Hoe met de pot mee eten?

Hoi meiden,

Ik heb even een vraagje. Volgens mij eten de meeste kindjes met de pot mee, he? Hoe doen jullie dat precies? Organisatorisch kom ik daar eigenlijk nog niet helemaal uit.

Wij doen het nu zo dat we Lotte eerst eten geven (een potje) en daarna koken of pas koken en eten als ze op bed ligt. Ik zie Lotte ook nog niet met een vorkje eten of zo (ze zou op zich best met haar handjes mogen eten). Grootste probleem: ze eet best moeilijk en zo langzaam dat ons eten vervolgens koud staat te worden omdat we alleen met haar bezig zijn.

Iemand die hier iets over te vertellen of op te merken heeft? Want het lijkt me zo langzamerhand toch wel tijd worden.

Groetjes, Marisa

Sinds Ilona 1 jaar is (is nu 17 mnd) eet ze gezellig mee met de pot. Ilona eet best wel mee door, dus mijn eten wordt niet echt koud hoor. De laatste weken laat ik haar meer zelf eten. Ik doe het dan op een lepel/vork en dan eet ze het zelf op. Gaat redelijk. Vla doe ik alleen liever zelf (omdat het anders in de gordijnen zit, ha ha ha) en dat wil mevrouw dan weer niet, dus dat is eigenlijk bij ons het enige probleem!

Anyway; succes!

liefs miranda

hoi hoi

Ryan eet ook met d epot mee
ik schep in de keuekn alvast op voor hem en doe alles door elkaar dan kan het een beetje afkoelen
dan schep ik voor ons op
Ryan in de stoel aan tafel bij ons
borden op tafel
en Ryan eet zelf met lepel(waar ik wat op doe ) en met de handjes
lekekr laten doen en ondertussen zelf eten
af en toe even met een (extra) lepel ff voeren gaat perfect hoor
en tussendoor gewoon zelf eten
als je man dan eerder klaar is dan jij
kan hij vast toetje geven anders en kun jij verder eten
zo doen wij het hier , gezellig en makkelijk

groetjes moekje

Hai,

Wij proberen ondanks dat Mette nog niet altijd alles eet wat wij eten (snel krampen van kool enzo) altijd aan tafel te eten mijn zijn drietjes. En tja ik denk dat het het lot is van elke ouder om koud te eten omdat je druk bent met je kind.
Wij laten Mette zelf eten en helpen een beetje waar nodig (stukje aan de vork prikken bv). De ene keer pakt ze de vork en de andere keer haar handjes. Als wij zelf lekker eten en negeren dat zij af en toe niet eet of zit te klieren met haar eten dan gaat ze vanzelf weer eten. Enne ze weten zelf hoeveel ze eten willen dus klaar is klaar. Als ze eens slecht eet dan lig ik er niet van wakker. Dan krijgt ze bv wat extra vla!
Ik zou vooral lekker samen gaan eten. Je moet er toch een keer aan geloven! Enne als je druk bent met werk enzo en zelf iets eet wat ze niet mee kan eten dan zijn diepvriesgroenten een aanrader. 3 minuutjes in kokend water, aardappeltje, visstickje of stukje vlees erbij en klaar is klara. Diepvriesggroenten blijken na onderzoek nog gezonder als vers ook...

gr.Ing

Hoi,
Daniëlle eet ook met de pot mee sinds ze 1 jaar is.
Ze lust (gelukkig) vrijwel alles, ze is alleen niet gek op vlees.
Ik doe haar eten eerst op een bordje, zodat het een beetje kan afkoelen.
Dan gaan we met zn 3-en aan tafel en ik help haar met eten. Het liefst doet ze alles zelf maar dat wordt zo een kliederboel, ligt er ook aan wat we eten.
Meestal doe ik het eten op haar lepel en doet ze het zelf in haar mond. En als we bijv. sperziebonen eten kan ze dat met dr handen eten.
Soms eet ze niet veel maar dan krijgt ze yoghurt als toetje, dat vult ook. Ik ga niet zeggen dat ze dr bord leeg moet eten, de ene dag eet ze gewoon wat meer dan de andere, ik ga er geen gevecht van maken.

Succes en groetjes van Sonja

Hoi Marisa,

Sven (16 mnd) eet ook graag mee met de pot. Zelfs liever dan een potje!
Ook ik schep het eten op in de keuken. Een tip: verwarm de borden van tevoren in de magnetron, dan koelt je eten minder snel af! Anderhalve minuut is voldoende.
Daarna gaan we aan tafel. Als ik alleen ben, doe ik gewoon hapje voor Sven, hapje voor mama. Zo gaan we een beetje gelijk op. En soms prik ik wat aan de vork voor Sven en pakt hij het over en stopt het in zijn mond. Eten met de handjes mag hij niet van mij (behalve frietjes en brood) want ik vind dat hij moet leren dat je met eten niet speelt maar het opeet.
Als we met zijn drietjes zijn begint mama en neemt papa het over als hij klaar is.
Het gaat echt super en Sven vindt het ook reuze gezellig. Op het moment eet hij wat minder vanwege doorkomende tandjes maar dan krijgt hij gewoon wat meer yoghurt of vla als toetje.

Ga er gewoon mee aan de slag, dan krijg je er vanzelf handigheid in.

Groetjes,
Maike

quote: Maikje reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('01-12-2008 13:03:34'));

Hoi Marisa,

Sven (16 mnd) eet ook graag mee met de pot. Zelfs liever dan een potje!
Ook ik schep het eten op in de keuken. Een tip: verwarm de borden van tevoren in de magnetron, dan koelt je eten minder snel af! Anderhalve minuut is voldoende.
Daarna gaan we aan tafel. Als ik alleen ben, doe ik gewoon hapje voor Sven, hapje voor mama. Zo gaan we een beetje gelijk op. En soms prik ik wat aan de vork voor Sven en pakt hij het over en stopt het in zijn mond. Eten met de handjes mag hij niet van mij (behalve frietjes en brood) want ik vind dat hij moet leren dat je met eten niet speelt maar het opeet.
Als we met zijn drietjes zijn begint mama en neemt papa het over als hij klaar is.
Het gaat echt super en Sven vindt het ook reuze gezellig. Op het moment eet hij wat minder vanwege doorkomende tandjes maar dan krijgt hij gewoon wat meer yoghurt of vla als toetje.

Ga er gewoon mee aan de slag, dan krijg je er vanzelf handigheid in.

Groetjes,
Maike

Hoi
het is juist belangerijk dat ze het voedsel met de handen ontdekken! goed voor de sensomotorische ontwikkeling. Door te voelen leren kinderen ook. Eten moet leuk zijn, en dat wordt het voor een dreumes om ook met de handen te eten en te voelen. Daarnaast is het belangrijk dat ze ook met lepel/vork leren eten en natuurlijk niet een baggerboel er van maken!

Terug
Bovenaan