Hoe lang mutsje nodig?

<p>Hallo allemaal,</p><p>Ons dochtertje is 13 november geboren en heeft sindsdien elke dag en nacht een mutsje op. Nu vraag ik mij af vanaf wanneer zij geen muts meer hoeft te dragen (thuis uiteraard)? Hoe hebben jullie dat aangepakt? We gaan natuurlijk de winter in en ik ben constant bang dat ze het koud krijgt. Is het verstandig dit nog tot na de winter te blijven doen?</p>

Hier een baby in oktober geboren en een dochtet in juli geboren. Bij beide welgeteld 2 nachten een mutsje gebruikt. Wat een gepruts. Dus ik ben daar heel snel mee gestopt. Wel nog tot een maand of 4 s nachts een kruikje erbij in de winter, dat was vaak wel nodig.. heerlijk warm. Daar hebben ze meer aan dan een mutsje

Je zou overdag het mutsje af kunnen laten. Ga er vanuit dat je de verwarming aan hebt staan dus dan zou het warm genoeg moeten zijn.  Snachts moet je even kijken of ze dan niet te veel af koelt. Leg je er ook een kruik bij? Mijn dochtertje is in september geboren en wij hebben denk ik ongeveer 3-4 maanden gebruik gemaakt van een kruik om het bedje voor te verwarmen en daarna aan haar voeteneinde te leggen. Wij hebben trouwens de eerste weken de verwarming dag en nacht op 20 graden gehad. Dit werd ons aangeraden door de kraamzorg. 

Onze dochter is half september geboren. Mutsje ongeveer een week opgehouden. Daarna was ze weer op haar geboortegewicht en hebben we het mutsje op advies van de kraamhulp achterwege gelaten. Af en toe even de temperatuur van je kindje meten en in het nekje voelen of ze het niet te koud krijgt. In de nacht inderdaad lekker kruikje erbij gedurende de herfst/winter. Doen wij nu ook en zijn we voorlopig ook nog wel van plan voor onze dochter. 
Succes daar!

Toen mijn zoontje 2 weken oud was kwam het consultatiebureau langs. Ze vroeg waarom hij nog steeds een mutsje ophad. Uhm... Geen idee. toen maar afgelaten binnen. Hij is van maart.
Mijn dochtertje is van juni en 2 nachtjes een mutsje opgehad. 
Met de kennis van nu zeg ik, tot ze zichzelf warm kunnen houden. Dat hangt af van je baby en hoe warm je huis is. 

Hier zei de kraamzorg dat het mutsje af kon wanneer ze zichzelf warm kon houden, dus een constante temperatuur had van rond de 37 graden (thermometer gebruiken), dus ook 's nachts. Na de kraamweek was hij 's nachts al af. Dochter is van half september. Je moet wel uitkijken dat je ze niet te warm aankleedt om warmtestuwing te voorkomen. Ga ook nooit uit van het voelen van de handjes, maar van hoe het nekje voelt of temperatuur dus.

Terug
Bovenaan