Hoe leer je een kindje van deze leeftijd iets af?

Floor snapt nee ook heel goed (of intonatie misschien). Ze kijkt gelijk soort van schuldig. en vervolgens gaat ze weer verder met eten. als ik dan weer naar haar lach, en haar vrolijk vertel hoe goed het gaat (na de volgende hap) dan krijg ik ook meteen weer een stralende glimlach...

op de babygroep vertelde zoe ons dat met 4 maanden babys al verbanden kunnen leggen: als de trap kraakt komt mama, en vanaf zes maanden kunnen ze verbanden leggen tussen hun gedrag en reacties: als ik huil komt mama. dus vanaf dan moet je beginnen met opvoeden

Als je dat onder opvoeden verstaat, dan moet je inderdaad nu al beginnen. Maar ik heb het al eens hebt meegemaakt, en denk dat het 'echte' opvoeden iets later begint!

Het verbanden leggen geeft aan dat je je kindje nu al kunt laten wennen (of verwennen, gewennen) aan dingen, dus inderdaad: ik huil, dan komt mama. Als je dat niet wil, dan moet je je bewust zijn van je reactie. Maar dat versta ik in elk geval niet onder opvoeden... Hoewel het wel een belangrijke basis legt, zeker met een meisje, want die windt iedereen om haar kleine vingertje ;-)
Dat verschil is echt enorm zichtbaar, heel apart..

Terug
Bovenaan