hoe leer je een kind blazen?

hallo,
binnenkort vieren we alweer de derde verjaardag van myn oudste zoon,
maar ik vroeg me af,hoe leerden jullie je kinderen blazen(en niet alleen kaarsjes,ook fluit spelen of mondharmonica) en vanaf welke leeftyd konden ze dat?
de jongste is nu net een halfjaar oud,
die wil ik het zo vroeg mogelyk leren,want(valt me nu pas op) hy blaast wel zyn groenten- en fruithapjes terug!dat (kan ik me toch niet herinneren) heeft de oudste ook ooit gedaan!
misschien weten jullie antwoord,
groetjes
 
Gewoon spelenderwijs geleerd, had zo'n speelgoed toeter en in het begin probeerden ze gewoon er door te ademen en als je dan zegt dat ze harder moeten uitademen gaat het langzaamaan beter.... Als dat goed gaat kan je op een gegeven moment het hun zo uitleggen.... doe maar alsof je op de toeter blaast....
Welke leeftijd weet ik niet meer. Mijn oudste had het alleen minder snel door dan mijn middelste en de jongste is er nu nog te klein voor (11 weken).
 
hoi,
ik lyk je meer en meer tegen te komen op de sites,
bedankt voor je reaktie,ik probeer het hem toch eigenlyk al heel lang aan te leren,
dat blazen bedoel ik,(zag gisteren een videofilm terug van hem en my,toen viel het me ineens op)maar hy heeft natuurlyk geen 'voorbeeldje' rondlopen,net zoals je zei met dat aankleden,als ze een oudere broer of zus hebben gaat het vanzelf sneller.
hy gaat nog niet naar school en tot nu toe heb ik hem dan toch zelfstandig opgevoed maar toch ga je dan gemakkelyk twyfelen vind ik,omdat hy niet zo 'gedrild' is als de andere lykt hy nu op sommige vlakken dom,
(klinkt misschien raar maar zo voelt het soms,begryp je wat ik bedoel?)
groetjes,anne
 
Hai Anne,

Ja ik begrijp heel goed wat je bedoelt. Irene (mijn oudste) kon op haar derde verjaardag ook niet blazen en wij konden haar niet zover krijgen dat ze het ging proberen.... Ook met andere dingen was ze wat onzeker (zit ook wel in haar karacter). Nou heb ik gelukkig nog een echtgenoot die helpt bij het opvoeden. Als ik niet tot haar door kan dringen of als ik het niet begrijpelijk voor haar kan uitleggen, lukt het hem soms wel (of andersom). Ieder kind heeft bepaalde "knopjes" die je moet zien te vinden. Soms werkt een bepaalde uitleg, maar met andere dingen werkt mijn uitleg niet..... Dan is er een andere uitleg/benadering nodig.....
Ik denk dat ik het het beste kan vergelijken met mijn schooltijd van vroeger. Natuurkunde vond ik altijd een leuk vak en mijn leraar vond ik fantastisch, maar zijn proefwerken snapte ik echt niet.... Een andere leraar heeft mij toen die proefwerken uitgelegd (op een andere manier dus, dan mijn eigen leraar deed) en toen snapte ik het wel!
Een kind alleen opvoeden is wel te doen, maar wel ontzettend zwaar! Ik kan nog (als ik te moe of niet lekker ben) even de andere kant opkijken en dus gedrag negeren, omdat mijn man dan inspringt en de kinderen dan toch helpt of corrigeert..... Jij moet dat helemaal zelf doen en ook jij zult je af en toe niet goed voelen of te moe zijn. Maar bij jou neemt dan niemand anders het over en moet je het later alsnog zelf doen.... Ook loop je ertegen aan dat je kind jouw uitleg niet altijd snapt (wat dus bij alle kinderen voorkomt), maar er is ook niemand die het op een andere manier kan uitleggen.... Je zal zien dat sommige dingen zich vanzelf oplossen, als hij straks naar school gaat. En met kinderen is het zo, dat het ene kind sneller het één leert, en het andere kind sneller is met andere dingen.

Ik was trouwens nooit op forums te vinden.... ik vond dat altijd een beetje "eng". Ben wel heel handig met computers en ook op internet, maar vond de forums die ik zag wel erg "roddel"achtig. Pas na de geboorte van mijn derde dochter vond ik dit forum. Heb eerst een tijdje anoniem meegelezen, maar vond op een gegeven moment dat ik best mijn ervaringen kon gaan delen... Ik heb met Irene het wiel zelf moeten uitvinden en liep tegen een muur van onbegrip van de medische mensen aan. Dit wens ik niemand toe! Ik probeer dus nu mensen te helpen door mijn ervaringen te delen....

Nou ik moet nu de kinderen klaar maken voor school (mijn oudste en mijn buurjongen), mijn middelste haar brood op laten eten  en nog even de baby voeden. Kom vanmiddag nog wel weer even op het forum kijken....

