken! Naarmate mijn bevalling vorderde ging de hartslag van mijn zoon naar beneden, en kreeg ik een infuus weeopwekkers, en krijg je dus een medische indicatie! Toen mijn zoontje er na 5 uurtjes al was, dat was rond 9 uur savonds, werd ik gehecht, kindje gecontroleerd, en met de borstvoeding geholpen! Daarna mocht ik douchen, beschuitje eten, onze ouders ontvangen, en tegen 11 uur werd ik voor mijn eigen gemoedsrust naar de afdeling gebracht om de nacht door te brengen! Ik mocht ook naar huis, maar omdat de kraamzorg niet s'nachts komt, hebben ze me lekker daar laten slapen!

Dus wat ik eigelijk wilde zeggen, na dit hele verhaal (haha) is dat je ook met medische indicatie zo thuis kan zijn! Ik heb mijn bevalling en begeleiding als zeer positief ervaren! Hoop dat dat voor jou ook zo zal zijn!

Groetjes Liff
 
Ik denk dat het, hoe stom het ook klinkt, best wel afhangt van hoe druk het is. Dat je daardoor soms inderdaad wel een nachtje mag blijven, maar in andere gevallen dat ze je zo snel mogelijk op de been helpen. Nou spannend hoor!

Ik weet nog niet wat ik ga doen... (voor zover je het in de hand hebt;-)
 
Onze middelste en jongste zijn allebei na een poliklinische bevalling in het zhuis geboren (de oudste op medische indicatie).

De middelste om half 5 in de nacht en om half 8 reden wij heeeeerlijk met hem op de achterbank door de vrieskou naar huis op zondagochtend. Geen kip op straat, de wereld stil en koud... zelf vond ik het heel relaxed allemaal haha.

De jongste is om half 5 in de middag geboren. Wij konden geen kraamhulp meer krijgen voor de nacht en mochten de nacht in het zhuis blijven... maar dat wilde ik niet. En hij was de 3e, dus ach... die kruik etc konden we zelf ook wel ;-)

We waren om 4 uur in het zhuis, half 5 is hij geboren en half 7 waren we weer onderweg naar huis!

Daar rustig op bed geinstalleerd en toen kwamen mijn ouders met de oudste 2. Heerlijk!
 
Wij hebben een Zotel, ziekenhuis-hotel

Poliklinisch bevallen doe je bij hun, je kan een verloskamer huren bij het zotel, maar heel stom systeem dan betaal je 300 euro of je neemt een arrangement en dan blijf je 2 nachten daar en betaald je verzekering.

Het is een luxe hotelkamer in het ziekenhuis incl personeel en je mag daar ook kraamzorg ontvangen. beschuit met muisjes en gastvrouw krijg je erbij.
Wij gaan dus daar bevallen, dan daar bijkomen en wij hebben gekozen dat naaste familie en vrienden daar mogen komen en de overige kraamvisite doen we daarna thuis wel een keer.

We mogen nog steeds ten alle tijden beslissen of we thuis willen bevallen of het kan veranderen in poliklinisch bij problemen.

Nu maar wachten tot het begint en hoe het dan loopt.
 
Bedankt voor jullie reacties! Nu heb ik een wat meer een beeld ervan, fijn.
@sweeticca: jeetje dat klinkt lekker luxe hoor, zoiets is er niet bij mij in de buurt.

 
Terug
Bovenaan