Hoe lang van te voren stoppen jullie (zw.schapsverlof)?

Hallo,

Ik heb al een vraag gesteld hoe het nu ook alweer zit met zw.schapsverlof, en bedankt voor de reacties!
Graag zou ik van jullie willen weten wat jullie doen: stoppen jullie 4 of 6 weken van te voren? (Uiteraard er van uitgaande dat alles goed blijft gaan en je niet "verplicht" eerder moet stoppen).

Ben benieuwd naar jullie afwegingen/ reacties!
 
Hoi Annah,

Ik had gekozen voor 6 weken en uiteindelijk werd ik op het laatst part time ziek dus toen moest het ook verplicht. Ik was er helemaal klaar voor op dat moment, nu achteraf denk ik dat het misschien toch wat lang is. Ik zit nu al meer dan 7 weken thuis en verveel me nu best wel. Aan de andere kant, ik was 7 weken geleden wel al zodanig vermoeid dat ik echt enorm blij was dat ik thuis kon blijven. Ik denk dat je gewoon moet kijken hoe je je voelt tegen die tijd. Als je je echt moe of niet goed voelt moet je gewoon 6 weken gaan want dat is ook beter voor de kleine. Hoe meer jij rust hoe harder die kan groeien. Voel je je aan de andere kant nog prima en is alles goed dan kun je rustig tot 4 weken ervoor doorgaan, ik denk dat het wachten wat minder erg is als je maar 4 weken tot de uitgerekende datum moet.

groetjes, Jane 41+2
 
Ik stop in principe 6 weken voor de uitgerekende datum, maar heb nog 2 weken verlof staan en stop dus 8 weken van te voren.

Ik heb al een hoop op de agenda staan en denk niet dat ik me ga vervelen. Ga zelf katoenen luiers maken en mocht ik nog tijd over hebben, dan ga ik ook aan de slag met kleertjes e.d.

Denk dat als je niet zeker weet wanneer je wilt stoppen je het beste kan kiezen voor 6 weken voor de datum en als het zover is en je voelt je goed nog 1 of 2 weken doorwerken. Hoor van verschillende kanten dat je die 6 weken toch wel nodig hebt om echt aan het idee te wennen en tijd voor jezelf te nemen en uit te rusten.

Groetjes!
 
Ik ben 4 weken van tevoren gestopt, maar ik was het dan ook wel echt zat. Als ik dat geweten had had ik 6 weken van tevoren gestopt. En dan heb ik nog wel een super goede zwangerschap.

Dus mijn advies is 6 weken te nemen.
 
Hoi Annah,

Ik heb ervoor gekozen om tot 4 weken voor de datum te blijven werken, aangezien ik mij al de hele zwangerschap eigenlijk heel goed voel. Mocht ik in de loop van de weken (ik moet er nog 6 (van 36 uur) werken) me minder fit gaan voelen dan stop ik natuurlijk eerder. Ik ben ook niet ivm de zwangerschap ziek geweest, dus ik mag ook tot 4 weken doorwerken.

Het leek mij wel lekker om 12 weken na de bevalling te hebben aangezien ik verder geen extra verlof opneem. Het enige nadeel is wel, dat als je (veel) eerder bevalt. Je misschien het idee hebt, dat je te weinig rust voor jezelf hebt genomen (dat hoor ik om mij heen tenminste zeggen).

Je moet gewoon doen waar jij je goed bij voelt.
Succes met de keuze, groetjes Debbie
 
Ik heb zelf tot vier weken voor de uitgerekende datum gewerkt en dat voelde goed. Moet zeggen dat ik ook helemaal geen kwaaltjes enzo heb dus dat zal zeker schelen. Ben nu in de 2de verlofweek en heb nog steeds het gevoel dat ik best kan werken maar goed deze vrijheid bevalt ook erg goed. Ik wil graag zo lang mogelijk na de bevalling thuis blijven vandaar dat ik tot vier weken voor de uitgerekende datum heb doorgewerkt.
 
Ik was 6 weken van te voren gestopt en dat was maar goed ook, want mijn kind werd 2 weken over tijd geboren. Ik had dus 18 weken verlof. Als ik 4 weken vantevoren was gestopt was ik er dus niks mee opgeschoten.
 
Bedankt voor jullie afwegingen en het maakt het er niet makkelijker op!
Ik vind de tip van Edith een goede: uitgaan van 6 weken vantevoren stoppen en als je je goed voelt, langer doorwerken.
Fijn dat dit forum bestaat om vragen te stellen. Zo leer je ervaringen van anderen kennen!
 
Terug
Bovenaan