Groetjes Nynke
 
hoi,
leuk dat je antwoord!
moet wel even een misverstandje uit de weg ruimen,ik heb wél een partner maar hy is er byna nooit,toch niet tussen de uren dat de kinderen wakker zyn,daarom zei ik dat ik ze grotendeels zelfstandig opvoed.
meestal volg ik een soort schema,zoals ze in de dagopvang hebben,en als hy er wel een keertje is volgt hy ook hetzelfde schema.maar ik begryp wel wat je bedoelt,soms lykt het alsof 'papa' meer direkte aandacht krygt (of beter doordringt) zodat rik opeens wel eens 'zin ' heeft om wat nieuws te proberen!
en ik ken het forum ook nog maar een maand ofzo,lees al wel meer dan drie jaar tydschrift kinderen,en groter groeien,maar ik heb nog maar pas computer en nu 'gaat de wereld open' vooral als je thuis bent,zoals ik!
he groetjes,anne
 
Ik dacht inderdaad aan je stukjes te merken, dat je er alleen voor stond. Nou is dat wel bijna zo, maar ben blij dat ze toch een "papa" hebben. Lijkt me namelijk ontzettend zwaar als je het altijd in je eentje op moet lossen.... Ik neem mijn petje af voor alleenstaande ouders! Gelukkig kan jij wel op een partner terugvallen, ik vind dat altijd een heel veilig gevoel. Toch een soort van vangnetje voor als je het even niet trekt. Wel jammer dat je partner zo weinig thuis is, mijn man geniet echt van de tijden die hij met zijn dochters kan delen (maarja wij zijn gelukkig in staat om hem regelmatig thuis te hebben) Hij is monteur bij de Nuon en is de ene dag eerder thuis en de andere dag wat later. Hij kan, als dat nodig is, tussendoor ook nog naar huis komen om de kinderen eventueel op te vangen als ik naar bijvoorbeeld de tandarts moet (ben ik een beetje angstig voor en dan kan je je kinderen beter niet meenemen). Maarja ik heb in mijn omgeving gezien dat wij wel een beetje een uitzonderingspositie hebben.... De meeste mensen moeten de hele dag werken, sommigen zelfs nog langer dan 8 uur per dag. Mijn man haalt de uren die hij thuis is, op andere dagen gewoon weer in. Dat is het voordeel van zijn functie. Nou mijn luchtalarmpje gaat beneden weer af (de jongste heeft vandaag weer wat moeite met slapen.....) dus we "spreken" elkaar later wel weer.

Groetjes Nynke
 
Hoi,

Het gesprek gaat nu inmiddels heel ergens anders over, maar ik wilde nog wat toevoegen over het leren blazen.

Als logopedist heb ik ooit eens met kinderen gewerkt en om open-neusspraak (alle woorden "klinken dan door de neus") te behandelen deed ik onder andere blaas-spelletjes.
Om het te leren kan je een blaas-spelletje doen met rietjes en een plukje watten; zet een parcours uit op een velletje papier of op de grond met bekertjes/speeltjes en doe het voor. Je kind ziet dat als jij door het rietje blaast, dat het plukje watten verplaatst. Door het voordoen en nadoen hoop je dat je kind het blazen leert over te nemen.
Blazen is eigenlijk heel abstract; je blaast lucht uit je mond maar er gebeurt niets! Tenzij je hulpmiddeltjes gaat gebruiken en daar het resultaat in ziet. Bijvoorbeeld met die watjes of een bellenblaas.

Veel succes!

Groetjes Marieke
 
hallo,
hé marieke,daar zei je me zoiets!!
dat vind ik echt een goeie tip!morgen meteen proberen,want inderdaad
dat 'abstracte iets' wat blazen is valt heel moeilyk uit te leggen
met bellen blazen is hy meer bezig met de zeep die over zyn hand drupt maar met dat rietje klinkt super!!leuk spelletje ook trouwens!
he, ik heb anders nog wel een vraag, myn tante zei laatst dat riks' gebrom (hy begint nu meer woordjes te vormen maar praat weinig,soms lykt het alsof hy het gewoon vertikt
al weet ik zeker dat hy nog niet alles begrypt )leek op een donald duck stem ,
myn broer had dat ook,dat hy zyn stem soms zo vervormde dat hy er poliepen van op zyn stembanden kreeg die operatief verwyderd moesten worden.
kan je voorkomen dat een kind dat doet met zyn stem?
o en nienke,ik heb (gelukkig) geen meisjes maar net als jy wou ik er eigenlyk geen,
en hadden we ze wel 'gekregen' dan hadden ze toch ook lekker buiten mogen ravotten in hun overalletjes(heb voor rik een rode gekocht,goed zichtbaar in al het groen hier haha)
en ach de momenten dat 'papa' thuis is zyn met geen pen te beschryven
hemels!dan maakt hy de hele dag tyd voor 'zyn jongens' en zie je ze genieten!!
groetjes,anne
 
Terug
Bovenaan